کد خبر:65341
پ
۱۳۹۵۰۵۰۹۱۱۰۰۱۴۵۲۱۸۲۴۶۰۹۴

خدمات آبرسانی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد: توسعه و گسترش خدمات آبرسانی روستایی به‌طور مستقیم بر جلوگیری از مهاجرت و توسعه روستاها اثرگذار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: توسعه و گسترش خدمات آبرسانی روستایی به‌طور مستقیم بر جلوگیری از مهاجرت، افزایش تولیدات کشاورزی، بهبود اقتصاد روستا و در نهایت توسعه روستاها اثرگذار است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «فیض الله پاسره» در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: از یک‌هزار و ۶۴۱ روستای کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۴۶۰ روستا از تاسیسات آب آشامیدنی سالم برخوردارند. وی افزود: با اتمام ۱۸ مجتمع بزرگ آبرسانی و همچنین طرح‌های کوچک‌تر آبرسانی در روستاهای استان ،شاخص برخورداری از آب شرب افزایش بیشتری خواهد یافت.

 

*** اعتبار اختصاص یافته جهت آبرسانی روستایی

 

پاسره بیان کرد: اجرای طرح‌های آبرسانی به صورت مجتمعی برای بهره‌مندی همه روستاها و به‌ویژه روستاهای زیر ۲۰ خانوار از آب آشامیدنی، برون سپاری خدمات برای تقویت بخش خصوصی، ایجاد و تجهیز بزرگترین آزمایشگاه آب روستایی در کشور، کاهش هزینه‌ها و افزایش سرمایه‌های شرکت بخشی از مهم‌ترین اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در پنج سال اخیر بوده است. ۲۲ پروژه آبرسانی در ۶۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ستاد اجرایی فرمان امام (بنیاد برکت) در این استان تعریف شده است.

 

این طرح بزرگ جمعیتی افزون بر ۶۲۰۰ نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد. پاسره عنوان کرد: در سال جاری ۱۳۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی استان پیش‌بینی شد که با تخصیص این میزان اعتبار طرح‌های مهمی در زمینه آب روستایی عملیاتی شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ نزدیک به ۳۸۰ میلیارد ریال بودجه از محل صندوق توسعه ملی به آب روستایی استان تخصیص داده شد. پاسره بیان کرد: از این میزان اعتبار ۱۸ مجتمع بزرگ آب روستایی و ۸ پروژه تک روستایی تعریف و عملیاتی شد.

 

***  تامین آب آشامیدنی برای روستاهای استان

 

وی افزود: با احداث این تعداد مجتمع آب روستایی‌، ۱۰۷هزار نفر معادل یک سوم جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد از آب شرب سالم بهره‌مند شدند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف و با توجه به سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر‌، توسعه و اصلاح شبکه‌های آبرسانی استان به‌صورت جدی در دستور کار قرار داشته است. پاسره ابراز داشت: در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال آب آشامیدنی روستایی در استان انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تامین آب آشامیدنی برای هر خانوار روستایی کهگیلویه و بویراحمد ۱۲۰ میلیون ریال هزینه در بر دارد‌، از ساکنان روستاهای استان خواست که به مصرف بهینه آب روی آورند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد در عین حال گفت که هم اکنون ۱۵۹ روستای این استان به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می‌شود. در ابتدای سال جاری ۱۳۰ روستا در استان به‌دلیل کاهش منابع آبی به صورت سیار آبرسانی می‌شد اما این رقم هم اینک به حدود ۱۵۹ روستا رسیده است.

 

*** خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد

 

کهگیلویه و بویراحمد دوره خشکسالی را طی می‌کند‌. میزان بارش نزولات آسمانی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به پارسال نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته است. براساس اطلاعات شرکت ابفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد‌، آب چاه‌های شبکه آب شرب روستاهای استان در حال کم شدن است به‌طوری که ۶ حلقه چاه تامین آب روستایی در استان با چالش کم‌آبی بی سابقه‌ای روبه رو شده است.

 

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد‌. جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد بین دو سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۰ تا ۹۵ از ۴۷ درصد به ۴۴ درصد جمعیت استان کاهش پیدا کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، از مجموع یک‌هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه در کهگیلویه وبویراحمد ۷۲۰ روستا بالای ۲۰ و مابقی زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه