کد خبر:61391
پ
۵۷۳۹۱۲۴۰-۲۹۰x195
اهل سنت به مناسبت هفته وحدت:

دف نوازی ۴۰۰ ساله اهل سنت آذربایجان غربی

اوج ارادت اهل سنت ایران به نبی مکرم اسلام را می‎توان در ماه ربیع الاول و آئین‎هایی چون مولودی خوانی و دف نوازی به نظاره نشست.

اوج ارادت اهل سنت ایران به نبی مکرم اسلام را می‎توان در ماه ربیع الاول و آئین‎هایی چون مولودی خوانی و دف نوازی به نظاره نشست.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،با فرا رسیدن ۱۲ ربیع الاول نوای خوش ‘ یا رسول الله مددی’ از مسجدها، تکیه‎ها و منازل شهری و روستایی اهل سنت کردنشین آذربایجان غربی یا همان ‘ سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان’ به گوش می‎رسد.

اهل سنت آذربایجان غربی سالیان متمادی است که هر ساله با شکوه‎ترین جشن‎ها و شادمانی‎ها را به رسم عرض ادب در برابر پیامبر بزرگ اسلام به نمایش می‎گذارند و بدون تردید می‎توان گفت که هیچ کدام از اعیاد ملی و مذهبی به اندازه میلاد نبی مکرم اسلام در بین اهل سنت از منزلت و ابهت برخوردار نیست.

به گفته یک مردم‎شناس، مولودی خوانی در این استان از اول ماه ربیع الاول شروع می‎شود و تا آخر این ماه ادامه می‎یابد اما اوج مولودی خوانی در دهه اول ماه ربیع الاول و دوازدهم این ماه است.

عیسی عزیزنژاد ادامه داد: مولودی خوانان از بین طلبه‎های اهل سنت انتخاب می‎شوند و در حقیقت کسانی هستند که پایبندی، تعهد و ارادتشان به نبی مکرم اسلام و دین مقدس اسلام بر همگان مشخص است.

وی ادامه داد: مولودی خوانان با اشعار کردی به مدح منزلت و شخصیت پیامبر اسلام پرداخته و حاضران مجلس در بین اشعار بر پیامبر اسلام صلوات می فرستند.

وی اضافه کرد: اهل سنت معمولا مقداری لپه و قند به مراسم مولودی خوانی آورده و در کنار مولودی خوانان قرار می‎دهند تا در این فضای معنوی متبرک شود و سپس این اقلام را در منزل نگهداری کرده و با آغاز فصل کشت در سال جدید با تخم بذرها یا نخودی که می‎خواهند، بکارند مخلوط می‎کنند تا محصول سال جدیدشان پر برکت شود.

 

***  مجلس مولودی خوانی با قند و شیرینی زینت می‎یابد

 

عزیزنژاد با اشاره به اینکه مجلس مولودی خوانی با قند و شیرینی زینت می‎یابد و کام حاضران را شیرین می‎کند، ادامه داد: هر خانواده‎ای که نیت برگزاری مجلس مولودی خوانی دارد، یک روز قبل آن را به مردم محل، روستا و شهر خود اطلاع می‎دهد.

این مردم شناس اضافه کرد: مولودی خوانی در بین زنان بسیار کم است ولی زنانی که اقدام به برگزاری مجالس مولودی خوانی می‎کنند، لباس‎های سفید می‎پوشند و به همراه زنان محله و روستای خود در منازل، مولودی می‎خوانند.

 

 

*** مولودی خوانی و دف نوازی قدمتی ۴۰۰ ساله دارد

 

مدرس مدارس علوم دینی اهل سنت ارومیه نیز اظهار کرد: مولودی خوانی و دف نوازی قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و از سال‎های متمادی، اهل سنت در ماه ربیع الاول مولودی خوانی و دف نوازی کرده‎اند؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این مراسم با شکوه بیشتری برگزار شده است.

ماموستا عبد الرحمن محمد‎پور با بیان اینکه مولودی خوانی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز می‎شود، گفت: مولودی خوانان با استفاده از کتاب‎های مولودی خوانی که توسط علمای اهل سنت نوشته شده و دارای اشعار و ذکرهایی در مدح پیامبر اسلام(ص) است، شعر سرایی کرده و مولودی خوانی می‎کنند.

وی افزود: مولودی خوانان با صدای خوش اشعار و ذکرهایی چون یا محمد، یا الله و اسماء خداوند متعال را با صدای آهنگین می‎خوانند و در بین مراسم مولودی خوانی برخی از روحانیان اهل سنت در توصیف عظمت و اخلاق پیامبر (ص) سخنرانی می‎کنند.

 

 

 

*** مولودی خوانان از بین طلبه‎های علوم دینی انتخاب می‎شوند

 

 

ماموستا محمد‎پور افزود: مولودی خوانان از بین طلبه‎های علوم دینی انتخاب می‎شوند و در بین مردم به دینداری و تدین معروف هستند اما دف‎نوازان را درویش‎ها تشکیل می‎دهند؛ آنان موهای بلندی دارند و با صدای بلند ذکرهایی در شان و منزلت نبی مکرم اسلام می‎سرایند.

مدرس مدارس علوم دینی اهل سنت ارومیه افزود: اشنویه، مهاباد و بوکان در جنوب آذربایجان غربی بیشترین مراسم‏‎های دف زنی را به خود اختصاص داده است.

 

*** مولودنامه اشعاری زیبا و روان در وصف حضرت محمد (ص)

 

مولودنامه اشعاری زیبا و روان در وصف حضرت محمد (ص) از کودکی تا زمان رحلت ایشان است و بعد از پایان این بخش از مراسم، یکی از روحانیون در خصوص عظمت قرآن و شخصیت و رسالت پیامبر اسلام سخنرانی می‎کند.

بعد از آن موضوع اصلی مولودنامه شروع می‎شود و آن تاریخچه‎ای در خصوص قبل از تولد حضرت محمد (ص)، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی، شناخت خدا، عبادت‎ها و چگونگی بعثت آن حضرت است که با سروده‎های بسیار روان و شیوا توسط مولودی خوانان خوش صدا خوانده می‎شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،در پایان این مراسم با خواندن خطبه الوداع که آخرین خطبه پیامبر اسلام (ص) است، حاضران به احترام حضرت به پا می‎خیزند و رو به قبله ایستاده آوای خوش ‘یا محمد مصطفی’ را می‎خوانند و برای حاضران، شفای بیماران، ترقی اسلام و مسلمانان را به طور دسته‎جمعی در فضایی سرشار از معنویت و اخلاص و عشق به نبی مکرم اسلام دعا می‎کنند. 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه