کد خبر:66359
پ
c09872a91464d86065d85151cefab68c66b20824
رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود:

رونق اقتصادی روستاها با اقامتگاه‌های بوم‌گردی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی باعث رونق اقتصادی روستاها و مهاجرت معکوس در این شهرستان شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود اعلام کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی باعث رونق اقتصادی روستاها و مهاجرت معکوس در این شهرستان شده است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، با تمرکز بر شعار ‘استان سمنان از معبر به مقصد’ بنا به اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در طرح خدمات سفر نوروز ۹۷ بیش از سه میلیون مسافر از استان عبور و حدود ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد در استان اقامت کردند که افزایش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد و تعداد بازدیدکنندگان از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی استان به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر رسید.

 

*** رونق اقتصادی روستاها

 

از سوی دیگر، افزایش ضریب اشغال اقامتگاه‌های رسمی مانند هتل، هتل‌آپارتمان و میهمانپذیرهای سمنان در تعطیلات نوروزی امسال افزایش هفت درصدی داشت، در حالی که اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان در همین مدت ۱۰۹ درصد افزایش داشت و اقامت در اقامتگاه‌های موقت شامل کمپ، کانکس و چادر مسافرتی ۱۴۷ درصد نسبت به نوروز پارسال افزایش یافت.

 

یکی از مناطق استان سمنان که رشد قابل توجه ایجاد و اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های بوم‌گردی داشته است، شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان بود که باعث رونق اقتصادی مناطق روستاها، مهاجرت معکوس، ایجاد اشتغال برای روستاییان و معرفی بیشتر فرهنگی بومی این مناطق شده است.

 

***  توسعه گردشگری بومی

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود‌: بسیاری از روستاهای این شهرستان دارای خانه‌های بزرگی است که تا چندسال گذشته چند خانواده در آن زندگی می‌کردند ولی به علت مسایل اقتصادی و مهاجرت به شهرها، در برخی موارد این خانه‌ها خالی از سکنه و رو به تخریب بودند.

 

حمیدرضا حسنی با اشاره به سیاست توسعه گردشگری بومی بر مبنای اقامتگاه‌های بوم‌گردی، تصریح کرد‌: وجود زمینه‌های فرهنگ بومی، طبیعت متنوع و حال و هوای متفاوت مناطق روستایی نسبت به شهرها، رغبت گردشگران را به اقامت در این اقامتگاه‌ها افزایش داده است. وی با اشاره به وجود ۲۰ اقامتگاه‌های بوم‌گردی فعال و دارای مجوز در شهرستان شاهرود، اضافه کرد: با رونق این اقامتگاه‌ها و تمایل روستاییان برای تبدیل خانه‌هایشان به این نوع اقامتگاه‌های بوم‌گردی، تعداد این واحدها در این شهرستان تا پایان سال به ۳۰ اقامتگاه‌های می‌رسد.

 

*** رونق اقتصادی روستاها و مهاجرت معکوس

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود با تاکید بر این که اقامتگاه‌های بوم‌گردی باعث رونق اقتصادی روستاها و مهاجرت معکوس در این شهرستان شده است، گفت: به ویژه در روستاهایی مانند رضاآباد بالا، کلاته، خیج و طرود شهرستان شاهرود اقامتگاه‌های بوم‌گردی باعث رونق اقتصادی مردم شده است، تا جایی که روستای قلعه‌بالا به طور مستمر میزبان گردشگران خارجی است.

 

حسنی با اشاره به نبود هتل در روستاها و فقدان تمایل سرمایه‌گذاران برای ایجاد مکان‌هایی با هزینه‌های بالا در مناطق روستایی، خاطرنشان کرد: برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی اکنون تسهیلاتی با سود ۶ درصد و در مناطق شهرهای کم‌جمعیت با سود ۱۰ درصد به متقاضیان دارای شرایط اعطا می‌شود.
وی ادامه داد‌: روستاییان در این زمینه با ایجاد تعاونی و با سرمایه‌ای اندک به همراه فراگیری آموزش‌های لازم برای میزبانی از گردشگران، می‌توانند زمینه اقامت و رونق اقتصادی مناطق سکونت خود را رقم بزنند.

 

*** فرصت‌های شغلی برای روستاییان

 

حسنی با بیان این که با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، روستاییان می‌توانند در کنار کار کشاورزی یا دامداری به میزبانی از گردشگران نیز بپردازند‌، گفت: امکان فروش صنایع دستی و تولیدات روستاییان دیگر فرصت شغلی برای روستاهایی است که اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجاد می‌کنند.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود به یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در چشمه‌مراد روستای کلاته‌خیج اشاره و اضافه کرد: تعدادی از زنان روستایی با ایجاد شرکت تعاونی، در خانه‌ای که به آغل گوسفندان تبدیل شده بود اقامتگاه بو‌گردی ایجاد کردند برای آنان اشتغالزایی و برای روستا رونق اقتصادی به همراه داشته است.

 

در استان سمنان تاکنون ۴۰ روستای هدف گردشگری شناسایی شده و ۳۴ اقامتگاه بوم‌گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است. 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، در نوروز ۹۷ تعداد ۱۶۰ هزار گردشگر در شهرستان شاهرود در استان سمنان اقامت، ۱۷۰ هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی و ۱۰۵ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی این شهرستان بازدید کردند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه