کد خبر:86420
پ
برگ سبز چای
رئیس سازمان چای در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد

خرید تضمینی ۶۶.۵ هزار تن برگ سبز چای

رئیس سازمان چای کشور گفت: به دلیل بارندگی‌های مناسب بهار امسال کاهش یرداشت ۶درصدی برگ سبز چای جبران شده و اکنون در برداشت دوم ۶ درصد رشد کرده است.

رئیس سازمان چای کشور گفت: به دلیل بارندگی‌های مناسب بهار امسال کاهش یرداشت ۶درصدی برگ سبز چای جبران شده و اکنون در برداشت دوم ۶ درصد رشد کرده است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، حبیب جهان‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال ۹۷ خاطرنشان کرد:

چین دوم برگ سبز چای آغاز شده و در مجموع تاکنون از ابتدای امسال ۶۶ هزار و ۴۱۸ تن برگ چای به صورت تضمینی از چای‌کاران خریداری شده است.

وی افزود: ۵۴ درصد از این برگ سبز چای درجه یک و ۴۶ درصد آن برگ درجه دو است که تاکنون ۸۳ میلیارد تومان از بهای برگ چای را پرداخت کرده‌ایم و می‌توان گفت که تا ۱۵ خردادماه هر چای‌کاری که برگ سبز چای را تحویل داده حساب آن را تسویه کرده‌ایم.

 

*** افزایش ۱۰ درصدی تولید برگ سبز چای در کشور

 

رئیس سازمان چای در مورد افزایش یا کاهش تولید برگ سبز چای با توجه به کاهش بارندگی در پایان سال گذشته و همچنین سرمازدگی بهاره گفت:‌

در چین اول ۱۰ درصد کاهش برداشت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشتیم، اما به دلیل بهبود وضعیت بارش‌ها در بهار، این فاصله جبران شده و تاکنون در برداشت دوم ۶ درصد از میزان برداشت مدت مشابه سال قبل هم جلوتر هستیم.

نرخ خرید تضمینی برگ چای در سال ۹۷ برای برگ سبز درجه یک ۲۷۲۹۲ ریال و درجه دو ۱۵۲۸۳ ریال از سوی دولت اعلام شده است که نسبت به سال ۹۶ بر خلاف قانون خرید تضمینی که می‌گوید باید مطابق با نرخ تورم قیمت‌ها افزایش یابد تنها ۴ درصد افزایش یافت.

طی چند سال اخیر به دلیل حمایت‌هایی که در راستای به سازی و جوان سازی باغات چای انجام شده تولید برگ سبز چای در کشور افزایش یافته و به دلیل ارتقای فرآوری این محصول در کارخانجات برگ سبز چای بخشی از بازار از محل تولید داخل تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری روستا، گیلان و مازندران حدود ۲۵ هزار هکتار باغ چای دارد و بیش از ۵۵ هزار خانوار در این ۲ استان چایکارند. ۹۰ درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود.

انتهای پیام///

منبع
فارس
ارسال دیدگاه