کد خبر:83825
پ
فرهنگ عشایر و اقوام ایران
دبیر جشنواره کوچ عشایر خبر داد:

برگزاری جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران در یاسوج

دبیر جشنواره کوچ عشایر از برگزاری جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران در یاسوج خبر داد.

دبیر جشنواره کوچ عشایر از برگزاری جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران در یاسوج خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، حسین روحانی، دبیر جشنواره کوچ عشایر در پاسخ به خبرنگاران در خصوص جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران اظهار کرد: چهارمین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین (کوچ عشایر) ۳۰ خردادماه تا یکم تیرماه در پارک ولایت یاسوج برگزار می‌شود.

 

*** محورهای جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران

 

وی عنوان کرد: عکس، مقاله و فیلم کوتاه، شاهنامه خوانی و ادبیات بومی عشایر، موسیقی مقامی، محلی و سنتی عشایر، سرپناه‌های عشایری و سکونتگاه عشایر، آئین‌های نمایش، نیایش و نمایش خیابانی، پخت و عرضه غذاهای محلی و سنتی عشایر، صنایع دستی عشایر، نمایش الگوهای زندگی، آداب و رسوم زندگی عشایری، رونمایی از لباس محلی و سازهای موسیقی محلی و تجلیل از بزرگان، نخبگان، خادمان بویژه سرداران شهید عشایر و چهره‌های ماندگار از جمله محورهای این جشنواره است.

دبیر جشنواره کوچ عشایر با بیان اینکه کوچ‌نشینی کهن‌ترین شیوه زیست بشر بوده که با پا برجاماندن در عصر حاضر از بزرگترین جاذبه‌های این شیوه معیشت است، افزود: امروزه گردشگری یکی از منابع مهم در توسعه جوامع انسانی محسوب می‌شود و در این راستا گردشگری عشایری و روستایی یکی از نوین‌ترین شاخه‌های گردشگری است و در عصر صنعت و مدرنیته زندگی در دامان طبیعت و… می‌تواند برای بسیاری از مردم ایران و جهان سرشار از جاذبه باشد.

 

*** رونق صنعت توریسم عشایری

 

روحانی بیان کرد: جامعه عشایری ایران با داشتن ایلات و طوایف متعدد و جمعیت قابل توجه در این دوره زمانی می‌تواند در جذبه‌های گوناگون پذیرای گردشگر و مامن گردشگران و رونق صنعت توریسم عشایری باشد.

وی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ ویژگی‌های اقلیمی، داشتن موانع کوهستانی زاگرس به دور از شاهراه‌های غارت و چپاول، چپاولگران تاریخ، آبستن، آئین‌ها و سنت‌های بس گران‌قدر ماترک و نیاکان و پیشینیان خود بوده است.

 

*** تاثیرپذیرترین شیوه‌های جذب گردشگر در جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران

 

دبیر جشنواره کوچ عشایر ابراز کرد: داشتن تنوع زبانی، لهجه، گویش، شکل‌های گوناگون ساخت سرپناه مسکونی بومی، آیین، آداب، مناسک رسوم، پوشاک و… از تاثیرپذیرترین شیوه‌های جذب گردشگر و معرفی استان است.

روحانی اضافه کرد: تنوع فرهنگی در زندگی ایلی و شیوه معیشت شبانی در قالب زندگی کوچ‌رویی و ریشه داشتن در کهن الگوهای اسطوره‌ای ایران و…خلق وخوی خاصی را رقم زده است.

وی گفت: شکل‌های گوناگون کوچ، گردشگری معنوی، آداب و رسوم و معروفیت در مهمان نوازی، تهیه صنایع دستی، تولیدات غذای بومی، انتخاب رنگ، فنون خاص دامداری در منطقه عشیره‌ای، محصولات دامی خاص یاسوج پایتخت طبیعت ایران در کنار منابع عظیم نفت وگاز، معادن کم نظیر، فراوانی آب، چهارفصل بودن و… از فاکتورهای مهم در انتخاب یاسوج و برگزاری این جشنواره است.

به گزارش خبرگزاری روستا، دبیر جشنواره کوچ عشایر در پایان یادآور شد: گردشگری طبیعت، داروهای گیاهی، محیط زیست بکر، ضرورت توسعه همه جانبه و استعدادهای بالقوه فراوان انسانی و طبیعی و… می‌تواند در کنار سایر جاذبه‌ها امکان جذب سرمایه گذار برای زیرساخت گردشگری را فراهم آورد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
تسنیم
ارسال دیدگاه