کد خبر:68023
پ
عشایر

سهم مهم عشایر در تولیدات کشور

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران از سهم مهم عشایر در تولیدات کشور خبر داد.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران از سهم مهم عشایر در تولیدات کشور خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «شاهپور علایی مقدم» در جلسه جمع‌بندی سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به خراسان جنوبی با بیان اینکه عشایر سهم مهمی در تولیدات کشور دارند، گفت: حدود ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور توسط عشایر تهیه می‌شود.

 

مقدم با اشاره به کاهش بیش از ۴۴ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال قبل، اظهار داشت: این کاهش سبب شده تا علوفه کمتری سبز شود لذا اگر برای تامین علوفه دام عشایر کمک نشود تولید گوشت قرمز عشایر امسال از ۱۹۰ هزار تن به ۷۳ هزار تن کاهش پیدا خواهد کرد.

 

*** آبرسانی سیار در کشور 

 

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه روزانه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر آبرسانی سیار در کشور داریم، افزود: عشایر سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان برای آب شرب و دام خود نیازمند هستند که باید تامین شود.

 

علایی مقدم به اختصاص ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار برای عشایر در کشور خبر داد و گفت: از محل این اعتبارات اقداماتی مانند آبرسانی به عشایر، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه عشایری، اختصاص یارانه برای علوم دام، بیمه اجتماعی و دام عشایر و سایر خدمات ارائه خواهد شد.

 

*** تصویب برنامه‌هایی برای حوزه عشایر در تولیدات کشور

 

وی با بیان اینکه در مجلس در برنامه ششم برنامه‌های خوبی برای حوزه عشایری تصویب شده است، ادامه داد: قوانین خوبی تصویب شده اما منابع اعتباری لازم را ندارند. قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه تعداد ۱۰ دستگاه تانکر آبرسانی ویژه عشایر برای خراسان جنوبی خریداری شده است، گفت: این ماشین‌ها به‌زودی تحویل استان می‌شود.

 

علایی مقدم با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه مصوب شده که حدود ۱۰۰ هزار خانواده عشایری برق خود را از طریق پنل‌های خورشیدی تامین کنند، گفت: این پنل‌ها با ۸۵ درصد کمک بلاعوض و تنها ۱۵ درصد آورده عشایر به آنها واگذار می‌شود اما متاسفانه چند مدتی است که سازمان استاندارد جلوی توزیع را گرفته است. وی ادامه داد: قول می‌دهیم که با کمک مجلس تا پایان برنامه ششم توسعه همه ۱۰۰ هزار خانوار عشایری پنل خورشیدی دریافت کنند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، قائم مقام سازمان امور عشایر ایران از اختصاص ۳ میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر خراسان جنوبی خبر داد و در پایان خاطر نشان کرد: این اعتبارات از محل ماده ۱۰ و ۱۲ است.

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز

انتهای پیام///

منبع
سازمان امور عشایر ایران
ارسال دیدگاه