کد خبر:66647
پ
کشاورزی

توسعه پایدار کشاورزی با اجرای طرح کشاورزی حفاظتی

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان اجرای طرح کشاورزی حفاظتی را بهترین روش در کاهش اثرات کم‌آبی و همچنین توسعه پایدار بخش کشاورزی دانست.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان اجرای طرح کشاورزی حفاظتی را بهترین روش در کاهش اثرات کم‌آبی و همچنین توسعه پایدار بخش کشاورزی دانست.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «رضا عباسی» در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: سال گذشته در سطح ۱۰ هزار و ۳۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان طرح کشاورزی حفاظتی اجرا شد.

 

*** اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در استان همدان

 

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان گفت: سال گذشته در سطح ۱۰ هزار و ۳۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان طرح کشاورزی حفاظتی اجرا شد. وی افزود: با توجه به بحران کم‌آبی فرهنگ‌سازی و توسعه اجرای این روش در بین کشاورزان بیش از گذشته در استان همدان ضرورت دارد.

 

عباسی اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی در زمینه کشاورزی حال حاضر، علاوه بر محدودیت منابع آب، بحث کاهش مواد آلی خاک و به هم خوردن ساختمان خاک است. کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی با هدف افزایش تولید و پایداری محصول همراه با حفظ محیط زیست است.

 

در این روش کشاورزی به‌جای استفاده از روش‌های خاک‌ورزی رایج، از خاک‌ورزی حفاظتی Conservation tillage، (بدون خاک‌ورزی Zero/No tillage یا انواع خاک‌ورزی حداقلی) استفاده می‌شود، به این معنا که زیر و رو شدن خاک در این روش مثل سیستم رایج خاک ورزی نبوده و دستکم ۳۰ درصد بقایای محصول قبل در سطح خاک حفظ می گردد. این روش کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یکی از راه های موثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی کردن کشاورزی است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان در پایان به اجرای طرح کشت مشارکتی در استان همدان از سوی تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک هزار و ۲۱۷ هکتار کشت مشارکتی در سطح استان توسط تعاونی‌ها اجرا شده است.

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه