کد خبر:101557
پ
روستاها
مدیرعامل صندوق کارآفرینی مطرح کرد

تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل روستایی

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید از تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل روستایی خبر داد.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید از تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل روستایی خبر داد.

 

*** پرداخت تسهیلات

 

به گزارش خبرگزاری روستا، اصغر نوراله‌زاده با اعلام این مطلب، گفت:

۳ هزار میلیارد تومان با همکاری صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به مشاغل روستاییان امسال هدفگذاری کرده ایم و فرآوری و فعالسازی معادن و همچنین فرآوری محصولات کشاورزی و بسته بندی از اولویت های صندوق خواهد بود.

 
وی با اشاره به اینکه ۴ گروه اصلی هدف تسهیلات حمایتی صندوق هستند، گفت: گروه نخست دهک های پایین جامعه از نظر درآمدی هستند که دارای مهارت کافی و توان اداره کسب و کار دارند اما سرمایه در گردش برای مدیریت بنگاه اقتصادی را ندارند. دوم کسب و کارهای کوچک و غیر رسمی که در ابتدای شروع به کار نیازمند حمایت تسهیلات هستند.
اشخاص و کسب و کارهای که از نظر جغرافیایی در مناطق کم برخوردار یا محروم قرار دارند گروه سوم هدف ما هستند و در اولویت طرح های صندوق قرار دارند
 
مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به گروه چهارم هدف صندوق افزود:
به تازگی با تحولی که در کسب و کارهای نوین رخ داده و به نوعی انقلاب صنعتی چهارم در حال رخ دادن است از استارت آپ ها حمایت می کنیم.
 
 

*** امضای تفاهم‌نامه

 
 
وی با بیان اینکه تفاهمنامه ای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شده گفت:
بر مبنای تفاهمنامه کسب و کاری که در کمیته مشترک مشمول حمایت دانسته شود تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان می تواند از صندوق تسهیلات دریافت کند. در شرایط کنونی تقریبا بیشتر اپلیکیشن های که در بازار وجود دارند مورد حمایت مالی صندوق کارآفرینی امید بوده اند مگر استارت آپی بوده که وام نمی خواسته و در این زمینه اقدامی نکرده باشد.
 
نوراله‌زاده  با تاکید بر اینکه کسب و کارهایی که تازه شروع بکار می کنند پس از اینکه طرح آنها در کمیته مشترک ما با وزارت کار مصوب شد مشمول تسهیلات می شود، اظهار کرد:
برای این کسب و کارها هم سقف تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و اگر طرح خاصی باشد که در منطقه نقش پیشران داشته باشد و زنجیره ای از کسب و کارهای دیگر شکل بگیرد طرح در کمیته ملی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مورد تصویب قرار بگیرد تا سقف ۴ میلیارد تومان می تواند تسهیلات دریافت کند.
 
وی با اشاره به اینکه با وزارت فرهنگ برای حمایت از کسب و کارهای مرتبط با نشر، فیلم و … تفاهمنامه امضا کرده ایم، گفت:
این کسب و کارها هزینه بالایی دارند اما توجیه مالی چندانی ندارد که بتوانند تسهلات با نرخ سود ۱۸ درصد بپردازند. از این رو با هماهنگی صندوق اعتباری هنر در کمیته مشترک طرح معرفی می شوند و در قالب طرح های آغازین مشمول تسهیلات صندوق می شوند.
 
 

*** حمایت از کسب و کارهای مناطق روستایی

 
 
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره چگونگی حمایت از کسب و کارهای مناطق روستایی گفت:
این کسب و کارها مشمول قانون اشتغال پایدار روستایی هستند. این طرح  از سوی صندوق کارآفرینی امید ارائه شد و پس از تصویب با مجوز رهبر معظم انقلاب ۵/۱ میلیارد دلار از اعتیارات صندوق توسعه ملی در این بخش پرداخت شود و تاکنون ۴۰ هزار طرح در روستا تصویب شد که بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت شده که حدود ۴۰ درصد از طرح ها در روستاهای مرزی هستند و شاید کمتر از ۱۰درصد از آنها افرادی هستند که اکنون در سطح شهر زندگی می کنند و در مناطق روستاییشان سرمایه گذاری کرده اند و به همین دلیل، آنها به بازار دسترسی دارند و از شرایط پایدار تری برخوردارند، برای نمونه چند طرح پوشاک در روستاهای سبزوار اجرا شده که به دلیل اینکه قبلا همین افراد در مناطقی از تهران و مشهد تولید پوشاک داشتند در حال حاضر بسیار موفق هستند، زیرا از قبل دسترسی به بازار داشته اند.
 
وی با اشاره به اینکه تصویب  و ارائه طرح های روستایی از طریق سامانه انجام می شود، افزود
علاوه بر سامانه سه برنامه برای طرح اشتغال روستایی داشتیم که شامل هر روستا یک محصول هر خانه یک کارکن بوده و ۱۴۰ روستا را از طریق این طرح ساماندهی کردیم و تمام بخش های مرتبط با طرح از جمله حمل و نقل، لجستیک، بازاریابی و … را حمایت مالی کرده ایم.
 
 
نوراله‌زاده  با تاکید بر اینکه یکی از طرح های ما ایجاد نهادهای مالی خرد در روستاها بوده است، گفت:
تاکنون ۲۵۰۰ صندوق خرد محلی در روستاها در ۲۲۰۰ روستا ایجاد کرده ایم و از این به بعد این صندوق های روستایی از طریق منابع وام ۲۵۰ میلیون تومان که از ما گرفته اند به ۲۰ تا ۲۵ عضو خود می دهند تا به مرور زمان رشد کنند و تاکنون خیلی هدفمند عمل شده و نقش موثری در توسعه کسب و کارهای روستایی همچون میوه خشک کردن و … داشته اند.
 
 

*** حمایت از کشاورزان

 
 
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه ۱۱۴ روستا که مزیت رقابتی در چند محصول داشتند مورد حمایت قرار گرفته است، گفت:
امسال تکلیف کرده ایم که هر شهرستانی باید یک روستای بدون بیکار و یک روستای با یک محصول معرفی کنند.
 
وی با بیان اینکه ۱۰۰۰ صندوق با جهاد کشاورزی و ۱۰۰۰ صندوق با بسیج سازندگی تشکیل داده اند، بیان داشت:
تا پایان امسال این صندوق ها به ۳۵۰۰ مورد می رسد و در آینده به هدفگذاری ۵ هزار روستا خواهد رسید.
 
نوراله زاده با اشاره به اینکه در شرایط کنونی محدودیت منابع داریم درباره فعالیت های صندوق در بخش صنعت، افزود:
در حال حاضر طرح های بخش بسته بندی و فرآوری که در سامانه کارا ثبت می شوند را مورد حمایت قرار داده ایم.
 
 

*** حمایت از گردشگری و بوم‌گردی

 
 
نوراله‌زاده  با تاکید بر اینکه در سال های اخیر ۱۷۰۰ اقامتگاه بوم گردی در روستاها را مورد حمایت قرار داده ایم، اظهار داشت:
واحدهای دریافت کننده تسهیلات طی چند وقت اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در پرداخت اقساط وام با مشکل مواجه شدند. در این مدت ۶۳۰ میلیارد تومان ورودی اقساط تسهیلات را به تاخیر انداختیم و به انتهای وام منتقل کردیم.
 
وی با تاکید بر اینکه اینکه وام یک میلیون تومانی ۷۰ هزار نفر از یارانه بگیران در دوران کرونا از طریق صندوق پرداخت شد، گفت:
خط اعتباری ۵۰ میلیارد تومانی برای بانک توسعه تعاون ایجاد کردیم تا از واحدهای تولید کننده لوازم بهداشتی حمایت شود و ۴۵۰ تعاونی توانسته اند از این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد بهره مند شوند. همچنین در مجموع تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بنگاه هایی که ماسک و لوازم بهداشتی تولید می کردند پرداخت شد.
 
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه یک منبع ۳ هزار میلیارد تومانی با همکاری صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات امسال هدفگذاری کرده ایم، افزود:
این میزان تسهیلات دو برابر میزان منابع سال ۹۸ است که بیشتر بخش معدن در اولویت خواهد بود. به طوری که ۵۰۰ معدن در روستاها فعال خواهد شد و تا سقف ۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد
 
 

*** محصولات کشاورزی

 
 
نوراله‌زاده  با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی اولویت دوم صندوق کارآفرینی در سال ۹۹ خواهد بود، گفت:
در هفته جاری احتمالا قرارداد طرح با آپ امضا می شود که بر مبنای آن هزار میلیارد تومان برای حمایت از خرید کالای ایرانی تسهلات پرداخت خواهد شد که وام ها در دو سقف ۵ میلیون برای کالاهای سبک و ۱۰ میلیون تومان برای دیگر کالاها پرداخت خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه بیشتر طرح هایی که توسط صندوق کارآفرینی امید حمایت می شوند توسعه ای هستند، بیان داشت:
در حال حاضر تفاهمنامه ای با وزارت وزرش و جوانان داریم همچنین تبصره ۱۴ بند قانون بودجه ۹۸ به جوانانی که مجوز مشاوره و … از وزارت ورزش و جوانان می گیرد مورد حمایت تسهیلاتی صندوق کارآفرینی قرار دارند.
 
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با تاکید بر اینکه تفاهمنامه ای با صندوق نواوری و شکوفایی داریم، اضافه کرد:
شرکت هایی که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شود تا سقف ۴۰۰ میلیارد تومان به عنوان ودیعه دفتر تسهیلات پرداخت می شود.
 
 

*** پیشرفت در حمایت

 
 
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه بیان داشت:
مقایسه ی روند دوره ای کی پی آی حکایت از پیشرفت صندوق کارآفرینی امید  دارد و در حال حاضر با هماهنگی بانک مرکزی فعالیت صندوق کارآفرینی امید به عنوان نهادی برای توسعه کسب و کارهای نوین از فعالیت واحدهای تامین مالی یعنی بانک ها تفکیک شده است. این طرح که در دولت نیز مصوب شده به زودی ابلاغ می شود و این مصوبه کمک می کند نظارت بانک مرکزی بر فعالیت این صندوق بهتر شود.
 
وی در ادامه افزود: یک صندوق قرضه الحسنه چند شعبه ای امید در سراسر کشور ایجاد می کنیم که عاملیت برای توسعه مشاغل روستایی، شبکه سازی و … از طریق این صندوق خواهد بود، همچنین در بخش سرمایه گذاری صندوق های جسورانه ورود کرده ایم تا این صندوق ها با ورود به فعالیت کسب و کارهای نوپا آن ها را حمایت کنند و نماینده های صندوق در استان ها به عنوان کارگزار صندوق قرض الحسنه عمل خواهند کرد.
 
 

*** نوسازی ناوگان شهرداری تهران

 
 
به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پایان با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان شهرداری تهران به صندوق کارآفرینی امید واگذار شده است، گفت:
در حال حاضر شهرداری تهران ۱۰۰ میلیارد تومان منابع برای تسهیلات پرداخت کرده و ما هم به جای ضامن تنها یک قرارداد به همراه چک گرفته ایم و با ایران خودرو مذاکره کردیم تا خودرو تا پایان تسهیلات در رهن بانک قرار بگیرد.او با اشاره به اینکه ۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اعتباری صندوق است، گفت:در حال حاضر منابع صندوق بیستر داخلی است و در قالب قراداد مشارکت حمایتی، از دستگاه های مختلف جذب می شود.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه