کد خبر:86211
پ
دولت
معاون رییس‌جمهور اعلام کرد:

تسهیلات پایدار و فراگیر دولت برای روستاها

معاون رییس‌جمهور در خصوص تسهیلات پایدار و فراگیر ویژه دولت برای روستاها توضیحاتی ارائه داد.

معاون رییس‌جمهور در خصوص تسهیلات پایدار و فراگیر ویژه دولت برای روستاها توضیحاتی ارائه داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، معصومه ابتکار با حضور در نخستین نشست زنان شوراهای اسلامی شهرهای استان اصفهان ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای ۷ تیر اظهار داشت:

شهید آیت‌الله دکتر بهشتی نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری انقلاب و استمرار انقلاب اسلامی و نیز شکل گیری جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذاری نظام قضایی ایران داشتند.

ابتکار با بیان اینکه نمایندگی شورای شهر یکی از مسئولیت‌های بسیار سنگین چه برای بانوان و چه برای آقایان است، افزود:

به نوعی پارلمان‌های محلی را شوراهای شهر تشکیل می‌دهند و با جایگاه و اختیاراتی که قانون اساسی به آن‌ها داده شوراها می‌توانند در صورت کارایی خوب بر کارآمدی مدیریت شهری بیافزایند و مدیریت شهری در کنار دولت برای کارآمدی بیشتر نظام جمهوری اسلای و کشور ما بتوانند هم افزایی و تلاش داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد:

ما گاهی اوقات مسئولیت‌های منطقه‌ای و محلی داریم و گاهی اوقات در کنار آن رسالت ملی داریم و گاهی اوقات شرایط به این گونه است که رسالت ملی را پررنگ در نظر بگیریم.

 

*** پیش‌برد اهدافی که دولت تعیین کرده

 

ابتکار با اشاره به  شرایط کنونی کشور گفت:

همه می‌دانیم که چه وضعیتی را از نظر مناسبات بین‌المللی به ویژه بعد از خروج رئیس جمهور جدید آمریکا از برجام برای کشور ما از جهت مناسبات اقتصادی به ویژه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا بر ایران به وجود آورد، طبعاً شرایط جدیدی از نظر اقتصادی و عمومی در کشور و دولت ما فراهم کرده است.

ابتکار با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شرایط اقتصادی جدید بیان کرد:

صحبت‌های شب گذشته رئیس جمهور سبب شد تا صریح و روشن شرایط جدید را تعریف کرد، از این رو من فکر می‌کتم این آسیب‌ها تنها دولت دوازدهم را مورد هدف قرار نداده است، امروز باید با یک نگاه ملی در هر موقعیتی که هستیم ایران را انسجام و وحدت ملی را در کنار هم با یک هدف پیش برد و تعالی جمهوری اسلامی ایران کار کنیم.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا از تفاوت‌های فرهنگی، قومی، اجتماعی و سیاسی به عنوان فرصت استفاده کنیم، گفت:

باید در راستای انسجام و وحدت ملی گام برداریم، همچنین باید برای پیش‌برد اهدافی که دولت تعیین کرده که شاید مهم‌ترین آن بحث توجه به مسائل معیشت مردم و مسائیل اقتصادی و اشتغال است که شورای شهر و مدیریت شهری در این زمینه بسیار نقش دارند.

 

***  مدیریت شهری برای توسعه اشتغال

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد:

مدیریت شهری برای توسعه اشتغال و توجه به مسئله کارآفرینی در شهرها و مناطق مختلف به ویژه در هم افزایی با برنامه‌های دولت باید اهدافی را در نظر بگیرند، امروز شوراهای شهر و روستاها و شهرداران هم پای دولت در جهت تحقق این اهداف تلاش ‌می‌کنند و این رسالت ملی همه ما را کنار هم قرار می‌دهد.

ابتکار خاطرنشان کرد:

امروز در استان اصفهان همه باید در کنار نماینده عالی دولت در راستای پیش‌برد برنامه‌های دولت تلاش کنیم تا ایران سرافراز باشد و از تهدیدات و آسیب‌هایی که بدخواهان نسبت به کشور ما دارند بتوانیم عبور کنیم.

وی اذعان داشت:

همان گونه که امام خمینی‌(ره) رمز پیروزی را اتکال به خدا و وحدت می‌دانستند اکنون هم در استمرار انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و ارتقا کارآمدی نظام وحدت امکان پذیر است.

 

*** عدالت جنسیتی

 

ابتکار با بیان اینکه باید بیشتر از زنان در بحث توسعه پایدار و ارتقا و شکوفایی خانواده‌ها و بهبود شاخص‌های اجتماعی استفاده کنیم، گفت:

دولت در این زمینه به صورت مشخص بر مبنای برنامه ششم توسعه کشور و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم ربری برنامه‌هایی دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها بحث ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه تحت عنوان عدالت جنسیتی است که ترسیم می‌کند و موضوع عدالت جنسیتی در سطح برنامه‌ریزی چه برنامه‌ریزی کلان در دولت و چه برنامه‌ریزی در سطح هر وزارت خانه و برنامه‌ریزی که شوراها برای شهر و روستای خود باید انجام دهد و به مسئله عدالت جنسیتی توجه داشته باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد:

موضوع عدالت جنسیتی نمی‌گوید که ما بودجه و برنامه جدا برای زنان داشته باشیم بلکه می‌گوید ما زنان و مردان را در کنار هم در همه زمینه‌ها و برای فرصت‌های برابر ببینیم و اگر شکاف و خلأیی در این زمینه وجود دارد توجه داشته باشیم تا این شکاف را کم کنیم.

 

*** امروز ۲۷ درصد از زنان ایران تحصیلات دانشگاهی دارند

 

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه باید شرایطی به وجود آوریم تا دختران و زنان سرزمینمان از تمامی فضاها به ویژه فضاهای ورزشی استفاده کنند، افزود:

ما خوشبختانه با هماهنگی که با وزرات آموزش و پرورش انجام دادیم در بحث آموزش ورزش ابتدایی دختران که یکی از خلأها بود با همکاری معاونت و تذکری که داده شد اکنون آموزش و پرورش به این موضوع توجه دوباره‌ای دارد که خلآیی که در آموزش ابتدایی برای دختران بوده جبران و این مشکل حل شود.

ابتکار با بیان اینکه امروز وضعیت زنان ما و فرصتی‌هایی که برای آموزش عالی در جمهوری اسلامی فراهم شده بسیار با گذشته متفاوت است، اظهار داشت:

امروز ۲۷ درصد از زنان ایران تحصیلات دانشگاهی دارند و به همان نسبت انتظار داشته و این ظرفیت را دارند که در مشاغل مختلف خدمات اقتصادی، فرهنگی، بهداشت، گردشگری را برای جامعه ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در بحث اشتغال دولت به صورت خاص تسهیلاتی تحت عنوان تسهیلات پایدار و فراگیر برای روستاها پیش‌بینی کرده است، تصریح کرد:

این کار برعهده نظام بانکی است که بر مبنای تسهیلاتی که از صندوق توسعه دریافت کردند و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنابر پیشنهادات و طرح‌هایی که در قالب ضوابط ارائه می‌شود در کنار حمایت‌هایی که از طرح‌های آقایان صورت می‌گیرد برای بانوان هم پیش‌بینی شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد:

ما خوشبختانه در سطح سیاست‌گذاری کلان این موضوع را دیدیم از این رو شوراهای شهر باید بازوهای کمکی برای مدیران دولتی و بانک‌ها باشند و از طرح‌های مربوط به اشتغال‌زایی حمایت کنند تا این طرح‌ها پیش برود.

 

*** اشتغال در حوزه‌های مربوط به فناوری‌های نوین

 

معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد:

موضوع اشتغال از مهم‌ترین برنامه‌های دولت دوازدهم است و بسیار بر این موضوع تأکید داریم تا در استان‌هایی که جمعیت دختران تحصیل‌ کرده بالایی دارد که استان اصفهان هم جزء همان استان‌ها است از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم اما هنوز در این زمنیه فاصله زیادی داریم و باید تلاش کنیم.

ابتکار اضافه کرد:

ما با معاونت علمی فناوری در زمینه شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ‌هایی که می‌‌توانیم برای اشتغال در حوزه‌های مربوط به فناوری‌های نوین که بسیار می‌تواند به درد مدیریت شهری بخورد و معضلات شهری را برطرف کند در نظر گرفتیم.

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان بیان کرد:

امروز ما به سمت شهرهای هوشمند و نیز شهرهایی که با آی‌تی اداره می‌شوند، می‌رویم، آی تی می‌تواند به پیشرفت و شکوفایی و زیبایی شهرها کمک کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
آبادی نیوز
ارسال دیدگاه