کد خبر:105362
پ
۱۶۹۷۹۱۰۳۹
یادداشت:

آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاخر دینی و انقلابی ضروری است

پرورش استعدادها، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و مراقبت از سلامت و امنیت آنها را از جمله وظایف مهم خانواده‌ها و دولت‌ ها است.

پرورش استعدادها، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و مراقبت از سلامت و امنیت آنها را از جمله وظایف مهم خانواده‌ها و دولت‌ ها است.

 

*** آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاخر دینی و انقلابی ضروری است
 

به گزارش روستا، زهرا شمس احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی که برای رسانه ها ارسال شد، پرورش استعدادها، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و مراقبت از سلامت و امنیت آنها را از جمله وظایف مهم خانواده‌ها و دولت‌ ها ذکر کرد و نوشت:

پیشینه دینی، فرهنگی و تاریخی و ادبیات غنی ایران از مهمترین گنجینه‌های فرهنگ و تمدن بشری است و از چنان تنوع و غنای موضوعی، گفتمانی و زیبایی‌شناختی برخوردار است که توان جذب کودکان و نوجوانان نسلهای جدید را دارد.  

این از بزرگترین موهبت‌هایی است که اهل ادب کشورمان ایران را برای تولید آثار خود بی‌نیاز از جستجوی داستان‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌های ملی و دینی سایر ملت‌ها می‌سازد.  

آموزش از راه ادبیات هرگز با کودکان و زیست آن‌ها بیگانه نبوده است؛ نیاکان ما تنها از راه افسانه‌ها، سنت‌ها و انتقال ادبیات به ویژه نوع شفاهی آن آموزش دیده‌اند؛ اما در جهان نوین به سبب همه‌گیری ابزارهای ارتباط جمعی، غلبه‌ی منطق عقل بر سایر ساحتهای زندگی و دگردیسی در نظام آموزش و سبک زندگی، نقش ادبیات به ویژه ادبیات دینی و فرهنگی فاخر تا حد زیادی به حاشیه رانده شده است.  

امروزه آموزش کودکان و نوجوانان به کتب درسی محدود شده که تنها بخش محدودی از آن، به ادبیات آراسته است؛ از رهگذر ظرفیت‌های بی نظیر ادبیات و داستان‌نویسی می‌توان کودکان و نوجوانان را با مفاخر دینی، فرهنگی و انقلابی آشنا کرد و استعدادهای آنها را پرورش داد، مفاهیم اخلاقی و انسانی را نهادینه کرد و مهارتهای لازم برای زندگی را به آنها منتقل کرد.  

جا دارد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد مهدی آذریزدی پیر قصه‌گوی عرصه ادبیات کودک و نوجوان و تقدیر از آثار ارزشمندی همچون قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب که بر جای گذاشته است، «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» را به تمامی فعالان این حوزه اعم از نویسندگان، قصه‌گویان، شاعران، ناشران و سایر عزیزانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در توسعه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان فعالیت دارند، تبریک عرض می‌کنم.  

به عنوان خدمتگزار در کمیته شهر دوستدار کودک شورای اسلامی شهر تهران امیدوارم مدیریت شهری جدید بتواند بسترهایی برای استفاده از تجارب و نظرات ارزشمند این عزیزان در توسعه فرهنگ کتابخوانی در نسل جدید و بهره‌گیری از ادبیات کودک و نوجوان به منظور ارتقاء فرهنگ شهرنشینی، تحکیم نهاد خانواده، ارتقاء سواد سلامت، ارتقاء تعلق فرهنگی و دینی ایجاد کند و تعامل نزدیک و حسنه‌ای را با فعالان این حوزه برقرار کند.  

از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران انتظار می‌رود به توسعه‌ کتابخانه‌های دوستدار کودک به ویژه در مناطق کمتر برخوردار همت گمارد و از ظرفیت ادبیات کودک و نوجوان در گسترش فرهنگ کتابخوانی ابتکار عمل به خرج دهد.  

 

نویسنده در پایان، آورده است:

همچنین لازم است از استعدادهای درخشان ادبی در میان کودکان و نوجوانان حمایت کند و در تربیت نسل جدیدی از آنها با همکاری سایر نهادها و دستگاههای فرهنگی فعال، نقش‌آفرینی کند. شهرداری تهران می‌بایست از ظرفیت سراهای محلات و سایر ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در اختیار خود برای پیشبرد این راهبردها به نحو احسن استفاده کند.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه