کد خبر:64661
پ
غ
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد:

کاهش جمعیت روستایی استان یزد

به دلیل اتخاذ تصمیمات نامناسب‌، جمعیت روستایی استان به ۱۵ درصد کاهش یافت و تعداد جمعیت شهرنشین در ۲۱ شهر به ۸۵ درصد رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد اعلام کرد: به دلیل اتخاذ تصمیمات نامناسب‌، جمعیت روستایی استان به ۱۵ درصد کاهش یافت و تعداد جمعیت شهرنشین در ۲۱ شهر به ۸۵ درصد رسید.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «محسن صادقیان» در سومین نشست بخشداران استان در سال جاری در خصوص جمعیت روستایی استان یزد،‌ اظهار کرد: پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در مناطق روستایی باید با هدف ایجاد اشتغال و زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس و سکونت در روستاها باشد. استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه ۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت داشت.

 

*** تثبیت جمعیت روستایی با ایجاد اشتغال در روستاها

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در ادامه با تأکید بر لزوم استفاده از توان بخش خصوصی به جای جذب نیرو و افزایش هزینه‌های دولتی، تصریح کرد: باید با چابک‌سازی بخشداری‌ها و دهیاری‌ها، کاهش هزینه‌ها و استفاده از بودجه در حوزه عمرانی‌، درآمد دهیاری‌ها، سال‌های آینده افزایش یابد‌. صادقیان هم‌چنین به پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاها اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از روستاهای استان خالی از جمعیت است، تنها در آخر هفته شاهد حضور برخی از مردم هستیم، باید در پرداخت وام به افراد توجه و نظارت جدی‌تر داشته باشیم‌.

 

وی دلیل مهاجرت روستاییان را مدیریت نشدن بسیاری از کارهای انجام شده و اعتبار عمرانی دانست و اظهار کرد: به همین دلیل نظارت بر هزینه کرد تسهیلات، بودجه و جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد اشتغال در روستاها و ماندگاری جمعیت، ارزشمند است. این مسئول با بیان اینکه هدف از طراحی و اجرای طرح‌های هادی و بازبینی آنها باید مشخص شود، تأکید کرد: باید نیازهای جدید خدماتی روستاهای استان تعیین و با آینده‌نگری، نگاه ساده و ویژه برای بازبینی و بازبینی طرح‌های هادی که زمان استاندارد اجرای آنها گذشته است، اقدام شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در عین حال با اشاره به برخی محدودیت‌های بودجه تاکید کرد: متوسط تخصیص بودجه استان حدود ۳۰ درصد است ، باید بخشداران و دهیاران با اولویت بندی طرح‌های سال آینده از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها استفاده کنند. صادقیان ادامه داد: در تعیین اولویت‌ها باید نتیجه کار که همان افزایش اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه‌هاست، مد نظر مسئولان و نمایندگان دولت در مناطق روستایی باشد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا،‌ استان یزد ۱۰شهرستان‌، ۲۱ بخش‌، ۴۵ دهستان‌، ۳۶۱ دهیاری و ۳۹۱ شورای روستا با یک‌هزار و ۲۲۲ نفر عضو دارد.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه