کد خبر:95053
پ
خرمای استعمران
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور اعلام کرد:

ورود سازمان مرکزی تعاون روستایی در طرح «خرید حمایتی»

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از ورود این سازمان در طرح «خرید حمایتی» خبر داد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از ورود این سازمان در طرح «خرید حمایتی» خبر داد.

 

*** لزوم وجود سازمان مرکزی تعاون روستایی در طرح «خرید حمایتی»

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، حمایت از «تولیدکنندگان خرما» در خوزستان و کاهش بخشی از مشکلات آن‌ها با وجود مسئله ریزگردها، خشکسالی و مسئله شور شدن آبها و پیشگیری از کاهش قیمت خرمای استعمران را مهم‌ترین هدف اعلام کرد.

حسین شیرزاد در ادامه اظهار کرد: این نوع خرماهای نیمه‌خشک با پوست ضخیم حدود ۷۶ درصد از نخل‌های خوزستان را دربر گرفته به گونه‌ای که طی ۱۰ سال اخیر تقریبا ۴۱ درصد از صادرات خرما را از آن خود کرده است.

به گفته وی، وزیر جهاد کشاورزی بر اساس ابلاغیه شماره ۰۲۰/ ۱۱۹۰۴ به‌علت الزام وجود این سازمان در طرح «خرید حمایتی»، کار تدوین و ارسال دستورالعمل «خرید حمایتی» خرمای استعمران و ابلاغ آن به خوزستان را آغاز کرد.

شیرزاد در ادامه از راه‌اندازی و تدارک مراکز خرید در شهرستان‌های آبادان، شادگان و خرمشهر خبر داد.

 

*** مشکلات موجود در صنعت خرما

 

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور مشکلات پیش رو در صنعت خرمای کشور را سنتی بودن ساختار تولید، عدم تغذیه بهینه در نخلستان‌ها، بالابودن سن نخلستان‌ها، عدم آبیاری مناسب، پایین بودن قیمت، پایین بودن کیفیت محصول، روش‌های نادرست در کنترل خسارات، ناکارآمدی ساختار بازاریابی و بازاررسانی خرما، بالابودن ضایعات، پایین بودن مکانیزاسیون، فقدان آموزش فنی و تخصصی و نبود تشکل های مناسب جهت سازماندهی بازاررسانی و تولید اعلام کرد.

وی از ضدعفونی خرماهای خریداری شده استعمران (به میزان ۴۲۴۷۵۲۹ کیلو گرم و به ارزش ۱۱۱۴۹۷۰۵۱۰۰۰ ریال) با گاز متیل بروماید جهت کنترل «میکرو ارگانیسم ها» و آفات زنده موجود در این محصولات مطابق روند مورد قبول سازمان حفظ نباتات کشورخبر داد.

شیرزاد قیمت گازدهی برای هر کیلو خرما را بین ۲۰۰۰ الی ۲۳۰۰۰ ریال اعلام کرد و افزود:

عملیات گازدهی، که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند بسیار خطرناک باشد باید توسط شرکت‌های تایید صلاحیت شده با مجوز سازمان حفظ نباتات انجام شود.

 

*** بهره وری از خرما در سایر صنایع فرآوری استعمران

 

شیرزاد از همکاری سازمان تعاون روستایی در راستای ارسال محصولات باقی‌مانده به سایر صنایع فرآوری استعمران نظیرکیک‌پزی، بیسکویت سازی، نوشابه سازی و … جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها خبر داد و در ادامه تصریح کرد: استعمران بازار خوبی در روسیه و کشورهای حوزه CIS دارد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در پایان با تاکید بر طرح «خرید حمایتی» خاطرنشان کرد: سیاست گذاری، برنامه ریزی راهبری و حمایت طرح توسعه زنجیره ارزش خرما، تصویب سند راهبردی و برنامه اقدام ملی خرمای کشور و اتخاذ راهکارهای لازم برای توسعه صادرات خرما از جمله اقداماتی محسوب می شوند که سازمان مرکزی تعاون روستایی به دنبال اجرایی نمودن آنها می باشند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه