عکاس :
پ

سفر به جزیره هرمز (گزارش تصویری)

پایین‌های نقشه و نزدیک قشم، جزیره هرمز قرار گرفته با قطار می‌روید بندرعباس و سوار لنج‌ می‌شوید.

 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، خیلی‌ها انتظار دارند وقتی به یک جزیره سفر می‌کنند، به دیدن محل‌هایی بروند که با آب سروکار دارد. بنابراین کمی عجیب است اگر خاک، کوه و پرتگاه‌های مرتفع، ترغیب‌کننده‌ی شما برای سفر به جزیره باشند.

کوه‌های رنگارنگ، صخره‌های شکل‌گرفته در طول‌ها میلیون‌ها سال فرسایش زمین، سنگ‌های باشکوه نمکی و زیباتر از همه، خاک سرخ؛ این‌ها جاذبه‌های تماشایی جزیره‌ هرمز می‌باشند.

خیلی مرسوم نیست که گردشگران در سفر به جنوب کشور، جزیره‌ هرمز را مقصد خود قرار دهند و این منطقه تا چند سال پیش، مورد بی‌توجهی کامل قرار گرفته بود؛ اما با تلاش گروه‌های حامی طبیعت، هنرمندان محیطی و البته همت خود مردم جزیره، حالا تورهایی برای دیدن این جزیره برگزار می‌شوند و سفرنامه‌هایی هم درباره‌ی هرمز نوشته شده‌اند.

 

***  الهه نمک در جزیره هرمز

 

جزیره هرمز را بیشتر با «خاک سرخ» آن می‌شناسند، اما در کنار این خاک دلربا، رنگی که در هر گوشه به‌چشم می‌آید، سفید است؛ سفیدی نمک.

اگر دست خود را در آب‌های جمع‌شده در جای‌جای جزیره یا آب‌های جاری فرو کنید، به سرعت یک لایه نمک روی پوست‌تان می‌نشیند که نشان‌دهنده‌ی میزان اشباع آب با نمک است.

 

*** دره مجسمه‌ها

 

با چندصد متر پیاده‌روی در جزیزه هرمز به سمت ساحل، در راهی که ماسه‌های نقره‌‌ایی در آن جلب توجه می‌کند، می‌توان سنگ‌هایی به اشکال مختلف را دید که هریک با قدرت تخیل بینندگان به حیوانی تشبیه می‌شوند؛ یکی سر گوسفند، دیگری مرغ و خروس و تا دل‌تان بخواهد سنگ‌هایی شبیه اژدها در حالت‌های مختلف.

 

*** خاک سرخ 

 

مهم‌ترین جذابیت جزیره‌ هرمز که در هر گوشه‌ای که چشم بچرخانید، می‌توانید از آن لذت ببرید، خاک دلربایش است. براساس مطالعات انجام‌شده، در

جزیره هرمز حدود ۸۵ طیف رنگی را می‌توان تفکیک کرد؛ قرمز، زرد، آبی، سبز، قهوه‌یی، سفید، خاکستری، نقره‌یی، نارنجی، صورتی، طلایی و … که شامل موادی مانند اکسید آهن، نمک، ترکیبات آتشفشانی هستند.

مردم جزیره هرمز از خاک سرخ به‌عنوان ادویه نیز برای پختن یک نوع ماهی استفاده می‌کنند؛ اما مردم غیربومی آن را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

سابقه‌ی خارج کردن خاک سرخ از جزیره‌ی هرمز و انتقال آن به کشورهای دیگر، به دوران پیش از انقلاب اسلامی برمی‌گردد؛ زمانی که انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها که در این منطقه حاکم بودند، خاک هرمز را در کشتی‌ها بار می‌زدند و به کشورهای خود و دیگر مناطق می‌برد.

 

 

 

در ادامه می‌توایند گزارش تصویری این جزیره را مشاهده فرمایید:

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه