کد خبر:95159
پ
خرما
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری خبر داد

تشکیل نمونه‌های الگویی زنجیره ارزش خرما در ۵ استان

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی از تشکیل نمونه‌های الگویی زنجیره ارزش خرما در پنج استان برتر خرما خیز کشور تا پایان امسال خبر داد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی از تشکیل نمونه‌های الگویی زنجیره ارزش خرما در پنج استان برتر خرما خیز کشور تا پایان امسال خبر داد.

 

***  تشکیل نمونه‌های الگویی زنجیره ارزش خرما راهکار افزایش بهره‌وری 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی در اظهاراتی راه اساسی برای افزایش بهره‌وری در باغات نخیلات را ایجاد زنجیره ارزش تولید خرما دانست.

مسعود لطیفیان اظهار داشت: پایین بودن بهره‌وری آب ، عدم امکان رقابت پذیری برای حلقه تولید کنندگان به دلیل خرده مالکی، ایجاد ارزش افزوده پایین و پایین بودن سطح دانش فنی و تکنولوژی در حلقه تولید از جمله چالش‌های موجود در حوزه باغات نخیلات کشور هستند.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های برون رفت از این چالش‌ها، ایجاد زنجیره ارزش خرما است و در دنیا الگوهای مختلفی برای آنان وجود دارد.

لطیفیان گفت: کشورهایی مانند تونس، مصر و مراکش با تشکیل حلقه‌های تولید در زنجیره خرما به موفقیت‌هایی رسیده‌اند.

 

*** مدل خریدار محور موفق برای تشکیل زنجیره خرما

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی مدل‌های تولید محور، تشکل‌های تسهیل‌گر محور و خریدار محور را از جمله مدل‌هایی برای ایجاد زنجیره ارزش خرما عنوان کرد و گفت:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدل خریدار محور یکی از موفق‌ترین مدل‌ها است و کشاورزی قرار‌دادی که ما در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌کنیم از مدل‌های موفق برای تشکیل زنجیره خرما می‌باشد.

وی افزود: در نخلداری قراردادی در قالب زنجیره ارزش خرما، قرارداد میان نخلدار و یک شرکت خریدار پیش از آغاز فرآیند تولید منعقد می‌شود و توافق‌هایی برای تامین نهاده‌ها، مشاوره، بازاریابی و فروش محصول صورت می‌گیرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی در پایان این مدل را برای ایجاد زنجیره ارزش خرما در کشور مناسب ارزیابی و تصریح کرد که اجرای موفق این مدل نیاز به استراتژی دارد.وی اذعان داشت: در تولید خرما هدف ما ایجاد امنیت غذایی، تامین نیاز صادراتی و تامین نیاز صنایع فرآوری است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه