کد خبر:84577
پ
بیابانی‌شدن
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

بیابانی‌شدن ، ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان را تهدید می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تهدید بیابانی‌شدن ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان خبر داد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تهدید بیابانی‌شدن ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان خبر داد. 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، ابوطالب قزلسفلو صبح یکشنبه به مناسبت ۲۷ خرداد روز جهانی بیابان‌زدایی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت:

مناطق در معرض خطر بیابانی‌شدن دارای هوای گرم و خشک بوده و بیشتر در حوزه شهرستان های گُمیشان، آق قلا، گنبدکاووس، مراوه تپه و آزادشهر قرار دارد.

*** بخشی از قسمت‌های جلگه‌ای و اراضی پست گلستان در معرض بیابانی‌شدن است

وی گفت: همچنین بخشی از قسمت‌های جلگه‌ای و اراضی پست استان به علت مجاورت با صحرای قره قوم ترکمنستان در معرض پدیده خزنده بیابانی‌شدن است.

مدیرکل منابع طبیعی با بیان اینکه محدوده مناطق مستعد بیابان‌زایی منطبق با محدوده مراتع قشلاقی شمال استان است، افزود:

چالش‌های مدیریتی مراتع قشلاقی به نوعی همان چالش‌های مدیریتی بیابانی‌شدن استان است.

وی؛ بهره‌برداری سنتی و معیشتی از مراتع و جمعیت انسانی و دامی مازاد، کوچک بودن اندازه واحدهای بهره‌برداری از مراتع، وجود بهره‌برداران خرده پا و ناهماهنگی بین دامداران جهت اجرای طرح های مرتعداری، رعایت نکردن ظرفیت و قابلیت اراضی به ویژه زراعت در زمین‌های کم‌بازده و رعایت نکردن اصول زراعت در مناطق خشک، کمبود مراتع ییلاقی و بهره‌برداری طولانی‌مدت از مراتع قشلاقی را از جمله چالش‌ها در استان برشمرد.

*** مطالعات مدیریت مناطق بیابانی‌شده

ابوطالب قزلسفلو  در ادامه از مطالعات مدیریت مناطق بیابانی در سطح ۲۲ هزار و ۸۸۲ هکتار خبر داد و گفت:

ایجاد هلالی آبگیر در سطح ۷۵۰ هکتار و بوته‌کاری در سطح دو هزار و ۱۰۰ هکتار در شهرستان‌های گنبدکاووس، مراوه تپه و آق قلا، تولید و کشت گونه‌های مرتعی بیابانی شامل انواع آتریپلکس، قره داغ، قیچ و آگروپایرون النگاتوم به تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله از جمله اقدامات برای کاهش روند بیابانی‌شدن در استان بوده است.

*** دیگر اقدامات برای مبارزه با بیابانی‌شدن

قزلسفلو؛ آموزش ۱۰ هزار نفر ساعت از افراد بومی، تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده در سطح ۱۵۰ هکتار، احیای اراضی خلع ید شده درسطح ۳۵ هکتار، مشارکت مجریان طرح‌های مرتع‌داری در سطح ۲۰ هکتار را از دیگر اقدامات بیان کرد.

وی؛ به اجرای طرح ترسیب کربن در جهت توسعه پایدار روستایی به عنوان یکی از پروژه‌های بیابان‌زدایی در استان گلستان اشاره کرد و گفت:

این پروژه از سال ۹۳در حوزه تیل‌آباد شهرستان آزادشهر و سپس در سال ۹۶ در حوزه اوغان شهرستان گالیکش عملیاتی شده است.

به گفته وی؛ برنامه ترسیب کربن در چهار بخش سازماندهی جوامع محلی و تشکیل صندوق‌های اعتباری خرد، اقدامات بیولوژیک، برنامه‌ها و اقدامات خدمات توسعه‌ای و برنامه‌های آموزشی و افزایش مهارت و دانش جوامع محلی در حال پیگیری است.

*** اعتبارات بیابان‌زدایی در گلستان طی سال ۹۶

قزلسفلو؛ به اعتبارات بیابان‌زدایی در استان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: از مجموع ۶۷ میلیارد ریال اعتبار مصوب حدود ۴۲ میلیارد ریال اختصاص پیدا کرد.

گلستان با مساحتی در حدود دو میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار در شرق استان مازندران و غرب استان خراسان شمالی قرار دارد.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه‌مرطوب معتدل تا نیمه‌خشک، گرم و سرد بوده و منابع طبیعی آن شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست و شوره زار و دریا است.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

در گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر در ۳۳ نقطه شهری و یکهزار و ۷۵ روستا سکونت دارند که از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می‌کنند.

«سرزمین ارزشمند است، برای حفظ واحیای آن سرمایه‌گذاری کنیم»، شعار روز جهانی بیابان‌زدایی سال ۲۰۱۸ میلادی است.

به گزارش خبرگزاری روستا، گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه