کد خبر:64648
پ
۹۶۱۲-۴۹t897
مسئول دیپلماسی آب:

آسیای غربی به سمت خشکسالی کامل پیش می‌رود

اکنون در حال مذاکره با افغانستان در مورد نحوه صحیح اجرای معاهده هیرمند هستیم، اما فراموش نکنیم که آسیای غربی به سمت خشکسالی کامل پیش می‌رود.

مسئول دیپلماسی آب در وزارت امور خارجه اعلام کرد: اکنون در حال مذاکره با افغانستان در مورد نحوه صحیح اجرای معاهده هیرمند هستیم و وزارت امور خارجه آماده مذاکره برای آب است اما فراموش نکنیم که آسیای غربی به سمت خشکسالی کامل پیش می‌رود.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «سید عباس عراقچی» در خصوص خشکسالی اظهار داشت: در ایران در برابر افزایش مصرف آب به سمتمصرف منابع آب زیرزمینی رفته‌ایم اما برای مدیریت مصرف آب سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

 

مسئول دیپلماسی آب در وزارت امور خارجه ادامه داد: زمانی که در ژاپن سفیر بودم شهردار توکیو می‌گفت در دهه ۷۰ میزان پِرت آب شهر حدود ۲۰ درصد بود اما ده سال بعد میزان هدررفت آب به ۲ درصد رسید. هر ۱۰ درصدی که از هدررفت آب جلوگیری شود برای ۲ میلیون نفر در شهر آب تامین می‌شود و با توجه به نظر شهردار تهران درباره هدررفت ۳۰ درصدی باید گفت در حال حاضر این عدد بیانگر آب مصرفی ۶ میلیون نفر است.

 

*** خشکسالی باعث ایجاد مشکلاتی در امر کشاورزی و اشتغال شده

 

وی ادامه داد: در قدم اول باید آمایش سرزمینی را بررسی کنیم، ببینیم چقدر وزارت خارجه باید تلاش کند و چه میزان باید صرفه جویی صورت گیرد و تا چه حد باید اصلاح مصرف انجام دهیم. در بخش کشاورزی با شیوه غرقابی، آب را سرازیر درختان می‌کنیم برای همین اول باید بررسی کنیم که در مقابل بحران آب چه کارهایی باید صورت پذیرد و هر کس چه وظیفه‌ای دارد.

 

عراقچی ادامه داد: بخاطر سیاست‌های غلط سدسازی در استان سیستان و بلوچستان با کاهش شدید آب مواجه هستیم و به خاطر برخی از سیاست‌های غلط در مورد تالاب‌ها و سدهای احداث شده، خشکسالی در این منطقه تشدید شده است و این خشکسالی باعث ایجاد مشکلاتی در امر کشاورزی و اشتغال مردم و زمینه‌ساز مهاجرت مردم این منطقه به دیگر نقاط کشور شده است.

 

*** باید سهم خود را در داخل و در ارتباط با موضوع آب مشخص کنیم

 

در حالی که ما می‌دانیم بحث مهاجرت در صورتی که به صورت مناسب و سازماندهی شده صورت نگیرد، ممکن است مسائل امنیتی نیز به همراه داشته باشد. در مورد مشکل سیستان و بلوچستان ممکن است برخی بگویند که آسان‌ترین راه این است که آب از افغانستان بیاوریم در حالی که به نظر می‌رسد با روش‌های دیگر نیز می‌توان این مشکل را حل کرد.

 

وی افزود: پیش از آنکه بر روی دیپلماسی آب متمرکز شویم باید سهم خود را در داخل و در ارتباط با موضوع آب مشخص کنیم و از توانمندی‌ها و امکانات داخل به نحو مناسب برای حل این مشکل استفاده کنیم. امروز دیپلماسی آب به حوزه‌ای فراتر ارتقا پیدا کرده و از آن به عنوان دیپلماسی آب‌های فرامرزی یاد می‌شود. صحبت از این است که چگونه از حوزه‌های آبی مشترک بین ما و همسایگانمان بهره‌برداری کنیم. به نحوی که این بهره‌برداری بدون نزاع و درگیری باشد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مسئول دیپلماسی آب در پایان سخنانش گفت: همان‌طور که می‌دانید آب این ظرفیت را دارد که تبدیل به یک منازعه بین دو روستا، دو شهر و یا دو کشور شود اما تاریخ نشان می‌دهد که موضوع آب بیشتر به جای اینکه محل درگیری باشد، به موضوعی برای همکاری بین کشورها تبدیل شده است. 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه