کد خبر:102288
پ
ارونقی
معاون فنی گمرک ایران:

ترخیص کالاهای ممنوعه آزاد شد

معاون فنی گمرک ایران از آزاد شدن ترخیص کالاهای گروه چهار با ثبت سفارش بانکی خبر داد.

معاون فنی گمرک ایران از آزاد شدن ترخیص کالاهای گروه چهار با ثبت سفارش بانکی خبر داد.

 

*** جزئیات ترخیص کالاهای با ثبت سفارش بانکی

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه در مورد ترخیص کالاهای گروه چهار با ثبت سفارش بانکی تصمیماتی اتخاذ شده، اظهار کرد:

برای آن دسته که دارای ثبت سفارش بدون انتقال ارز نیز هستند در ادامه تصمیم‌گیری خواهد شد.

با موافقت‌های صورت گرفته، امکان ادامه فرایند تجاری اعم از تمدید، ویرایش یا ترخیص برای آن دسته که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و چه قبل یا بعد از تاریخ ممنوعیت تأمین ارز شده باشند، فراهم شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه چنانچه بانک عامل به صورت کتبی و صراحتاً تأمین ارز را تأیید و در سامانه تأمین ارز بانک مرکزی رویت شود، امکان ادامه فرایند تجاری و ترخیص، به صورت بانکی مقرر خواهد بود، گفت:

ثبت سفارشات اخذ شده از این محل مشمول قید زمانی برای ترخیص نیست و صاحبان کالا می‌توانند از ۲۵ بهمن ماه برای ترخیص کالاهای خود اقدام کنند.

 

*** بدون انتقال ارز به زودی تعیین تکلیف می‌شود

 

ارونقی در رابطه با اینکه وضعیت کالاهایی که ثبت سفارش آنها بدون انتقال ارز بوده، چگونه خواهد شد نیز، تصریح کرد:

در این رابطه و براساس مصوبه هیئت وزیران و اصلاحیه بعدی آن در ۲۹ بهمن ماه سال ۹۸، کالاهایی که دارای ثبت سفارش بوده و بارنامه یا قبض انبار آنها قبل از اردیبهشت ماه سال گذشته صادر شده بود امکان ترخیص به صورت بدون انتقال ارز را داشتند که صاحب کالا می‌توانست با پرداخت حقوق ورودی و دو برابر سود بازرگانی تا ۲۶ شهریورماه نسبت به آن اقدام کند.

 

معاون فنی گمرک ایران در پایان با بیان اینکه ادامه فرایند ترخیص کالاهای گروه چهار با ثبت سفارش بدون انتقال ارز از پایان مهلت تعیین شده دیگر امکان‌پذیر نبود، اظهار داشت:

مذاکراتی در این رابطه صورت گرفته که در صورت موافقت هیئت وزیران و تمدید زمان، امکان ترخیص این کالاها نیز وجود خواهد داشت.

 

*** کالاهای فاسدشدنی در نتیجه عدم تعیین تکلیف در آستانه فساد هستند

 

به گزارش خبرگزاری روستا، گفتنی است، در مدت اخیر در مورد کالاهایی که قبل از ممنوعیت وارد گمرک و بنادر شده بودند حواشی وجود داشته و صاحبان کالا بارها خواستار تعیین تکلیف این کالاها شدند، این در حالی است که بعد از ورود کالا به دلیل تغییر شرایط، با وجود مجوزهای صادره و حقوق مکتسبه‌ای که برای صاحب کالا ایجاد شده بود امکان ترخیص پیدا نکردند.

در کنار گروه چهار اقلام گروه ۲۷ نیز قرار دارند که اولویت ارزی غیر فعال داشته و امکان ترخیص ندارند، در بین اقلام این گروه‌ها کالاهای فاسدشدنی نیز قرار دارد که در نتیجه عدم تعیین تکلیف در آستانه فساد قرار گرفته‌اند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه