کد خبر:98136
پ
IMG_0010_Copy1
گفتگوی اختصاصی با سرپرست جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی؛

نگاهی به برنامه جامع ۴*۴ شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور

نگاهی به صنعت نمایشگاهی و معرفی و تشریح برنامه جامع ۴*۴ شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی که در راستای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور برنامه‌ریزی شده است، محور اصلی گفتگوی اختصاصی خبرگزاری صنایع با سرپرست جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی را تشکیل داده است.

نگاهی به صنعت نمایشگاهی و معرفی و تشریح برنامه جامع ۴*۴ شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی که در راستای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور برنامه‌ریزی شده است، محور اصلی گفتگوی اختصاصی خبرگزاری صنایع با سرپرست جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی را تشکیل داده است.

 

***  صنعت نمایشگاهی در ایران و جهان

 

به گزارش خبرگزاری روستا به نقل از خبرگزاری صنایع، بخش عمده‌ای از تجارت جهانی کالا مدیون بیش از ۱۴۰ هزار نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی است که در سراسر دنیا برگزار می شود، در حدی که کشورهای اروپایی سالانه ۱۰ تا ۲۰درصد درآمد ناخالص ملی خود را از محل برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری تامین می‌کنند.

 

 *** استفاده از ظرفیت‌های صنعت نمایشگاهی

 

این موضوع باعث می شود از یک طرف بدلیل پتانسیل‌های زیادی که در کشور ما وجود دارد و از طرف دیگر نیاز به استفاده از این صنعت برای ارتقای تولید و صادرات و البته افزایش اشتغال در کشور، در سیاست‌ها و استانداردهای نمایشگاهی بازنگری جدی انجام دهیم و به سمتی برویم که بتوانیم از این ظرفیت بالقوه نهایت استفاده را داشته باشیم.

 

 *** رویکرد سرپرست جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی

 

سرپرست جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌‌المللی کشور نیز که اخیرا این مسئولیت را برعهده گرفته با یک برنامه‌‌ریزی جامع به میدان آمده است و بدنبال به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه صنعت نمایشگاهی کشور است.

این در حدی است که ایشان اخیرا در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود اعلام کرده، بدنبال این هستیم که ایران را به قطب نمایشگاهی منطقه تبدیل کنیم و برای این کار برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت مختلفی را در دستور کار داریم.

 

***  گفتگو با سرپرست جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی

 

با توجه به اهمیت این موضوع و برگزاری دومین نمایشگاه صنعت نمایشگاهی کشور که از دوم تا پنجم اسفندماه در تهران در حال برگزاری است، گفتگویی را با بهمن حسین‌زاده سرپرست جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ج.ا.ا انجام دادیم که در ادامه خلاصه‌ای از این گفتگو را ملاحظه خواهید نمود.

 

 *** محورهای اصلی گفتگو با بهمن حسین‌زاده

 

آقای حسین‌زاده ضمن عرض سلام، احترام و تشکر از وقتی که در اختیار خبرگزاری صنایع قرار دادید و تبریک برای مسئولیت جدید بعنوان سرپرست شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی، امروز برای اطلاع از کمیت و کیفیت صنعت نمایشگاهی در ایران و جهان و برنامه جامع شما برای ارتقای صنعت نمایشگاهی کشور که قرار است با این برنامه‎‌ها و اقدامات کشورمان به قطب نمایشگاهی در منطقه تبدیل شود، خدمت شما رسیدیم تا انشاا… از زبان شما، مخاطبان و در کل فعالان و علاقه‌مندان به صنعت نمایشگاهی را در جریان این موضوعات و مهمتر از همه، برنامه‌های آینده شما قرار دهیم.

 

 *** نگاهی به صنعت نمایشگاهی در ایران و جهان

 

س: بعنوان اولین سوال لطفا برای مخاطبان خبرگزاری صنایع یک ارزیابی کلی داشته باشید از صنعت نمایشگاهی و ویژگی‌های مثبت این صنعت.

ج: بنده نیز عرض سلام و احترام دارم خدمت شما، همه مدیران، خبرنگاران و در کل مجموعه خبرگزاری صنایع بعنوان خبرگزاری تخصصی و رسمی کشور در حوزه صنعت والبته کلیه همکاران شما در حوزه رسانه و تشکر از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید تا از این طریق بتوانم اطلاعاتی را در خصوص صنعت نمایشگاهی و البته اقداماتی که توسط بنده و همکارانم در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ج.ا.ا برای این صنعت انجام شده، قرار دهیم.

*** برگزاری نمایشگاه‌ها برای شناخت ظرفیت داخلی

 

در خصوص پاسخ به سوال ابتدایی شما باید عرض کنم، در بحث نمایشگاه‌های بین المللی و داخلی باید بدانیم، قطعاً هر ارتباط و هر اتفاقی که در بحث ارتباطات تجاری و اقتصادی انجام می‌شود منجر به روابط بعدی نیز خواهد شد.

اکنون اگر ما بخواهیم کالا و محصولات کشور را عرضه کنیم باید اول در مرحله عرضه کالا برنامه‌ریزی کنیم، یعنی کالاها و توانمندی‌های خود را بشناسیم.

بنابراین در داخل و همچنین خارج از کشور، اقدام به برگزاری مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها می شود تا علاوه‌بر شناخت توانمندی و ظرفیت‌های داخلی، بتوانیم خدمات، کالاها و توانمندی‌های تولیدگران و صنعتگران کشور خود را به دیگران معرفی کنیم.

 

*** برگزاری نمایشگاه‌ها برای توسعه صادرات

 

برگزاری نمایشگاه‎‌ها در توسعه و ارتقای صادرات کشور نیز بسیار موثر است. بعنوان مثال اگر ما بخواهیم اقتصاد و صادرات خود را در کشورهای دیگر توسعه دهیم باید در کشور هدف یک نمایشگاه کالا و تکنولوژی یا معرفی توانمندی و خدمات برگزار کنیم تا از آن طریق بتوانیم در آن کشور نفوذ صادراتی خود را افزایش دهیم.

 

*** تبدیل تولیدکننده خوب به صادرکننده خوب

 

من با توجه به سوابق اقتصادی و فنی که در حوزه‌های اقتصادی کشور داشتم و در این حوزه با صنعتگران و تولیدکنندگان ارتباط زیادی داشتم به این نتیجه رسیده‌ام که ما شاید بتوانیم تولیدکننده محصولات خوبی باشیم اما لزوما نمی‌توانیم فروشنده و صادرکننده خوبی باشیم.

به همین دلیل ما باید از ظرفیت و توانمندی‌های صنعت نمایشگاهی استفاده کنیم تا بتوانیم محصولات تولیدی خود را در سایر کشورهای جهان عرضه و نسبت به توسعه صادرات کالا و خدمات، اقدام کنیم و در نهایت این اقدامات بتوانیم، تولیدکننده خوب را به صادرکننده خوب، تبدیل کنیم.

 

 *** صنعت نمایشگاهی از زبان آمار

 

س: در حال حاضر چه تعداد نمایشگاه در داخل و خارج از کشور در طول یک سال برگزار می‌شود؟

ج: در حال حاضر و در سال حمایت از کالای ایرانی، هشتاد رویداد داخلی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده است و حدود ۵۰۰ نمایشگاه داخلی نیز در کل کشور برگزار شده است.

اما در خصوص نمایشگاه‌های بین‌المللی که در خارج از کشور برگزار شده است باید عرض کنم، حدود ۱۵ نمایشگاه برگزار شده است که در این رابطه ما از تولیدکنندگان داخلی حمایت‌های مختلفی داشته‌ایم، بعنوان مثال بخشی از هزینه حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های بین المللی را شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران پرداخت کرده است که البته این فقط بخشی از حمایت‌های ما می‌باشد.

 

*** اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

 

س: اکسپو ۲۰۲۰ که قرار است در دوبی برگزار شود سومین رویداد بزرگ در جهان محسوب می‌شود که محل مناسبی برای نمایش توانمندی و دستاوردهای کشورها محسوب می‌شود، برای مخاطبان بفرمایید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران چه برنامه‌ای برای این رویداد بزرگ دارد؟

ج: همانطور که شما فرمودید باید عرض کنم، طبق بررسی‌های انجام شده، بزرگترین رویداد در جهان جام جهانی فوتبال است که تمام دنیا درگیر آن می‌شوند و بعد از آن دومین رویداد بزرگ جهان، مسابقات المپیک است و سومین رویداد بزرگ بین المللی در جهان نمایشگاه اکسپو است که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود که جدیدترین رویداد این نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ در دوبی برگزار خواهد شد. 

اکسپو در واقع محلی است که یک کشور می‌تواند پیشرفت، توسعه، دستاوردها در حوزه‌های مختلف و فرهنگ و تمدن خود را به جهانیان نشان دهد.

 

*** معرفی نماینده ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

 

پس از دستور وزیر صمت و حمایتی که دکتر ظریف از ما داشتند؛ بنده به عنوان  نماینده ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی معرفی شدم و طی اقداماتی که انجام دادیم، توانستیم حدود ۱۰۰۰۰ متر زمین برای حضور مقتدارانه ایران در این نمایشگاه فراهم کنیم.

در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، تحرک، پیشرفت  و توسعه‌ای که در کشور ما اتفاق افتاده را به جهانیان عرضه خواهیم کرد و اقدامات لازم همچون قرارداد‌های این رویداد بزرگ نیز بسته شده و مسابقه طراحی و مشاوره این امر را نیز برگزار کرده‌ایم که بهترین معماری و طراحی را در این نمایشگاه داشته باشیم .

از طرف دیگر بدنبال این هستیم  که شهرهای بزرگ کشور را با این رویداد بزرگ همراه کنیم و اقدامات و پیشرفت‌های خوبی که در حوزه‌های استارت آپی، فناوری‌های نو  و گردشگری در کشور اتفاق افتاده است را در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی عرضه کنیم تا بتوانیم بازاریابی و درآمد خوبی را برای کشور به همراه داشته باشیم.

 

*** ارتقای اشتغال توسط توسعه صنعت نمایشگاهی

 

س: با توجه به دغدغه اشتغالزایی در کشور از یک طرف و ظرفیت قابل توجهی که صنعت نمایشگاهی برای ارتقای اشتغال در کشور دارد، ما تاکنون چقدر توانستیم از این صنعت در ارتقای اشتغال کشور استفاده کنیم؟

ج: صنعت نمایشگاهی در ذات خود اشتغالزا است. این صنعت در بحث توسعه تجارت خارجی و همچنین توسعه کسب و کار داخلی و رونق کسب و کارها بسیار موثر است.

ما باید به این واقعیت مهم توجه داشته باشیم که ما یک بازار چهارصد میلیونی در کشورهای همسایه داریم که رویدادهای مهمی در این بازارها رخ می‌دهد که البته با توجه به مسائل تحریم‌های موجود خیلی‌ها نمیخواهند ما بتوانیم تکنولوژی وارد کشورمان شود یا در بحث صادرات موفق باشیم ولی ما باید از این ظرفیت بنحو احسن استفاده کنیم و برای این مهم نیز باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

با توجه به این مسائل و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و بدنبال آن توسعه صادرات و بازرگانی داخلی، بدون شک ما می‌توانیم شاهد ارتقاء و توسعه اشتغال در کشور باشیم.

 

*** اقتصاد پویا با صنعت نمایشگاهی

 

برگزاری صنعت نمایشگاهی موجب گردش‌های مالی و اقتصادی می‌شود و با همین نمایشگاه‌ها می‌توان یک اقتصاد پویا را لمس کرد.

ما در بحث نمایشگاه‌ها، یک‌سری افراد را داریم که سایت‌های نمایشگاهی دارند که هر کدام از این سایت‌ها، بیست الی چهل نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

گروه دیگری در این صنعت هستند که مجریان برگزاری نمایشگاه محسوب می‌شوند و در بحث غرفه‌سازی نیز ما ۳۴۵ شرکت داریم که توسط شرکت نمایشگاه‌های بین المللی گرید‌بندی شده‌اند که هر کدام از این شرکت‌ها نیز اشتغال قابل توجهی را ایجاد کرده‌اند.

در کل برآورد ما این است که ما حدود بیست الی سی هزار شغل مستقیم در این حوزه یعنی صنعت نمایشگاهی داریم.

 

***  شرکت‌های دانش بنیان 

 

 س: شرکت‌های دانش بنیان که درواقع بنیان اقتصاد دانش بنیان را تشکیل می‌دهند از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و همه حوزه‌ها موظف به حمایت از این شرکت‌ها هستند. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی چه حمایتی از این شرکت‌ها می‌کند؟

ج: در این خصوص با شما کاملا موافق هستم و ما نیز خود را موظف به حمایت از این شرکت‌ها یعنی شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناوری می دانیم و به همین دلیل برنامه‌های مختلفی را در این خصوص پیگیری کردیم.

یکی از برنامه‌های مهم ما این است که نمایشگاه‌های فناوری‌های نو را در کشور در حد بین‌المللی برگزار کنیم زیرا ما در حوزه‌های فناوری‌های نو بسیار قوی هستیم.

در همین راستا یک تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کردیم تا بتوانیم به تمام شرکت‌های دانش بنیان که در نمایشگاه‌های بین‌المللی ما شرکت می‌کنند، پنجاه درصد تخفیف دهیم. البته باید این خبر خوب را نیز به مخاطبان شما و شرکت‌های دانش بنیان و فناوری بدهم که در حال برنامه‌ریزی برای برپایی حداقل سه نمایشگاه بین‌المللی هستیم که می‌تواند کمک قابل توجهی به این شرکت‌ها بکند.

 

*** برنامه ۴*۴ شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی

 

س: آقای دکتر حسین زاده با توجه به اینکه شما جدیدا به این سمت منصوب شدید، برای توسعه صنعت نمایشگاهی چه برنامه کوتاه مدت و بلند مدتی در دستور کار دارید؟ 

ج: کاملا درست است؛ ما در شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی را برای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور در نظر داریم.

ما در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی یک برنامه جامع با عنوان “چهار در چهار” (۴*۴) داریم که از ۴ برنامه کوتاه مدت و ۴ برنامه بلند مدت اصلی تشکیل شده است.

در ابتدا ۴ برنامه کوتاه مدت اصلی شرکت برای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور را برای شما توضیح خواهم داد.

 

*** برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در کشورهای همسایه

 

اولین برنامه‌های کوتاه مدت ما این است که هرچه سریعتر مطابق دستور وزیر صنعت در کشورهای همسایه و منطقه، نمایشگاه‌های اختصاصی ایران رو برگزار کنیم تا بتوانیم فضای بهتری را برای عرضه تولیدات ملی فراهم کنیم.

این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که البته هماهنگی و همراهی وزارت امورخارجه، سازمان توسعه تجارت و دیگر دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد و باید در یک رویکرد هماهنگ، دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار قرار داد.

در این حوزه کشور امارات و ترکیه رقیب ما هستند که با برنامه‌ریزی صورت گرفته بدنبال پشت سر گذاشتن این کشورها و تبدیل ایران به قطب صنعت نمایشگاهی منطقه است.

 

*** راه‌اندازی گمرک در نمایشگاه

 

دومین برنامه‌ کوتاه مدت ما در شرکت، راه‌اندازی گمرک در نمایشگاه‌ بین‌المللی است زیرا ترخیص کالا و ترخیص موقت و دائم باعث می‌شود بتوانیم مشتری‌های خارجی زیادی را جذب این نمایشگاه کنیم.

البته لازم به ذکر است که در این شرایط تحریم، این اقدام می‌تواند بسیار موثر و مفید واقع شود.

 

*** تشکیل شورای هماهنگی نمایشگاهی

 

در حوزه نمایشگاهی، وزارت صمت مجوز برگزاری نمایشگاه را صادر می‌کند اما در هر استان یک کارگروه اقتصادی وجود دارد که برنامه‌های آن استان را پیش می‌برد.

سومین برنامه کوتاه مدت ما در شرکت نمایشگاه‌‌های بین‌المللی، تشکیل شورای هماهنگی نمایشگاهی کشور با حضور انجمن غرفه‌سازها، انجمن مجریان برگزارکننده نمایشگاه‌ها و انجمن سایت‌داران است.

یکی از اهداف اصلی تشکیل شورای هماهنگی نمایشگاهی، ساماندهی تقویم نمایشگاهی کشور است.

به عنوان مثال اگر نمایشگاهی با موضوع الکامپ در تهران برگزار می شود ما باید همین نمایشگاه را در شهرستان‌ها برگزار کنیم.

ما قصد داریم با کمک وزارت صمت تقویم‌های نمایشگاهی کشور را همسان‌سازی و یکپارچه کنیم که در این راستا ما کلیه تقویم و برنامه‌های نمایشگاهی استان‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم و در آینده نزدیک با همکاری سازمان توسعه تجارت این تقویم‌ها را یکپارچه خواهیم کرد و به همین دلیل شورای هماهنگی نمایشگاهی از اول هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 

***  بهینه‌سازی سایت‌های نمایشگاهی

 

چهارمین و یکی دیگر از برنامه‌های کوتاه مدت اصلی ما توجه ویژه‌ به سایت‌های نمایشگاهی است که قصد داریم در این برنامه با همکاری مجریان نمایشگاهی برخی از سایت‌های نمایشگاهی را بهینه‌سازی کنیم که این اقدام از طرفی با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشور، اقدامی بایسته و شایسته است که هرچه سریعتر باید انجام شود و از طرف دیگر افزایش ظرفیت نمایشگاهی و در کل توسعه صنعت نمایشگاهی کشور را به دنبال خواهد داشت.

 

*** برنامه‌های بلند مدت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، سرپرست شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی در پایان گفتگوی اختصاصی خود با خبرگزاری صنایع به برنامه‌های بلندمدت شرکت متبوع خود پرداخت و اظهار داشت:

در خصوص برنامه‌های بلند مدت، چهار برنامه اصلی داریم که بصورت تیتروار به آنها اشاره می‌کنم.

  • حضور قدرتمند در مجامع بین‌المللی صنعت نمایشگاهی
  • عضویت در هیات رئیسه انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی یا همان یوفی
  • توسعه طرح جامع نمایشگاهی
  • صادرات به کشورهای آفریقایی و حتی اروپایی

این برنامه‌های بلندمدت که هرکدام نیاز به یک مصاحبه جداگانه دارد، میسر نخواهد شد مگر با برگزاری هدفمند نمایشگاه‌های بین المللی در کشورهای هدف و ما برای هرکدام از این برنامه‌های بلندمدت، برنامه‌ریزی مختص به خود را در دستور کار داریم.

 

*** حمایت رسانه‌ها از توسعه صنعت نمایشگاهی

 

در پایان بار دیگر از خبرگزاری صنایع بعنوان خبرگزاری و رسانه تخصصی حوزه صنعت کمال تشکر را دارم واز خبرگزاری صنایع بصورت خاص و سایر رسانه‌ها بصورت عام درخواست دارم، ما را در این مسیر یعنی توسعه صنعت نمایشگاهی همراهی و حمایت کنند، زیرا بدون شک، رسانه‌ها یکی از عوامل اصلی برای توسعه صنعت بخصوص صنعت نمایشگاهی محسوب می‌شود. 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری صنایع
ارسال دیدگاه