کد خبر:86175
پ
روستاها
معاون سرمایه‌گذاری اجتماعی توسعه روستایی اعلام کرد:

ضرورت فراهم کردن بستر نگه‌داشت جمعیت در روستاها

معاون سرمایه‌گذاری اجتماعی توسعه روستایی در خصوص ضرورت فراهم کردن بستر نگه‌داشت جمعیت در روستاها توضیحاتی ارائه داد.

معاون سرمایه‌گذاری اجتماعی توسعه روستایی در خصوص ضرورت فراهم کردن بستر نگه‌داشت جمعیت در روستاها توضیحاتی ارائه داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، بی‌بی عصمت سرافرازی در حاشیه اولین جشنواره روستایی و عشایری شهرستان طارم که در ییلاقات دیزاب شهر آب‌بر برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:

یکی از مباحث مهمی که در فرآیند توسعه همه‌جانبه نقش دارد، نگه‌داشت جمعیت در مناطق شهری و روستایی است و بحث مهاجرت روستائیان بیشتر مورد تاکید است.

 

*** با توسعه‌ در بخش عمرانی روستایی، کمتر شاهد مهاجرت جمعیت روستاها 

 

وی ادامه داد:

در حوزه توسعه نمی‌توان بر توسعه صرفا از منظر فرهنگی، اجتماعی و یا اقتصادی نگاه کرد، بلکه باید در همه زمینه‌ها از پتانسیل‌های موجود استفاده کرد، به خصوص با توسعه‌ در بخش عمرانی روستایی، کمتر شاهد مهاجرت روستائیان به مناطق شهری و یا به عبارت بهتر مناطق حاشیه شهر خواهیم بود.

وی افزود:

متاسفانه در کشور نتوانسته‌ایم برای نگه‌داشت افراد در مناطق روستایی با توجه به افزایش سطح سواد جوانان روستایی که عمدتا مربوط به بحث اشتغال است، اقدامی انجام دهیم و امیدواریم این اتفاق بیافتد.

سرافرازی خاطرنشان کرد:

به تناسب زحمتی که عشایر در راستای تولید و تامین امنیت غذایی کشور انجام می‌دهند، بهره‌ای به دست نمی‌آورند و اگر به این مسئله رسیدگی نشود و آنان نیز به دنبال زندگی راحت‌تر به شهرها و حاشیه شهرها مهاجرت کنند، امنیت غذایی با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری یادآور شد:

اساس سیاست معاونت توسعه روستایی در دولت دوازدهم بر این است که باید همه‌جانبه به مسائل روستائیان پرداخت و بستر را برای حضور آنان در روستاها با ایجاد اشتغال پایدار و تسهیلات ارزان‌قیمت فراهم آورد.

وی همچنین در اولین جشنواره روستایی و عشایری شهرستان طارم که در ییلاقات دیزاب شهر آب‌بر برگزار شد، اظهار کرد:

برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی ‌گامی برای فراهم شدن مسیری برای خدمت به روستائیان و عشایر است و امیدواریم که این مهم تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد:

دولت دوازدهم نگاه ویژه‌ای را در حوزه اشتغال پایدار روستایی و عشایری داشته، به طوری که ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت را برای آنان در نظر گرفته است. 

نرخ بازپرداخت این تسهیلات در مناطق روستایی ۶ درصد و در مناطق مرزی ۴ درصد است که بخش‌ها را شامل می‌شود و امیدواریم بتوانیم گام موثری در حوزه اشتغال برداریم.

 

*** اشتغال سبب ماندگاری مردم در روستاها می‌شود

 

سرافرازی خاطرنشان کرد:

اشتغال سبب ماندگاری مردم در روستاها می‌شود.

 به همین دلیل باید با توجه به توانمندی هر منطقه، اشتغال ایجاد کنیم. همچنین حوزه گردشگری و طبیعت، ثروت و دارایی ناملموسی است که نباید از آن غفلت کرد.

معاون سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری یادآور شد:

اشتغال زنان در حوزه روستایی بیش از سایر مناطق است و این قشر نباید در ایجاد اشتغال پایدار مورد غفلت قرار گیرند.

همچنین در مناطق روستایی می‌توان با استفاده از میراث‌فرهنگی روستا و پتانسیلی که این بخش دارد، اشتغال پایدار ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون سرمایه‌گذاری اجتماعی توسعه روستایی با تاکید بر مشارکت‌های مردمی در اجرای برنامه‌ها، تصریح کرد:

کشور در همه بازه‌های زمانی حتی در شرایطی سخت‌تر و حساس‌تر از شرایط فعلی توانسته از مشکلات عبور کند و حال برخلاف گذشته و با نوع دیپلماسی که ایران ارائه کرده است، حتی اگر آمریکا تصمیماتی منفی در رابطه با ایران بگیرد، سایر کشورهای اروپایی او را همراهی نخواهند کرد و این مهم جزو مواردی است که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در سالن اجلاس سران بیان کرد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه