کد خبر:65262
پ
bahamian-snorkeling-adventure-in-nassau-323404
مدیر کل شیلات مازندران:

تکثیر و پرورش ماهی زینتی در مازندران

مدیر کل شیلات مازندران: امسال بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان مازندران تولید شد.

مدیر کل شیلات مازندران در خصوص تولید ماهیان زینتی در این استان اعلام کرد: امسال بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان مازندران تولید شد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، به گزارش خبرنگاران، رستمی افزود: از این مقدار حدود ۳۰ درصد با رشد ماهیان وارداتی و مابقی از طریق تکثیر تولید شده است.

 

*** ارزش اقتصادی تکثیر و پرورش ماهی زینتی

 

وی ادامه داد: این ماهیان شامل ۲ گروه زنده‌‌زا از جمله گوپی، مولی، پلاتی، دم شمشیری و غیره و تخم گذار از قبیل سیچلاید‌ها، اسکار، بارب‌ها، گلدفیش‌ها، کوی‌، انجل‌ و … بودند. مدیر کل شیلات مازندران با بیان اینکه ارزش اقتصادی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی حدود ۵۵ میلیارد ریال است، گفت: تعداد ۸۷ نفر به‌صورت مستقیم در این بخش اشتغال دارند.

 

تولید ماهی‌ دردسرهای فراوانی دارد، چه برسد به ماهی زینتی که حساسیت‌های خاص خودش را دارد؛ از تامین اکسیژن گرفته تا حفظ کیفیت آب. اما گونه‌ای از ماهی‌ها هستند که برای تکثیر، پرورش و نگهداری نیازی به اکسیژن ندارند و حساسیت کمتری نسبت به کیفیت آب دارند. ماهیان گوارامی از این دسته هستند. 

 

*** ماهی زینتی پرسود 

 

این ماهی‌ها بومی آسیا، از هند تا شرق آن، هستند که در باتلاق‌ها و آبگیرها زندگی و از لارو حشرات تغذیه می‌کنند. ویژگی استثنایی این گونه ماهی ها این است که علاوه بر آبشش، عضو نای‌گونه‌ای دارند که به آن‌ها امکان تنفس و جذب مستقیم اکسیژن از هوا را می‌دهد و باعث شده است که پرورش این‌ گونه از ماهی‌های زینتی، علاوه بر هزینه کمتر، ریسک‌های معمول پرورش دیگر ماهی‌‌های زینتی را نداشته باشد. افراد زیادی هستند که این‌ ماهی‌ها را در منزل شخصی تکثیر می‌کنند و پرورش پیدا می‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، شهرستان‌های قائمشهر، جویبار و سوادکوه بیشترین میزان تولید ماهیان زینتی استان را دارند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه