کد خبر:83627
پ
مدیریت چرا
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات:

پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در دشت لار آغاز شد

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از آغاز پروژه مدیریت چرا در دشت لار شهرستان شمیرانات خبر داد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از آغاز پروژه مدیریت چرا در دشت لار شهرستان شمیرانات خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، حسن شکری در گفت و گو با خبرنگاران در مورد وضعیت چرای دام‌ها در دشت لار شهرستان شمیرانات گفت:

هم‌زمان با فصل چرای دام و کوچ عشایر به مراتع ییلاقی دشت لار، پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در سطح ۷۰ هزار هکتار از این مراتع آغاز شده است.

*** مدیریت چرا در پارک ملی لار

هر ساله با آغاز فصل بهار ورود بسیاری از گله‌های دام به مراتع پارک ملی لار در حالی آغاز می‌شود که طبق قانون حفاظت و بهسازی محیط‌ زیست و مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست هر گونه چرای دام در محدوده پارک‌های ملی کشور ممنوع است.

با این حال مشکل چرای دام در این مناطق و افزایش بی‌رویه دام همچنان یکی از مهمترین معضلات پیش روی تنوع زیستی پارک‌های ملی کشور است.

در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، به نقل از حسن شکری اعلام کرد:

مراتع حوزه لار دارای ظرفیت چرای معادل ۹۴ هزار واحد دامی است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ورود دام به این مراتع از پانزدهم خرداد آغاز شده و هم‌زمان پروژه مدیریت چرا و کنترل دام نیز به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه‌های مرتعی لار به مرحله اجرا در آمده است.

*** اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام را بسیار حائز اهمیت دانست و عنوان کرد:

با توجه به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و نقش ارزنده آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی، ضرورت حفظ منابع پایه آب‌وخاک و همچنین در راستای فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی، این پروژه در مراتع مذکور اجرائی شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این فصل چرا عشایر دام‌های خود را از مراتع قشلاقی استان تهران و همچنین از استان‌های سمنان و البرز به این مراتع می‌آورند که لازم است دامداران و بهره‌برداران مسیر عزیمت را از ایل راه‌ها انتخاب و از آوردن دام غیرمجاز به منطقه خودداری کنند.

*** جلوگیری از ورود دام غیرمجاز

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه منابع طبیعی جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به این مراتع است خاطرنشان کرد:

با توجه به اینکه سدلار یکی از منابع تأمین‌کننده آب شرب تهران است، اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در این مراتع از اهمیت زیادی برخوردار بوده که بر همین اساس اکیپ‌های کنترل دام متشکل از کارشناسان، مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی و عوامل نیروی انتظامی فعالیت‌های کنترل و نظارت را در این مراتع آغاز کرده‌اند که با استقرار در گلوگاه‌های ورودی و عملیات گشت و مراقبت ضمن جلوگیری از ورود دام غیرمجاز با افراد متخلف نیز برخورد قانونی خواهند کرد.

شکری مراتع پارک ملی لار را از لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد دانست و یادآور شد:

مراتع لار از نظر  محیط زیستی بسیار ارزشمند بوده که حفظ آن از اهمیت زیادی برخوردار است که برای تحقق بخشیدن به این امر مهم حمایت همه‌جانبه مسئولان و دست‌اندرکاران را می‌طلبد تا با تأمین اعتبارات موردنیاز پروژه‌های احیائی و حفاظتی با سرعت بیشتری در سطح این مراتع اجرا شود.

شهرستان شمیرانات دارای ۱۴۰ هزار هکتار اراضی ملی است که حدود ۱۳۰ هزار هکتار آن را مراتع ییلاقی و میان‌بند تشکیل داده است.

*** استقرار ۲۲ هزار کلنی زنبور عسل در مراتع لار

شکری گفت: برای استقرار ۲۲ هزار کلنی زنبور عسل در مراتع لار ۱۱۰ مجوز صادر شده که از این تعداد ۶۱ مجوز برای زنبورداران استان مازندران و مابقی برای زنبورداران استان تهران صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری روستا، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات در پایان خاطرنشان کرد:

این ساماندهی با هدف پرورش زنبور و تولید عسل و به منظور بهره‌برداری بهینه و اصولی از ظرفیت‌های عرصه‌های مرتعی لار انجام شده که این اقدام نقش بسزایی در اقتصاد و معیشت بهره‌برداران ایفا می‌کند.

انتهای پیام///

منبع
ایانا
ارسال دیدگاه