کد خبر:66652
پ
یزد

طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی در یزد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد: در سال گذشته در روستای مزرعه کلانتر شهرستان میبد، طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی در دست مطالعه قرار گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد عنوان کرد: در سال گذشته در روستای مزرعه کلانتر شهرستان میبد، طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی در دست مطالعه قرار گرفته است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «علیرضا قربانیان» در گفت‌وگو با خبرنگاران با تشریح طرح بهسازی بافت‌های با ارزش روستایی استان یزد اظهار داشت: این طرح به منظور شناسایی و ارتقای فضاهای با ارزش روستایی به منظور حفاظت، احیاء، مرمت بافت و کالبد واجد ارزش در روستا اجرا می‌شود.

 

*** طرح بهسازی روستاهای هدف گردشگری استان یزد

 

وی بیان کرد: این طرح در راستای حفاظت و احیای ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، کالبدی ـ فضایی، معماری و منظر روستایی و معرفی این ارزش‌ها در سطوح ملی و فراملی با هدف توسعه گردشگری اجرا خواهد شد. 

 

قربانیان یادآور شد: علاوه بر این، تاکنون شش طرح مطالعاتی در سطح روستاهای استان تهیه و در پنج روستا عملیات بهسازی بافت با ارزش روستایی در فاز یک، اجرایی شده است. وی در مورد طرح بهسازی روستاهای هدف گردشگری استان یزد نیز اظهار داشت: این طرح به‌ منظور ساماندهی نظام فعالیت و اسکان همچنین پیش‌بینی امکانات و خدمات مورد نیاز برای توسعه گردشگری در روستاهای منتخب با عنوان روستاهای هدف گردشگری تهیه و اجرا می‌شود.

 

شهر یزد به دلیل نام‌گزاری آن توسط خواجه نظام الملک طوسی در قرن پنجم هجری به دارالعباده معروف است، همچنین در سال ۹۶ برای بیست و چهارمین سال پیاپی یزدی‌ها مقام نخست پذیرش در کنکور سراسری کشور را به‌خود اختصاص دادند.

 

در دهه پنجاه محمدتقی فلسفی سخنران شهیر به یزد لقب «حسینیه ایران» داد، وجود حسینیه‌های بزرگ و مجهز و همچنین سبک سینه زنی و نوحه خوانی خاص و نخل برداری ظهر عاشورا و برپایی روضهٔ سیدالشهدا در طول سال دلیل این نامگذاری است.

 

بافت تاریخی شهر یزد در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۵۰۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است شهر یزد به دلیل معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی دست نخورده‌اش در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح، در سال گذشته طرح گردشگری در دو روستای طزرجان در شهرستان تفت و سریزد در شهرستان مهریز در دست مطالعه قرار گرفته است.

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه