کد خبر:66764
پ
یزد

ارائه تسهیلات به روستاییان استان یزد

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد: سامانه کارا برای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار، در اختیار سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تعریف شد.

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد: سامانه کارا بر اساس آیین‌نامه اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، به منظور تسهیل در فرایند ارائه تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تعریف شد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «محمدرضا دهستانی» اظهار داشت: فعالان صنایع دستی و گردشگری روستایی استان در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری ۱۶۰میلیارد ریال تسهیلات دریافت می‌کنند. وی افزود: در این ارتباط تعدادی از متقاضیان برای دریافت ۱۱۰ میلیارد ریال وام به بانک‌های عامل معرفی شدند. وی با بیان اینکه این تسهیلات بر اساس توانمندی هر شهرستان توزیع می‌شود، تصریح کرد:مهلت معرفی متقاضیان به بانک پایان تیر ماه ۱۳۹۷ است.

 

*** توسعه فعالیت‌های اقتصادی اشتغال‌زا

 

وی هدف از اجرای این قانون را ایجاد، تکمیل و توسعه فعالیت‌های اقتصادی اشتغال‌زا در مناطق هدف، عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۹۸ طرح در سامانه کارا ثبت و ۶۳ مورد تقاضا نیز در کارگروه اشتغال استان مصوب شد. وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۲ طرح سهم صنایع دستی و ۵۱ طرح سهم گردشگری است که در مجموع برای ۲۱۴ نفر اشتغال پیش‌بینی شده است.

 

دهستانی یادآور شد: به سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی‌ها از محل تلفیق منابع صندوق توسعه ملی با موسسات عامل، پس از ثبت طرح متقاضی از طریق سامانه و تایید دستگاه اجرایی ذیربط و کارگروه اشتغال استان و موسسه عامل پرداخت می‌شود.

 

*** سهم استان یزد از اعتبارات

 

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: البته طرح‌ها باید در ذیل رسته‌های اولویت دار در سامانه باشند و موسسات پرداخت وام، بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید هستند. وی بیان کرد: یزد مجموعه با ارزشی از آثار تاریخی دارد که احیا و مرمت آثار با کمک مردم و بخش خصوصی، گامی موثر در رشد و رونق گردشگری، تقویت درآمدزایی، ایجاد اشتغال و معرفی تاریخ و فرهنگ یزد خواهد بود.

 

دهستانی با بیان اینکه حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری اولویت استان است، اضافه کرد: با فراهم شدن زمینه گسترش فعالیت‌های گردشگری، صنایع دستی نیز ترویج خواهد یافت. در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال بودجه، ۱٫۹۸ درصد (۸۳۲ میلیارد ریال) سهم استان یزد است.

 

*** صنایع دستی در استان یزد

 

طبق این قانون، ۱۰درصد مبلغ اختصاص یافته در حوزه صنایع دستی، ۱۰درصد در گردشگری و بقیه در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، علم و فناوری اختصاص می‌یابد که بر این اساس ۱۶۰ میلیارد ریال سهم حوزه صنایع دستی و گردشگری استان است.

 

یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است. استان یزد ۴۰ رشته صنایع دستی پویا با افزون بر سه هزار هنرمند فعال در این بخش دارد. این استان با یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت، یک‌هزار و ۷۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی دارد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر شامل بافت تاریخی یزد، باغ‌های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات‌های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه