کد خبر:85530
پ
آبخیزداری و آبخوانداری
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری کشور اعلام کرد:

ذخیره ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب با طرح آبخیزداری و آبخوانداری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری کشور از ذخیره ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب با اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری خبر داد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری کشور از ذخیره ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب با اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، مهندس ابوالقاسم حسین‌پور در گفتگو با خبرنگاران در خصوص طرح‌های آبخیزداری گفت:

طرح‌های مذکور با هدف افزایش نفوذ آب به درون زمین و بهره‌گیری از ظرفیت سیلاب در جهت تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی با اولویت حوزه آبخیز مشرف به دشت‌های کشور اجرا می‌گردد.

 

*** طرح آبخیزداری و آبخوانداری امسال بزودی آغاز و طبق برنامه زمان‌بندی تا آذر ماه سال جاری به اتمام می‌رسد

 

مهندس ابوالقاسم حسین‌پور پیش‌بینی کرد با اجرای این سطح از عملیات آبخیزداری و آبخوانداری بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شود.

وی اظهار داشت:

ما با توجه به شرایط خشکسالی، تغییرات اقلیمی و در نظر گرفتن شاخص‌های مهم مانند فرونشست زمین در دشت‌ها، مناطق سیل خیز، کم‌آبی و ناپایداری منابع آب، جمعیت زیستی هر منطقه و دیگر آیتم‌های مهم تاثیرگذار با اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان‌های کشور برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

حسین‌پور با اشاره به اجرای طرح‌های اولویت دار و اثربخش در سطح استان‌ها و مناطق مختلف برابر معیارها و شاخص‌های احصا شده متناسب با شرایط کنونی کشور در سال جاری، تصریح کرد:

کار اجرایی طرح آبخیزداری و آبخوانداری امسال بزودی آغاز و طبق برنامه زمان‌بندی تا آذرماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که اجرای این سطح از عملیات اجرایی آبخوانداری با اقدامات متنوع بیولوژیک، بیومکانیک، سازه‌ای و مدیریتی، اثرات خود را پس از آبگیری در بارش‌های سال آبی جاری در زمستان و بهار آینده خود را نشان دهد.

 

*** طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به عنوان طرح‌های زودبازده چندمنظوره

 

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به عنوان طرح‌های زودبازده چندمنظوره از جمله فعالیت‌های کم‌هزینه با بازدهی اقتصادی بالاست که در شرایط اقلیمی و محیطی کشور نقش موثری در حفظ منابع پایه و استمرار تولید کشاورزی و عرصه‌های طبیعی ایفا می‌نماید.

حسین پور خواستار ادامه مشارکت مردمی و خیرین در اجرای این طرح در استان‌های کشور شد و گفت:

در حال حاضر در شش نقطه کشور مجمع خیرین منابع طبیعی و آبخیزداری به طور خودجوش راه‌اندازی شده که با مشارکت در اجرای پروژه‌های شاخص با هدف پایداری آب و بهره‌برداری بهینه از بارش‌های کشور در مناطق روستایی به ما کمک می‌کنند.

وی در عین حال مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری مانند شهرداری‌ها، شهرک‌های صنعتی و دیگر ارگان‌های دخیل را موثر خواند.

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در باب اهمیت اجرای طرح‌های مذکور اذعان داشت:

آبخیزداری با ارتقای سهم مدیریت نزولات جوی کمک می‌کند تا رواناب‌های سیلابی که به طور ناگهانی و در یک محدوده ایجاد و از دسترس خارج می‌شود به سفره‌های زیرزمینی بپیوندد و موجب تقویت چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
وزارت جهاد کشاورزی
ارسال دیدگاه