کد خبر:96915
پ
پرورش شتر شیری
معاون امور تولیدات دامی وزیر­ جهاد کشاورزی خبر داد

توسعه پرورش شتر شیری با هدف تنوع در سبد غذایی مردم

معاون امور تولیدات دامی وزیر­ جهاد کشاورزی، از توسعه پرورش شتر شیری به صورت صنعتی و نیمه‌صنعتی با هدف تنوع در سبد غذایی مردم و درآمدزایی در مناطق محروم کشور خبر داد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر­ جهاد کشاورزی، از توسعه پرورش شتر شیری به صورت صنعتی و نیمه‌صنعتی با هدف تنوع در سبد غذایی مردم و درآمدزایی در مناطق محروم کشور خبر داد.

 

*** دلایل توسعه پرورش شتر شیری

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون امور تولیدات دامی وزیر­ جهاد کشاورزی در حاشیه نشست بررسی مشکلات و موانع پرورش شتر شیری ­اظهار داشت:

با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین، نیاز جامعه به شیر و فرآورده‌های آن، اشتغال روستائیان و وضعیت اقتصاد عمومی، به دنبال ارائه نسخه‌های جدید پرورش دام هستیم.

مرتضی رضایی افزود: با توجه به این که دو سوم اراضی کشور در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی واقع شده است و شتر و بز با استفاده از آب کمتر و علوفه های خشبی سازگار با این مناطق هستند، از این رو توسعه پرورش شتر شیری مورد توجه قرار گرفته است.

 

*** تجویز نسخه جدید

 

وی با بیان این که در حال حاضر پرورش شتر در کشور غیر اقتصادی است و انگیزه برای تولید را به مخاطره می‌اندازد، گفت:

معاونت امور تولیدات دامی وظیفه دارد برای بهبود بهره‌وری در تولید شیر و فرآورده‌های آن نسخه جدیدی تهیه کند.

رضایی، جمعیت شتر کشور را بیش از ۱۸۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت:

شترهای یک کوهانه که غالب جمعیت شترهای کشور را تشکیل می‌دهند به لحاظ تولید شیر محدودیت دارند و هر نفر شتر روزانه نزدیک به یک کیلوگرم شیر تولید می‌کند در حالی که نژادهای برتر شیری این دام در دنیا روزانه حدود ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم شیر تولید می‌کنند.

 

*** توسعه پرورش شتر شیری متناسب با ظرفیت اقلیمی

 

وی تصریح کرد: اکنون در حال بررسی مشکلات و موانع پیش روی پرورش شتر شیری در کشور هستیم و پس از برطرف شدن مشکلات، سند راهبردی در این زمینه تدوین خواهد شد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر ­جهاد کشاورزی در عین حال تاکید کرد که توسعه پرورش شتر شیری متناسب با ظرفیت اقلیمی و مراتع مناطق مختلف صورت می‌گیرد و ما جمعیت مازاد این دام را به مراتع تحمیل نخواهیم کرد.

 

***  توسعه پرورش شتر شیری به صورت صنعتی و نیمه‌صنعتی

 

وی افزود: توسعه پرورش شتر شیری به صورت صنعتی و نیمه‌صنعتی انجام خواهد گرفت و در پرورش نیمه‌صنعتی، تامین خوراک با هماهنگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به طور محدود از مراتع استفاده می‌شود.

بر این اساس توسعه پرورش شتر شیری با هدف تنوع در سبد غذایی مردم، افزایش بهره‌وری و درآمدزایی در مناطق محروم کشور در دستور کار معاونت امور تولیدات دامی وزیر ­جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

رضایی درباره واردات نژادهای برتر شتر شیری، گفت:

واردات گونه‌های شیری باید با توجه به مسایل بهداشتی، دامپزشکی و چگونگی تخصیص ارز دولتی انجام شود.

وی اظهار داشت: اگر واردات شتر شیری با اسناد کامل و از مبادی رسمی کشور انجام شود از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برخوردار خواهد شد.

 

 ***  گروه کالاهای یک

 

رضایی در ادامه گفت:

همه ­دام‌‎ها از جمله گاو، گوسفند، بز، شتر و همچنین طیور و بوقلمون که تعریف مولد ژنتیکی و دام ژنتیکی را دارند در گروه کالاهای یک قرار می‌گیرند و مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند، مشروط بر این که از مبادی رسمی وارد و تمام اسناد مربوط به آنها تکمیل شده باشد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون امور تولیدات دامی وزیر­ جهاد کشاورزی، با بیان این که شیر شتر به لحاظ خواص دارویی و تغذیه‌ای در کشور با استقبال مردم مواجه شده است، گفت:

سرمایه‌گذاران زیادی در داخل و خارج به دلیل شرایط اقلیمی، علاقه‌مند به پرورش شتر شیری در ایران هستند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه