کد خبر:94740
پ
انار مازندران
مدیرکل دفتر امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی

باغستان‌های مازندران بزرگ‌ترین کلکسیون انار کشور می‌شود

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در ششمین جشنواره انار اشرف از بزرگ‌ترین کلکسیون انار کشور در استان مازندران خبر داد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در ششمین جشنواره انار اشرف از بزرگ‌ترین کلکسیون انار کشور در استان مازندران خبر داد.

 

*** کلکسیون انار مازندران از یزد پیشی گرفته است

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مسعود لطیفیان مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در آیین آغاز به کار ششمین جشنواره «انار اشرف» در بهشهر  در خصوص کلکسیون انار  استان مازندران اظهار داشت:

در حال حاضر استان یزد بزرگ‌ترین کلکسیون انار دنیا و کشور را دارد و مرکز تحقیقات این استان با ثبت جهانی این محصول، ۷۶۲ رقم انار جهان و را داراست و بیش از ۱۰ رقم از انارهای کشور را داراست. 

مسعود لطیفیان در ادامه گفت: هم اکنون کلکسیونی از انار در استان مازندران با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در شرف ایجاد است که مطابق اطلاعات اعلامی،

 «کلکسیون انار مازندران» با اصلاح‌نژاد و رگه‌گیری‌های صورت گرفته  از یزد نیز سبقت گرفته و انار مازندران به ۹۲۰ رقم افزایش یافته است.

 وی گفت: جای امیدواری دارد که ارقام مذکور در کلکسیون انار این استان در حال رشد و تکثیر است که این امر در حفظ ثروت ملی اثرگذار است.

بنابراین با تولید و ایجاد ارقام جدید ضروری است برای برند‌سازی تجاری این محصول تلاش شود.

لطیفیان افزود: مصرف انار در ایران بیشتر به صورت تازه استفاده می‌شود و برای فرآوری به برخی از کشورها صادر می‌شود لذا می‌بایست زمینه‌های تولید خاص این محصول و توسعه فرآوری مناسب انار فراهم شود.

 

*** مزایا و مهم‌ترین مزیت مازندران برای کلکسیون انار کشور

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت:

شرایط آب و هوایی مناسب از مهم‌ترین مزیت مازندران برای تبدیل شدن به کلکسیون انار کشور است.

مازندران استانی است که مزیت تولید مستمر انار را دارد و این شرایط را برای توسعه کشت باغستان‌های انار در استان مهیا می‌کند.

وی ادامه داد: تولید و صادرات انار در ایران در جاهای پرمخاطره صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که درختان انار در برخی از مناطق در معرض سرمازدگی قرار دارند

بر این اساس ما  هر سه-چهار سال با مواجه شدن با این مخاطرات، کاهش تولید را شاهدیم.

لطیفیان تاکید کرد: استان‌های‌ شمالی از جمله مازندران دارای ویژگی خاص اقلیمی هستند و به این خاطر کمترین خطرات را برای تولید و توسعه کشت انار دارند.

وی افزود: مازندران با تولید مستمر انار می تواند از امیدهای مهم کشور در این زمینه باشد، برای این که درختان انار در این استان با خطر کمتر سرمازدگی مواجه هستند و تولید دچار نوسان نمی‌شود.

 

***  سابقه طولانی استان مازندان در تولید و کشت انار 

 

لطیفیان پیرامون کلکسیون انار با اشاره به اینکه استان مازندان در تولید و کشت انار سابقه طولانی دارد، تصریح کرد:

وجود ۱۲ هزار هکتار درختان انار خودرو در شبه جزیره میانکاله واقع در شهرستان بهشهر در شرق مازندران نشانگر دیرینگی و ظرفیت توسعه کشت انار در این استان است.

بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی مشخص شده است که مردمان ساکن در این منطقه بیش از سه هزار سال پیش و در دوره غارنشینی با میوه انار آشنایی داشتند.

نشانه باستانی یافت شده در منطقه بهشهر یک فقره شی مفرغی شبیه انار است که در محوطه باستانی «گوهرتپه» این شهرستان پیدا شده است و همزمان با جشنواره انار اشرف رونمایی شد.

 

*** تکثیر صدها گونه انار در مازندران برای مقابله باتغییرات اقلیمی  

 

مدیرکل دفتر امورمیوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ر راستای کلکسیون انار  مازندران افزود:

یکی از مخاطرات حوزه کشاورزی تغییرات اقلیمی است، لذا کاهش این خطرات مستلزم  شناسایی گونه‌ها و ارقام مناسب‌تری است که قابلیت تجاری‌ شدن داشته باشند و در رویایی با تنش‌ها و تغییرات اقلیمی مقاوم‌تر باشند.

وی عنوان کرد: برای مقابله با تنش‌های اقلیمی و شناسایی ارقام مناسب به منظور توسعه تولید این محصول و کلکسیون انار صدها گونه انار در مازندران تکثیر شده است.

لطیفیان ابراز داشت: از برنامه‌های مهم برنامه ششم توسعه نوسازی باغ‌ها، طرح اصلاح و  مدیریت فنی باغ‌ها است که وزیر جهاد کشاورزی در حال پیگیری آن است.

مدیرکل دفتر امورمیوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت:

 اصلاح و نوسازی  ۲۱ هزار هکتار از باغ‌های کشور در دست اجراست که ۲۵۰ هکتار از این برنامه در رابطه با باغستان‌های انار است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مطابق آمارهای رسمی استان مازندران  با داشتن یکهزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار و ۲۲ هزار تن در سال تولید محصول مذکور، در رتبه یازدهم کشور است که با احتساب ۱۲ هزار هکتار درختان انار ترش و خودروی خلیج میانکاله رتبه این استان به دوم می‌رسد.

همچنین شهرستان بهشهر با  ۱۰ هزار و ۵۰ هکتار باغ انار، تولید ۵۸ درصد از انار استان را داراست و برای بهره‌برداران این منطقه درآمد سالانه این محصول بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه