کد خبر:86524
پ
سیستم‌های نوین آبیاری
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان خبر داد:

تجهیز اراضی گلستان به سیستم‌های نوین آبیاری

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به برنامه ریزی برای لوله‌کشی انتقال آب در سال جاری، گفت: امسال تجهیز ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به برنامه ریزی برای لوله‌کشی انتقال آب در سال جاری، گفت: امسال تجهیز ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «تقی کمال ‎غریبی» در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران، اظهار کرد:

سال گذشته ۳۲۰ کیلومتر لوله‌کشی انتقال آب صورت گرفت که در این راستا ۸ هزار و ۴۰۰ از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری برای لوله کشی انتقال آب به‌طول ۵۶۰ کیلومتر تخصیص داده شد.

وی با اشاره به این‌که امسال ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار در این بخش در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده شده است.

کمال غریبی افزود: در همین راستا مقرر شد ۲۵ میلیارد تومان نیز اوراق اسناد خزانه اسلامی در نظر گرفته شود که تا پایان تیرماه پرداخت خواهد شد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با بیان این‌که هم‌اکنون به میزان  ۳۰۰۰ هکتار عقد قرارداد با کشاورزان صورت گرفته، اظهار کرد:

امسال ۱۳ هزار هکتار اجرای سیستم آبیاری در قسمت های میانی، جنوبی و تعاونی ها در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان برای استفاده از این سیستم‌ها می‌توانند به مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها مراجعه و نسبت به تکمیل پرونده اقدام کنند.

در این راستا سه کارگروه آبیاری تحت فشار داریم که در کمتر از ۱۵ روز کشاورزان را برای دریافت تسهیلات مدنظرشان به صندوق معرفی می‌کنند.

 

*** میزان تسهیلات بلاعوض برای انواع سیستم‌های نوین آبیاری

 

کمال غریبی خاطرنشان کرد: میزان تسهیلات بلاعوض برای سیستم‌های قطره‌ای و تیپ ۱۰ میلیون تومان، ماشین‌های آبیاری ۸٫۵ میلیون تومان و سیستم کم فشار ۶٫۵ میلیون تومان است.

وی با اشاره به این‌که کشاورزان مشکل نقدینگی دارند، گفت:

اگر میزان ۱۵ درصد آورده کشاورز را نیز بتوانیم به‌صورت تسهیلات با سود کم پرداخت کنیم، سرعت اجرای سیستم های نوین آبیاری بالاتر می‌رود.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر تشکیل تعاونی ها در روستاها، اظهار کرد:

اگر اقتصاد کشاورز را می خواهیم باید به سمت کشت چند محصولی برویم، این کار را تعاونی ها می توانند انجام دهند.

کمال غریبی خاطرنشان کرد: تسطیح اراضی اهمیت زیادی دارد و با این کار می‌توان میزان بهره‌وری از آب را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی به موضوع تأمین آب برای سیستم‌های آبیاری اشاره کرد و گفت:

در روستاهایی که آب‌بندان وجود دارد می‌توان با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از آب استفاده بهینه کرد و از مصرف آب‌های زیر زمینی برای کشت‌های متنوع جلوگیری کرد.

 

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه