کد خبر:64326
پ
۱۴-۴-۸-۱۴۳۸۵۳۳
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی جاسک:

برداشت ۵۰۰ تن تنباکو از مزرعه‌های کشاورزی ‌جاسک

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی جاسک: میزان برداشت تنباکو از هر هکتار سطح زیرکشت بیش از ۲ تن است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت ۵۰۰ تن تنباکو برداشت شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی جاسک در خصوص برداشت تنباکو اظهار داشت: میزان برداشت این گیاه از هر هکتار سطح زیرکشت بیش از ۲ تن است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت ۵۰۰ تن تنباکو برداشت شود.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «حسین شرفی» سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی جاسک اعلام کرد: برداشت تنباکو در ۲۰۰ هکتار از مزرعه‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

 

***  مناطق مهم کشت تنباکو در جاسک

 

حسین شرفی در این خصوص افزود: روستا‌های سَدیج، گابریک، سُورَک و دهستان جاسک کهنه از مناطق مهم کشت این گیاه  در جاسک است. وی اظهار کرد: تنباکو در اوایل مرداد ماه در خزانه کشت و در مهرماه به زمین اصلی منتقل می‌شود و تا نیمه اول اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد. بندر جاسک (به بلوچی: جاشک) یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان جاسک قرار دارد؛ و از شهرهای استراتژیک ایران می‌باشد.

 

*** درباره تنباکو

 

توتون گیاهی با برگ‌های پهن است که در اصل در آمریکای شمالی و جنوبی رشد می‌کرد و امروزه در سراسر جهان کشت می‌شود. نام تنباکو به برگ‌های خشک و بریده شدهٔ این گیاه هم گفته می‌شود. مصرف اصلی این گیاه تدخین دود حاصل از سوزاندن برگ‌های خشک آن است که دارای نیکوتین است. این کار با پیچیدن آن در کاغذ یا پیچیدن برگ‌های برش نخوردهٔ آن به صورت سیگار یا سیگار برگ یا ریختن آنها در سر قلیان و تدخین (کشیدن) آنها انجام می‌شود. این گیاه به طور معمول پانزده تا بیست و پنج سانتی‌متر رشد می‌کنند، برگ‌های آن بزرگ و پهن بوده و حدود نیم متر ارتفاع دارند که دارای شیرهٔ چسبنده‌ای است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی جاسک در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به جنس و نوع خاک و آب، کشت محصول تنباکو در منطقه اقتصادی و مقرون به صرفه است و محصول تولیدی آن علاوه به بازار بندرعباس، بشکرد، سیریک به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه