کد خبر:102369
پ
ارونقی
معاون فنی گمرک ایران:

جزئیات تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای ممنوعه

معاون فنی گمرک ایران، جزئیات تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای ممنوعه را تشریح کرد.   *** وضع کالاهای بلاتکلیف در گمرکات کشور   به گزارش خبرگزاری روستا، مهرداد جمال ارونقی در مکاتبه‌ای با معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور گزارشی از وضعیت اقلام و کالاهای بلاتکلیف در گمرکات کشور را ارائه […]

معاون فنی گمرک ایران، جزئیات تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای ممنوعه را تشریح کرد.

 

*** وضع کالاهای بلاتکلیف در گمرکات کشور

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مهرداد جمال ارونقی در مکاتبه‌ای با معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور گزارشی از وضعیت اقلام و کالاهای بلاتکلیف در گمرکات کشور را ارائه کرده است.

 

معاون فنی گمرک ایران در این نامه در خصوص ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات کشور از جمله کالاهای مشمول گروه چهار، آورده است:

طی مکاتبه با دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت برای کالاهای دارای ثبت سفارش بانکی و همچنین ثبت سفارش بدون انتقال ارز بررسی‌ها انجام و تصمیماتی اتخاذ شده است.

 

*** ترخیص ثبت سفارش بانکی بدون قید زمانی

 

در ادامه نامه ارونقی، درباره ترخیص ثبت سفارش بانکی بدون قید زمانی، آمده است:

برای کالاهای با ثبت سفارش بانکی مقرر شده که امکان ادامه فرایند تجاری (اعم از تمدید، ویرایش و یا ترخیص) برای آن دسته از پرونده‌های مشمول تعرفه‌های گروه چهار که چه قبل و یا بعد از تاریخ ممنوعیت، تأمین ارز شده باشند، فراهم شود، بنابراین چنانچه بانک عامل به طور کتبی و صریح تامین ارز را تائید و در سامانه تامین ارز بانک مرکزی، تامین ارز رویت شود، امکان ادامه فرایند تجاری به صورت بانکی مقدور است.

ثبت سفارشات اخذ شده از این محل مشمول قید زمانی ترخیص نیست.

بخشنامه مربوطه در ۲۹ بهمن سال ۹۹ از سوی گمرک ایران صادر و به کلیه گمرکات اجرایی جهت اقدام لازم ابلاغ شده که به نظر می‌رسد با اجرای این بخشنامه مشکل ترخیص کالاهای گروه چهار دارای ثبت سفارش بانکی که دارای کد رهگیری بانک باشند مرتفع شود.

 

*** پیش‌نویس تعیین تکلیف کالاهای با ثبت سفارش بدون انتقال ارز آماده شد

 

در ادامه این نامه در مورد کالاهای گروه چهار با ثبت سفارشات بدون انتقال ارز، آمده است:

طبق مصوبه ۲۹ بهمن ماه سال ۹۸ هیئت وزیران و اصلاحیه بعدی آن، کالاهای گروه چهار (به استثنای خودرو) که تا قبل از ۳۱ اردیبهشت دارای ثبت سفارش بوده و بارنامه یا قبض انبار آنها قبل از این تاریخ به صورت بدون انتقال ارز باشد با پرداخت حقوق ورودی و دو برابر سود بازرگانی تا ۲۶ شهریورماه سال جاری قابل ترخیص بوده است.

 

وی در خصوص ترخیص کالاهای گروه چهار دارای ثبت سفارش بدون انتقال ارز با هماهنگی دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، آورده است:

پیش‌نویس مصوبه جهت تمدید مصوبه بهمن ۹۸ با اعمال تغییرات لازم، جهت حل مشکلات این قبیل کالاها و اتخاذ رویه واحد در این خصوص تنظیم و در اختیار وزارت صنعت قرار گرفت تا اقدام لازم در راستای تمدید مهلت مقرر انجام شود.

 

*** اقدام فوری در مورد گروه ۲۷

 

به گزارش خبرگزاری روستا، در پایان نامه معاون فنی گمرک ایران به معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهو پیرامون موضوع کالاهای گروه ۲۷، آمده است:

در خصوص ترخیص کالاهای دارای اولویت ارزی غیرفعال یا گروه ۲۷ که اصالت قبض انبار و بارنامه آنها همچنین موجود بودن کالاها در بنادر و گمرکات کشور توسط گمرکات اجرایی و گمرک ایران احراز و به وزارت صنعت منعکس شده است و همین طور انطباق آنها با شرایط ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، توسط دفتر مقررات صادرات و واردات احراز شده، مقرر شد وزارت صنعت به قید فوریت نسبت به پیگیری موضوع در راستای ایجاد شرایط ترخیص این کالاها اقدام کند.

این اقلام که ماه‌ها در گمرکات و بنادر کشور رسوب کرده و صاحبان کالا دارای حق مکتسبه برای ترخیص کالاهای خود هستند در آستانه فساد قرار دارد و مقتضی است اقدامات فوری توسط مراجع ذیربط در خصوص تعیین تکلیف این اقلام بوجود آید تا تبعات بعدی عدم ترخیص این اقلام متوجه دستگاه‌های مرتبط از جمله گمرک نشود.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه