کد خبر:86024
پ
بیماری‌های دامی
رییس سازمان دامپزشکی کشور:

همکاری‌ها‌ی بین‌المللی برای ارزیابی بیماری‌های دامی توسعه پیدا می‌کند

رییس سازمان دامپزشکی کشور از برگزاری نشست مشترک روسای دامپزشکی ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان ترکیه و نماینده فائو در افغانستان در کشور ترکیه برای رفع مشکلات منطقه‌ای بیماری‌ها خبر داد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور از برگزاری نشست مشترک روسای دامپزشکی ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان ترکیه و نماینده فائو در افغانستان در کشور ترکیه برای رفع مشکلات منطقه‌ای بیماری‌ها خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، علیرضا رفیعی‌پور، امروز در این نشست با بیان این که در شرایط فعلی لازم است تا توسعه همکاری‌های بین‌المللی با الگوبرداری از کشورهای موفق، استفاده از تجارب و دانش‌های جدید در روند تشخیص، پایش و ارزیابی بیماری‌های دامی و ارزیابی عملکرد کنترلی در دست اجرا، اجرای قرنطینه دامی در نواحی مرزی همراه با مدیریت تردد دام، تبادل اطلاعات و بررسی روند بیماری در منطقه و برقراری سرویلانس منطقه‌ای بر اساس روند اپیدمیولوژی بیماری‌های خاص در منطقه افزایش یابد.

 

*** توسعه همکاری‌ها مهم‌‌ترین راهکار برای کاهش مخاطرات بیماری‌های دامی

 

وی با بیان اینکه توسعه همکاری‌ها مهم‌‌ترین راهکار برای کاهش مخاطرات بیماری‌های دامی فرامرزی و بیماری‌های واگیردار و رسیدن به مرحله کنترلی بیماری در جهان خواهد بود، اظهار کرد:

در شرایط حال حاضر مهم‌ترین برنامه جامع سازمان دامپزشکی کشور کنترل، مبارزه و مراقبت بیماری‌های واگیر و استراتژیک دام و طیور و تامین بهداشت دام و فراورده‌های خام دامی بوده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود:

در این راستا همسو با برنامه‌های جهانی، برنامه کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و کنترل تب برفکی تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور بوده که تحقق این مهم جز در سایه حمایت، مشارکت و همسویی تمام اقشار مرتبط با دام و اقدام همسو و همزمان با کشورهای منطقه و تبادل اطلاعات بیماری‌های دامی و برگزاری نشست‌های منطقه‌ای میسر نخواهد بود.

 

***  جهانی فکر کردن و منطقه‌ای عمل کردن برای مدیریت و کنترل بیماری‌های دامی

 

رفیعی‌پور با بیان اینکه جهانی فکر کردن و منطقه‌ای عمل کردن برای مدیریت و کنترل بیماری‌های مورد اشاره ضروری است،گفت:

الگوبرداری از اقدامات موفق کشورها در نشست‌های منطقه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد لذا:

لازم است تا با تبادل تجربیات مشکلات و چالش‌های پیش رو کنار زده شود.

وی افزود:

منطقه‌ای که ما در آن حضور داریم و مسوولیت برنامه‌ریزی جهت کنترل بهداشت دام و فراورده‌های خام دامی برعهده ما است حدود هفت درصد جمعیت گاو و گوسفند جهان را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه حفظ سلامتی دام‌ها برای توسعه دامداری ضرورت دارد،تاکید کرد:

تبدیل شدن جهان به یک دهکده جهانی، کنترل بیماری‌های فرامرزی را با مشکل مواجه کرده است و یا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری روستا، گفتنی است که در ادامه جلسه کارگروه‌های اپیدمیولوژی با ریاست پاکستان، آزمایشگاه و تشخیص با ریاست ایران و قرنطینه دامی به ریاست افغانستان تشکیل و پس از مباحث فنی و تخصصی جمع‌بندی و بیانیه پایانی کار گروه‌ها فردا صبح ارائه خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
وزارت جهاد کشاورزی
ارسال دیدگاه