کد خبر:66585
پ
واکسیناسیون

اجرای طرح واکسیناسیون دام‌های مجاور زیستگاه‌های وحش قزوین

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین از اجرای طرح واکسیناسیون دام‌های مجاور زیستگاه‌های وحوش قزوین خبر داد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین از اجرای طرح واکسیناسیون دام‌های مجاور زیستگاه‌های وحش قزوین خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «مهدی مهرزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه جانوران حیات وحش در بعضی موارد می‌توانند به عنوان مخزن بیماری دام‌های اهلی عمل کنند و البته عکس این موضوع نیز صادق است، افزود: تلاش می‌شود با واکسیناسیون دام‌های اهلی که در مجاورت حیات وحش تردد دارند از بروز بیماری به وحش یا انتقال عوامل بیماری‌زا به جمعیت دامی جلوگیری شود.

 

*** بیماری‌های مشترک بین دام‌های اهلی و وحش

 

وی اظهار کرد: از مهم‌ترین بیماری‌هایی که بین دام‌های اهلی و وحش مشترک است و قابلیت سرایت متقابل بین این حیوانات را دارد باید به آبله، شاربن، تب برفکی، هاری، بروسلوز و طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) اشاره کرد.

 

مهرزاده با بیان اینکه طرح واکسیناسیون دام‌های مجاور زیستگاه‌های وحش قزوین سال قبل نیز اجرا شد، ادامه داد: در این راستا سال گذشته ۲۱۴ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) در مناطق مختلف استان که در حاشیه و اطراف زیستگاه‌های حیات وحش تردد داشتند، علیه بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک واکسینه شدند این در حالی است که علیه دیگر بیماری‌ها نیز مایه‌کوبی انجام شد.

 

*** واکسیناسیون به موقع و پوشش درمانی مناسب

 

مهر‌زاده تصریح کرد: چرای مشترک و تماس مستقیم گونه‌های جانوری حیات وحش و دام‌های اهلی از جمله عوامل بروز بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک در سطح دام‌های استان می‌باشد که خوشبختانه با آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به دامداران در دو سال اخیر هیچ گونه موردی از بروز این بیماری در استان مشاهده نشده است.

 

به گفته وی با توجه به نزدیک بودن منطقه حیات وحش طارم سفلی قزوین با طارم علیا در استان زنجان، سال‌های گذشته در این منطقه تعداد زیادی تلفات به دلیل بروز این بیماری گزارش شد ولی با جدا سازی‌های صورت گرفته و واکسیناسیون به موقع و پوشش درمانی مناسب شاهد رفع این مشکل بودیم.

 

*** صیانت از سرمایه دام اهلی و حیوانات وحشی

 

این مسئول خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راهکارهای صیانت از سرمایه دام اهلی و حیوانات وحشی، به‌کار‌گیری اقدام‌های پیشگیرانه و کاهش تماس این حیوانات با یکدیگر و نیز مایه‌کوبی به هنگام و کامل گله‌های دام است.

 

وی از تمامی دامدارانی که در مجاورت زیستگاه‌های طبیعی این گونه حیوانات هستند خواست تا نسبت به انجام واکسیناسیون به موقع اقدام نمایند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین به دامداران توصیه کرد با مشاهده علائم بیماری یا بروز تلفات در دام‌ها و وحش و نیز پرندگان اهلی و وحشی، ضمن خودداری از تماس با لاشه حیوانات تلف شده، در اسرع وقت موضوع را با شماره تلفن ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی و یا به اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام کنند. 

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه