کد خبر:62368
پ
۱۱۱۱۱۱-۲۹۰x195

فعال بودن ۶۰۹۶ زن در شوراهای شهر و روستا

نماینده ایران در کمیته زنان عضو مجمع مجالس آسیایی: ۶۰۹۶ نفر زن در شوراهای شهر و روستا فعال هستند که بسیاری از آنان آمادگی برای حضور در مناصب تصمیم‎سازی در سطح ملی از جمله مناصب انتخابی و انتصابی را می‌یابند.

نماینده ایران در کمیته زنان مجمع مجالس آسیایی در خصوص مشارکت زنان در ایران بیان کرد: ۶۰۹۶ نفر زن در شوراهای شهر و روستا هستند که بسیاری از آنان در آینده آمادگی برای حضور در مناصب تصمیم‎سازی در سطح ملی از جمله مناصب انتخابی و انتصابی را می‌یابند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،در نشست نمایندگان زن عضو بین‌المجالس آسیایی، بر تقویت نقش و مشارکت زنان در عرصه‎های اجتماعی سیاسی و اقتصادی و مبارزه با فقر و خشونت تاکید شد و سیده فاطمه ذوالقدر در این نشست، اظهار کرد: در ابتدا، مایلم مراتب قدردانی خود را از مردم و پارلمان کشور همسایه، ترکیه به دلیل میزبانی این نشست مهم اعلام نمایم. امیدوارم برگزاری چنین نشست‎هایی به ارتقاء مشارکت زنان در عرصه‎های مختلف در کشورهای آسیایی کمک نماید.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس، اهمیت ویژه‎ای برای مشارکت زنان در فعالیت‎های اجتماعی قائل شده و آنان را به حضور فعال در مناصب مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ترغیب نموده است. در پارلمان ایران، ما با تمرکز بر بعد قانونگذاری و نظارت به عنوان دو وظیفه اصلی پارلمان، تلاش نموده‌ایم تا با هرگونه تبعیض منفی علیه زنان مبارزه نموده و قوانینی را در راستای تسهیل توانمندسازی زنان و ایجاد فرصت های برابر برای آنان تصویب نماییم. ایجاد و توسعه زیر ساخت‌هایی نظیر فرصت‌های برابر آموزشی و دسترسی به بهداشت باعث شده است که وضعیت زنان کشور من تحولی جدی و رو به پیشرفت را شاهد باشد.

وی ادامه داد: افزایش تقریبا دو برابری تعداد نمایندگان زن در پارلمان ایران در آخرین دور انتخابات نشان از به ثمر نشستن تلاش‎ها در حوزه‌های مختلف توانمندسازی زنان از جمله در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی و سیاسی دارد. پنج برابر شدن تعداد زنان در فعالیت های بخش خضوصی و نیز نامزدی ۱۷۸۵۸ هزار نفر برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال ۲۰۱۷ خود دستاوردی مهم در حوزه زنان می‌باشد.

 

 

*** فعال بودن ۶۰۹۶ زن در شوراهای شهر و روستا 

 

وی افزود: همچنین، تعداد ۶۰۹۶ نفر زن در شوراهای شهر و روستا نیز فعال هستند که بسیاری از آنان را جوانانی تشکیل می‎دهند که با تجربه مدیریت محلی امکان شبکه‌سازی و آمادگی برای حضور در مناصب تصمیم‎سازی در سطح ملی از جمله مناصب انتخابی و انتصابی را می‌یابند.

وی گفت: اکنون در آسیا و به ویژه در منطقه غرب آسیا شاهد گسترش فعالیت‎های گروه های تکفیری تروریستی هستیم که از زنان و دختران جوان برای پیشبرد اهداف شوم خود بهره‎برداری می‎کنند. زنان و دختران نه تنها هدف و قربانی خشونت‎های جنسی ساختار یافته و جنگی هستند بلکه در بسیاری از مناطق برای اهداف نظامی از آن‎ها استفاده می‎شود. ما نگران چنین شرایط و وضعیت اسفناکی هستیم. مبارزه با تروریست و گروه‎های افراطی باید در اولویت پارلمان‌های آسیایی باشد.

 

 

*** تصدی ۲۰ درصد از مناصب قانونگذاری، مسندهای سیاست‎گذاری و مدیریت‎های اجرایی توسط زنان

 

ذوالقدر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تلاش‎های قابل توجهی در این مسیر انجام داده است که مشارکت زنان را در فرایندهای سیاسی مانند انتخابات پارلمان، شورای شهر و روستا، احزاب سیاسی و انتصاب در سطوح مختلف تصمیم‎سازی تقویت نماید. تصدی حدود ۲۰ درصد از مناصب قانونگذاری، مسندهای سیاست‎گذاری و مدیریت‎های اجرایی توسط زنان و حضور ۸۱۷ زن به عنوان مشاوران امور بانوان در دستگاه‎های اجرایی کشور نمونه‎ای از تلاشی روزافزون برای حضور زنان تحصیل کرده در جایگاه تصمیم‎سازی است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم APA با اتخاذ سیاست‎های موثر، مسئولیت مهم خود را در مقابل چالش‎های پیش روی زنان و دختران در آسیا به نحو شایسته‎ای ایفا نموده و با اشتراک‎گذاری تجارب به زنان آسیا کمک کند تا به درک درستی از اثرات فعالیت خود در فرایندهای صلح و توسعه در جوامع خود برسند. در صورت تحقق چنین امری، می‎توان چشم‎انداز مثبتی از نقش زنان در تقویت صلح و توشیعه ترسیم کرد و تغییرات مثبتی را در حوزه زنان در سطح ملی و آسیا به عمل آورد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه