کد خبر:63368
پ
IMAGE634870189627021233

بیشترین سطح کانون‌های بحران فرسایش بادی در جاسک

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان: بیشترین سطح کانون‌های بحران فرسایش بادی در شهرستان جاسک است که ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای مالچ پاشی بیابان‌های این شهرستان اختصاص یافته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان: بیشترین سطح کانون‌های بحران فرسایش بادی در شهرستان جاسک است که ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای مالچ پاشی بیابان‌های این شهرستان اختصاص یافته است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «امید ذاکری»، در مورد بیشترین سطح کانون‌های بحران فرسایش بادی در شهرستان جاسک بیان داشت: اعتبار مصوب مقابله با اثرهای بیابان‌‌ زدایی در هرمزگان امسال ۷۵ میلیارد ریال است که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن اختصاص یافته است. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار کرد: در حالت عادی به‌ علت این که ماسه‌‌ها در حال حرکت و جابجایی هستند امکان نهال ‌کاری وجود ندارد و یا به سختی و با اجرای بادشکن غیر زنده و با درصد موفقیت پائین‌تر انجام می‌‌گیرد. ذاکری افزود: مالچ با حالت چسبندگی که دارد باعث جلوگیری از حرکت و جابجایی ماسه‌های روان می‌شود و شرایط را برای نهال ‌کاری مهیا می‌کند.

 

*** هجوم شن‌های روان به ۳۳ روستا در استان هرمزگان

 

۳۳ روستا در استان هرمزگان در معرض هجوم شن‌های روان و دارای  کانون‌های بحران فرسایش بادی هستند. هم‌اکنون ۲۸ با وسعت ۳۱۸ هزار هکتار در بخش‌‌هایی از شهرستان‌‌های بندرعباس، جاسک، سیریک، میناب، بندرلنگه و بندرخمیر قرار دارد. نزدیک به ۲ دهه خشکسالی، افت شدید آب‌های زیرزمینی، پائین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی و نبود اعتبار جداگانه برای مشارکت مردم در طرح‌‌های بیابان‌ زدایی از مهم‌ترین تنگناها در زمینه بیابان ‌زدایی است.

استان هرمزگان با مساحت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار دارای یک میلیون و ۵۶۵ هکتار اراضی بیابانی است. این استان یکی از پنج استان نخست منشاء ریزگردهای داخل کشور است و از همین رو اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، کانون‌های بحران فرسایش بادی درشهرستان جاسک با بیش از ۵۸ هزار نفر جمعیت در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه