کد خبر:88450
پ
آنفلوآنزای پرندگان
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور هشدار داد:

اگر واکسن‌ها به موقع نرسد شاهد بحران آنفلوآنزای پرندگان در کشور خواهیم بود

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تاکنون با اقدامات پیشگیرانه موفق به کاهش ۹۵ درصدی کانون‌های درگیر آنفلوآنزای پرندگان شده ایم، اما هشدار داد اگر واکسن‌ها به موقع نرسد شاهد بحران آنفلوآنزای پرندگان در کشور خواهیم بود.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تاکنون با اقدامات پیشگیرانه موفق به کاهش ۹۵ درصدی کانون‌های درگیر آنفلوآنزای پرندگان شده ایم، اما هشدار داد اگر واکسن‌ها به موقع نرسد شاهد بحران آنفلوآنزای پرندگان در کشور خواهیم بود.

 

*** سه موج آنفلوآنزای پرندگان در ایران

 

 به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، در کشور ایران تاکنون سه موج را در آنفلوآنزای پرندگان شاهد بودیم، موج اول در سال‌های ۹۵-۹۶، موج دوم در سال‌های ۹۶-۹۷ و موج سوم که در واقع در آن قرار داریم موج ۹۷-۹۸ می‌باشد.

در این دوران تلاش شده تا حد امکان کانون‌های درگیر آنفلوآنزای پرندگان مهار شود اما علیرغم این اقدامات ما شاهد گسترش کانون‌های مرتبط با آنفلوآنزای پرندگان بوده‌ایم.

در حال حاضر نیز در خبرها داشتیم که واکسیناسیون برای پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان آغاز شده است.

به همین دلیل در خصوص وضع حال حاضر آنفلوآنزای پرندگان در کشور و اقداماتی که برای موج پیش‌رو در دست انجام است، خبرنگار خبرگزاری روستا، گفتگویی را با معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور انجام داده که بخشی از آن را در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** برنامه‌های پیش‌رو برای مبارزه با آنفلوآنزای پرندگان

 

علی‌صفر ماکن‌علی در خصوص برنامه‌های پیش‌روی این سازمان برای آنفلوآنزای پرندگان، اظهار داشت:
واکسیناسیون برای پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان آغاز شده است اما کنترل بیماری پرندگان در واقع مجموعه‌ای از اقدامات است که افراد فعال در این حوزه باید به صورت موازی انجام دهند و دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان دامپزشکی کشور در این مسیر، آن‌ها را حمایت و پشتیبانی می کنند.

 

*** واحدهای غیرمجاز در دستور کار مبارزه با آنفلوآنزای پرندگان

 

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در خصوص اقدامات اخیر این سازمان برای مبارزه با آنفلوآنزای پرندگان اظهار داشت:
در این مسیر ما اقدامات مختلفی را در قالب یک بسته پیشگیرانه انجام دادیم ولی یکی از مشکلات ما واحدهای غیرمجازی بودند که در این حوزه فعال بودند.

در این حوزه واحدهای غیرمجازی وجود دارند که دارای پروانه فعالیت نیستند و در واقع تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شوند.

ماکن‌علی در خصوص برخورد با واحدهای غیرمجاز، اضافه کرد: در این خصوص ما با جدیت تمام و با همکاری قوه قضائیه وارد میدان شدیم و این واحدها را جمع آوری کردیم.

به عنوان مثال در آذربایجان شرقی برای بیش از ۲۰۰ واحد حکم قضایی گرفتیم و برخوردهای لازم انجام شده است.

معاون سازمان دامپزشکی در ادامه تصریح کرد:

البته ما به برخورد قهری به عنوان تنها ابزار کنترلی نگاه نمی‌کنیم و همه ابزارها را در نظر می‌گیریم و برنامه ما ایجابی و حرکت به سوی ارتقاء و بهره‌وری است و همواره تلاش کردیم تا با کمک به این واحدها، مسیر قانونی را طی کنند و با اخذ مجوز از حمایت‌ها و اقدامات پیشگیرانه ما بهره‌مند شوند.

 

*** تغییر تاکتیک برای مبارزه با آنفلوآنزای پرندگان

 

ماکن‌علی در ادامه با اشاره به سه موج آنفلوآنزای پرندگان در کشور، بیان داشت:
آنفلوآنزای پرندگان در سال ۹۵-۹۶ بیش از ۶۰۰ کانون را در کشور درگیر کرد و ما در این مدت ۱۲ میلیون پرونده را معدوم کردیم، اما از سال ۹۶ ویروسی که وارد کشور ما شده، هنوز در دنیا، علیرغم مطالعاتی که در خصوص ماهیت آن انجام شده، اطلاعات کافی در دسترس نیست و این ویروس علیرغم کنترل‌هایی که روی آن انجام می‌شود، می تواند ۵٫۵ کیلومتر در هفته، گسترش پیدا کند و متاسفانه تاکنون نیز بخش‎های مختلفی را دربرگرفته است.

 

*** ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان

 

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به ویژگی ویروس جدید، توضیح داد:
این موضوع باعث شد ما تغییر تاکتیک بدیم و با به‌ روز کردن ۵ محوری که ما برای پیشگیری انجام می‌دادیم، توانستیم، مراکز درگیر این بیماری را کاهش دهیم و در حال حاضر در تیرماه سال ۹۷ نسبت به تیرماه سال ۹۶ بیش از ۵۰ درصد کانون‌های درگیر ما کاهش پیدا کرده است.

 

*** ویروس آنفلوآنزای پرندگان به مزارع مرغ تخم‌گذار رسید

 

ماکن‌علی در خصوص علت نفوذ این ویروس علیرغم اقدامات پیشگیرانه مختلف نیز اظهار داشت:
دلیل این افزایش علیرغم اقدامات پیشگیرانه منسجم ما در این مدت این بود که، ویروس آنفلوآنزای پرندگان به جایی رسید که مزارع مرغ تخم‌گذار با اندازه بزرگ وجود داشت و این باعث افزایش آمار در این حوزه شد.

 

*** موفقیت در موج ۹۷-۹۸ منوط به رسیدن واکسن‌ها می‌باشد

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پایان گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای موج ۹۷-۹۸ اظهار داشت:

بسته پیشگری ما به سمتی رفته که در خرداد ۹۷ کانو‌ن‌های درگیر آنفلوآنزای پرندگان ۹۵ درصد کاهش یافته است و موفقیت ما در موج ۹۷-۹۸ منوط به این است که واکسیناسیون را به صورت موازی با سایر اقدامات در مزارع مرغ تخم‌گذار انجام دهیم در غیر این‌صورت کار ما مثل خودروی مدرنی خواهد بود که چرخ‌های آن فاقد باد است و در واقع امکان حرکت ندارد.
من در پایان به همه مسئولان و دست‌اندرکاران هشدار می‌دهم، اگر در این خصوص به‌موقع ارز لازم اختصاص داده نشود و واکسن‌ها به‌موقع در اختیار ما قرار نگیرد، شاهد بحران وحشتناک آنفلوآنزای پرندگان در کشور خواهیم بود و حتی شاید وضع بدتر از سال ۹۶ شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه