کد خبر:68687
پ
کوچ عشایر اردبیل
مدیرکل امور عشایر اردبیل خبر داد

آغاز کوچ بهاره عشایر اردبیل به مناطق ییلاقی

مدیرکل امور عشایر اردبیل از آغاز کوچ بهاره عشایر اردبیل به مناطق ییلاقی خبر داد.

مدیرکل امور عشایر اردبیل از آغاز کوچ بهاره عشایر اردبیل به مناطق ییلاقی خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «قادر هنرمند» در خصوص آغاز کوچ بهاره عشایر اردبیل به مناطق ییلاقی‌، اظهار داست: سی و یکم اردیبهشت ماه به‌عنوان روز شروع کوچ بهاره عشایر شاهسون استان اردبیل تعیین شده است. و به مدت ۱۵ روز ادامه خواهد داشت.

 

*** کوچ بهاره عشایر اردبیل تا اواسط خرداد ادامه خواهد داشت

 

هنرمند با بیان اینکه کوچ عشایر اردبیل تا اواسط خرداد ادامه خواهد داشت افزود: برای تسهیل در روند کوچ بهاره امکانات اداره‌های دولتی از جمله راهداری، پلیس راه، هلال احمر و فرمانداری‌های شهرستان‌ها به‌کارگیری شده است.

 

جامعه عشایری یادگارانی از تاریخ درخشان و پرافتخار این سرزمین کهن سال با قدمتی نزدیک به ۱۲۰۰۰ سال تاریخی می‌‌باشند‌. در آذربایجان، ایلات و طوایف متعددی مانند ایل شاهسون و ارسباران زندگی می‌کنند.

 

***خدمت‌رسانی به عشایر کوچنده

 

ییلاق آن‌ها عمدتا در کوهپایه‌های سبلان و قوشا داغ در پیرامون شهرهای مشگین شهر، سراب و اهر واقع است و طوایف خلخال در کوه‌های طالش زندگی می‌کنند. قشلاق شاهسون‌ها و طوایف ارسباران در دشت مغان و گرمسیر طوایف خلخال، حاشیه رود قزل اوزن است.

 

بدون وجود عشایر چرخه طبیعی اکوسیستم دچار اختلال شده و به‌زودی از بین می‌‌رود. کشور ما از جمله معدود کشورهایی است که در آن عشایری از همه اقوام در سراسر کشور پراکنده‌‌اند و هدف از جذب گردشگر، کمک به بقای این اقوام از طریق افزایش شاخص‌‌های سلامت و… است.

 

وی بیان کرد: برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به عشایر کوچنده چند گروه ثابت و سیار در مسیر کوچ مستقر شده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل امور عشایر اردبیل در پایان خاطر نشان کرذ: عشایر شاهسون استان اردبیل در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه‌دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز 

صدای روستا صدای روستا صدای روستا

انتهای پیام///

منبع
سازمان امور عشایر
ارسال دیدگاه