کد خبر:93096
پ
پاک فطرت

تاکید مدیرکل امور روستایی فارس بر سرمایه گذاری در گردشگری روستایی

مدیرکل امور روستایی فارس بر سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روستایی و صنایع دستی تاکید کرد.

مدیرکل امور روستایی فارس بر سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روستایی و صنایع دستی تاکید کرد.

 

*** تاکید مدیرکل امور روستایی فارس بر ایجاد اشتغال روستایی

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل امور روستایی فارس ، یکی از دلایل مهاجرت روستاییان را یافتن شغل و درآمد دانست و افزود:

خشکسالی و کم آبی متوالی سال های اخیر سبب شده که بخش کشاورزی دچار آسیب‌های بسیار شود و روستاییان که بخش عمده درآمد آنها حاصل فعالیت در بخش کشاورزی بود، بیکار شوند.

وی ادامه داد: همین بیکاری زمینه ساز مهاجرت روستاییان به شهرها به امید یافتن شغل شده و با توجه به اینکه آن‌ها توانایی ساکن شدن در نقاط مرکزی شهر را ندارند، ناگزیر در حاشیه شهرها که آسیب‌های اجتماعی مختلفی در آنجا وجود دارد ساکن شده‌اند.

پاک فطرت اظهار داشت: بدون تردید شرایط زندگی روستاییان مهاجرت کرده در حاشیه شهرها بسیار سخت و دشوار است و آن‌ها حاضر خواهند بود در صورت مهیا بودن شرایط به روستاهای خود بازگردند.

 

*** سرمایه گذاری در حوزه گردشگری

 

وی افزود: یکی از مواردی که برای ایجاد اشتغال در روستاها با جدیت دنبال می‌شود، سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روستایی و صنایع دستی است.

ظرف ۴۰ سال گذشته اقدامات خوبی در روستاها انجام شده اما از آنجا که بیشتر نگاه‌ها به توسعه کشاورزی بوده و زندگی روستاییان و معاش آنها حول محور کشاورزی حرکت می‌کند، بنابراین شاهد بودیم که با بحرانی شدن وضعیت کشاورزی، شرایط زندگی برای روستاییان بسیار سخت شد و چون شغل‌های جایگزین نیز پیش بینی نشده بود آن‌ها چاره‌ای جز مهاجرت به شهرها نیافتند.

 

*** ایجاد تنوع شغلی

 

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس گفت:

بی شک اگر در کنار کشاورزی به زمینه‌های شغلی دیگر مانند گردشگری و صنایع دستی نیز توجه شده بود، امروز شرایط متفاوت بود و با چالش‌های به مراتب کمتری در روستاها مواجه بودیم.

پاک فطرت اظهار داشت: امروز به دنبال تغییر رویه در روستاها هستیم و رویکرد ما این است که فعالیت روستاییان را از بخش کشاورزی به بخش‌هایی مانند صنایع دستی، گردشگری و مشاغل خانگی سوق دهیم تا آنان بتوانند اقتصاد خانواده خود را اداره کنند.

 

*** گردشگری روستایی استان فارس

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان فارس در زمینه گردشگری از جمله گردشگری روستایی دارای ظرفیت‌های بسیاری است، با تهیه طرح‌های مناسب در این زمینه و معرفی آن‌ها به روستاییان می‌توان آن‌ها را تشویق به سرمایه گذاری در این زمینه کرد.

البته در این زمینه تاکنون در این استان اقداماتی انجام گرفته اما قبل از هر چیز باید زیرساخت‌های گردشگری در فارس فراهم شود چرا که اگر بخواهیم از ظرفیت‌های موجود به شکل گذرا استفاده کنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.

 

*** ضرورت مشارکت روستاییان

 

مدیرکل امور روستایی فارس بیان کرد:

یکی از الزامات موفقیت در این کار، همراهی و همکاری مردم است و اگر روستاییان خودشان پای کار نیایند و مشارکت نداشته باشند، نتایج خوبی حاصل نخواهد شد.

پاک فطرت افزود: یکی از دلایلی که باعث شده گردشگری روستایی توفیق چندانی نداشته باشد این است که ما طرحی مشخص و متناسب با هر منطقه و روستا نداریم و بعضا کارها با یک هدف مشخص پیش نمی رود.

مدیرکل امور روستایی فارس ادامه داد:

البته در حوزه گردشگری نباید رویکرد ما صرفا درآمدی و اقتصادی باشد زیرا اگر به این سمت برویم، اهداف به گونه‌ای که ترسیم می‌کنیم محقق نخواهد شد.

 

*** شناسایی ۴۶ نقطه گردشگری

 

او اضافه کرد: در گذشته حدود ۴۶ نقطه گردشگری در استان شناسایی و معرفی شده بود که برخی از آن‌ها فاقد جاذبه‌های گردشگری بودند که از این مجموعه منفک شده‌اند و ما در پی این هستیم که پس از فراهم شدن زیرساخت‌ها، طرح‌های گردشکری متناسب با هر منطقه تهیه و به مردم معرفی شود.

وی گفت: یکی از مباحث دیگری که در روستاهای استان دنبال می‌کنیم، ایجاد اشتغال پایدار است که دولت توجه ویژه ای به این بخش داشته و تاکنون نیز تسهیلاتی در این زمینه ارایه شده است.

 

*** معرفی ۴۴۵۱ طرح در حوزه گردشگری به بانک

 

پاک فطرت اضافه کرد: تاکنون حدود چهار هزار و ۴۵۱ طرح در حوزه های گردشگری، صنایع دستی، کشاورزی، صنعتی و میراث فرهنگی به بانک معرفی شده که در صورت عملیاتی شدن آنها بیش از ۲۴ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی در روستاهای استان ایجاد خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل امور روستایی فارس در پایان گفت:

اگر به دنبال حل مشکل حاشیه نشینی شهرها و کاهش آسیب های اجتماعی هستیم باید قبل از هر چیز به پیشگیری فکر کنیم و راهکار آن ایجاد امکانات و شرایط مناسب زندگی در روستاهاست به نحوی که کسی حاضر به ترک روستای خود نباشد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایرنا
ارسال دیدگاه