کد خبر:94373
پ
زنان

از تحفه سبز سلامت صندوق‌های زنان روستایی رونمایی شد

از سایت تحفه سبز سلامت صندوق‌های زنان روستایی شهرستان مرودشت رونمایی شد.

از سایت تحفه سبز سلامت صندوق‌های زنان روستایی شهرستان مرودشت رونمایی شد.

 

*** رونمایی از صندوق‌های زنان روستایی

 

به گزارش خبرگزاری روستا، در مراسمی با حضور مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور زنان روستایی وعشایری وزرات جهاد کشاورزی، رییس گروه تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خط تولید گیاهان دارویی گشایش یافت و از سایت تحفه سبز سلامت صندوق‌های زنان روستایی شهرستان مرودشت رونمایی شد.

فروغ السادات بنی هاشم مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزرات جهاد کشاورزی اظهار داشت:

مشاغل خانگی با پس‌اندازهای کم تشکیل شد.

اکنون با حمایت مسئولین استانی و توانمندی بالای زنان روستایی، اعضای این صندوق با سرمایه اندک موفق به انجام کارهای بسیار ارزشمند شدند.

 

*** افزایش اعتبار تحفه سبز سلامت صندوق‌های زنان روستایی

 

او با بیان این‌که صندوق‌های زنان روستایی دستاوردهای بسیار ارزشمندی در توسعه کسب و کار، توسعه مشارکت زنان و در توانمندسازی زنان روستایی زنان روستایی و عشایر داشته، افزود:

یکی از برنامه های بسیار جدی وزارت جهاد کشاورزی افزایش اعتبار صندوق‌های زنان روستایی بوده که در این راستا در سال‌های اخیر تفاهم نامه های با صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون بسته شد که بر اساس این تفاهم نامه ها این صندوق‌ها، بدون اخذ هیچ وثیقه و ضامنی از زنان روستایی و صندوق‌های خرد، حاضر شدند تا یک سقف معین به این صندوق ها تسهیلات بدهند.

بنی هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به”روز جهانی زن روستایی” بیان کرد:

تا چند سال گذشته اعتقاد بر این بود که زنان روستایی، افراد محروم و ناتوانی بوده که نیازمند حمایت دولت‌ها و حکومت‌ها هستند، اما توجه به توسعه روستایی در کشورهایی مانند هندوستان و مطالعات در این زمینه نشان دادکه این امر مرهون تلاش زنان توانمند روستایی بوده، این نتایج منجر به اختصاص روزی به زنان روستایی شد و در این راستا برنامه های مختلفی طی سال‌های اخیر اجرا شد، به عنوان مثال دهه ۹۰ را ” دهه زن و توسعه” نامیدند.

وی با بیان این‌که در گذشته صرفا به کارهای بزرگ توجه می‌شدکه نتیجه آن شهرهای بزرگ پر از آسیب بود، خاطر نشان کرد:

نامگذاری “روز جهانی زن روستایی” فرصتی است که سیاست گذاران با بازبینی در برنامه‌های خود و توجه به زنان روستایی به توسعه درون زا و متوازن دست یابند.

 

*** پایداری صندوق‌های زنان روستایی

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اولین صندوق زنان روستایی در مدت کوتاهی به شبکه اقتصادی تبدیل شد و هر روز یک فعالیت اقتصادی جدید در آن ایجاد می‌شود، افزود:

این پیشرفت گام به گام صندوق‌، به پایداری رسیدن را به دنبال دارد.

مدیر کل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزرات جهاد کشاورزی اظهار داشت:

امروز شاهد تکمیل زنجیره تولید و افتتاح بخش دیگری از گیاهان دارویی در این صندوق هستیم و امیدوارم در آینده نزدیک از طریق همین صندوق‌های زنان روستایی شاهد کارگاه‌های تولید دارو و کارگاه‌های فرآوری انواع گیاهان دارویی باشیم، به شکلی که پاسخگوی بسیاری از نیازهای نیاز کشور باشد.

بنی هاشم تاکید کرد:

با مشارکت و هم‌افزایی بخش‌های مختلف کار بسیار بزرگی در این استان و در این صندوق انجام شد که امیدوارم الگویی برای سایر شهرستان‌ها باشد.

با استراتژی‌ نه چندان پیچیده و با سرمایه‌ اندک می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

 

*** فراهم کردن زمینه‌ای برای ظهور ظرفیت زنان

 

در ادامه مراسم محمدمهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت:

به عقیده بنده در کشور ما زمینه بروز و ظهور ظرفیت زنان، به ویژه زنان روستایی که همیشه نقش فعالانه‌ای در کنار بهره‌برداران بخش کشاورزی داشتند، فراهم نشده است.

قاسمی افزود:

در توانمندسازی دو بحث اساسی را دنبال می‌کنیم یکی توانمندسازی به لحاظ نوع نگرش، فکر، اندیشه که با آگاهی بخشی و دانش‌افزایی صورت می‌گیرد و در کنار این‌ها توانمندسازی مالی مکمل می‌شود تا علم و آگاهی در کنار نگرشی که پیدا شده به ظهور برسد که تمام زمینه‌هایی که در حوزه جهاد‌کشاورزی انجام می‌شود چه در حوزه زنان روستایی و چه در بحث بهره‌داران کشاورزی از این دو حالت خارج نیست.

 

*** صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی و دستاوردهای آن

 

او با اشاره به این‌که دانش‌افزایی، علم و ترویج از طریق نظام نوین ترویج انجام می‌شود و در سطح زنان روستایی از طریق دوره‌ها، کلاس‌ها و توانمندسازی به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد، تصریح کرد:

در زمینه مالی، بهترین نوع حمایت سرمایه‌ای، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی که جزیی از صندوق‌های زنان روستایی است، می‌باشد.
قاسمی گفت:

عملکرد صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی نشان داد که در بخش کشاورزی با استراتژی‌های نه چندان پیچیده و با سرمایه‌های اندک می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

این مقام مسئول با بیان این‌که با کمی اندیشیدن در زنجیره‌های تولید در حوزه کشاورزی و با همین فعالیت‌های متداول و تزریق مالی نه چندان زیاد، می‌توان شاهد دستاوردهای بسیار بزرگی بود، افزود:

خوشبختانه در حوزه گلخانه، گیاهان دارویی، زنبور عسل و فرآوری محصولات کشاورزی این بستر فراهم شده و وزرات جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهادکشاورزی فارس از اقدامات در جهت شکل‌گیری زنجیره‌های تولید حمایت می‌کند، چرا که ما نیاز به شکل‌گیری زنجیره‌های تولید داشته و یکی از این اقدامات استفاده از ظرفیت زنان روستایی چه در کنار مردان روستایی چه به صورت مستقل است.

 

*** تاثیر مهم بانوان در صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:

با عضویت بانوان در صندوق‌های زنان عشایر ظرفیت بزرگی ایجاد شده و امکان مشارکت و فعالیت تمام زنجیره‌های تولیدی در حوزه کشاورزی و مشاغل خانگی ایجاد می‌شود.

وی افزود:

از نکات قابل توجه و بسیار ارزشمند در فعالیت صندوق‌های زنان روستایی شهرستان مرودشت، بهره‌گیری از IT ،ICT و استارت‌آپ‌ها بوده که بدین وسیله راهی جهت ارائه محصولات گواهی شده‌ به جوامع مختلف فراهم می‌شود وعلاوه بر آن با بهره‌گیری از این تکنولوژی و کوتاه کردن دست دلال‌ها بهره بیشتری نصیب اعضای صندوق می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، قاسمی با اشاره به این‌که برکات و تاثیرات مثبت اقتصادی صندوق‌ها به خصوص در شرایط خشکسالی حاکم بر جامعه حقیقتی غیرقابل انکار بوده و زنان روستایی با فعالیت خود و دگرگونی در اقتصاد خانواده روحیه امید را مثل همیشه به کالبد خانواده و جامعه دمیدند، تاکید کرد:

از همه توان خود در حمایت و توسعه “صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی” استفاده می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پایگاه جهاد کشاورزی فارس
ارسال دیدگاه