کد خبر:105233
پ
۴۰۴۱۲
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود:

۴عامل موثر در گرانی ۱۰ برابری خرید کود و سم برای کشاورزان/ سوبسید را مستقیما به کشاورز بدهید

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود با انتقاد از سوبسیدهایی که دولت به شرکتهای دولتی میدهد، عنوان کرد به دلایلی مثل تغییر تعرفه گمرکی، کشاورزان باید کود و سم را ۱۰ برابر گرانتر خریداری کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود با انتقاد از سوبسیدهایی که دولت به شرکتهای دولتی میدهد، عنوان کرد به دلایلی مثل تغییر تعرفه گمرکی، کشاورزان باید کود و سم را ۱۰ برابر گرانتر خریداری کنند.

 

*** محدودیت های صادراتی

 

به گزارش روستا، کودهای کشاورزی به عنوان یکی از نهاده های تولید در بخش کشاورزی نقشی اساسی در افزایش بهره وری و رشد گیاهان دارد.

با این وجود به دلیل یکسری محدودیت های صادراتی از سوی برخی کشورهای اصلی همچون چین بازار جهانی این محصولات دارای نوسانات قیمتی شده است. 

 

***رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود / ۴عامل موثر در گرانی ۱۰ برابری خرید کود و سم برای کشاورزان

 

حسینی در این باره اظهار داشت:

اگر قرار است بابت کود سوبسید بدهند به خود کشاورز بدهند که خود تعیین کند چه کودی می خواهد استفاده کند. نه اینکه با این سوبسید کشاورز را وادار به خرید کودهایی که شاید علاقه ندارد و یا حتی موثر نباشد، کنند

در مورد کود الان چند مساله داریم؛ اولا ارز ۴۲۰۰ تومانی را برداشته اند و ارز نیمایی شده است. با نیمایی شدن ارز ما با شرکت های دولتی و خدمات حمایتی مواجه هستیم که الان آنها سوبسیدهایی می دهند و به همان حمایت هایی برمیگردد که در مقابل بخش خصوصی ایستادگی کرده اند.

مساله بعدی این است که تا پیش از این سم، کود و بذر مالیات ارزش افزوده نداشت اما حال مالیات ۹ درصدی را برای این محصولات اعلام کرده اند. با این وجود ۹ درصدی که می گویند نیست و در حقیقت ۱۲ تا ۱۳ درصد است چون روی قیمتهای تمام شده مالیات حساب می شود. از سوی دیگر به کشاورز می گویند شما مالیات ۹درصد را پرداخت نکنید در صورتی که کشاورز در همان ابتدا وقتی جنس را خریداری می کند این ۹ درصد را پرداخت می کند.

از دیگر مسائل این روزهای بخش کود و سم کشور به طور خاص این است که مالیات گمرکی را از ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته اند و به ارز نیمایی تبدیل کرده اند. حال ما باید بابت گمرکی به جای ۴۲۰۰ تومانی، ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان بدهیم و حالا باید ببینیم که تعرفه اش چقدر است. این در شرایطی است که مواد اولیه کود هم در تمام دنیا کمیاب و گران شده است. به این ترتیب کشاورز باید ۱۰ تا ۱۱ برابر گرانتر از قبل کود کشاورزی مورد نیاز خود را خریداری کند.

با این تفاسیر حرف ما این است که اگر قرار است بابت کود سوبسید بدهند به خود کشاورز بدهند که خود تعیین کند چه کودی می خواهد استفاده کند. نه اینکه با این سوبسید کشاورز را وادار به خرید کودهایی که شاید علاقه ندارد و یا حتی موثر نباشد، کنند.

 

وی در ادامه افزود:

در حال حاضر روی ۵ رقم کودی که بخش خدماتی دولت می دهد سوبسید می دهند که برای ترغیب کشاورزان به خرید و استفاده از این کودها، درصد قابل توجهی تخفیف می دهند.

اینکه از یکسری کودها به دلیل ارزان بودن بیش از اندازه در مزارع و باغات استفاده شود، توازن خاک از نظر مواد مغذی و کودهای مورد نیاز را به هم می ریزد.

این به بی برنامگی متولیان بر می گردد چون همانطور که می دانید کود متناسب با نیاز خاک باید داده شود نه اینکه هر کودی را به دلیل پایین تر بودن قیمت خریداری و به خاک بدهند. اینکه از یکسری کودها به دلیل ارزان بودن بیش از اندازه در مزارع و باغات استفاده شود از یک طرف توازن خاک از نظر مواد مغذی و کودهای مورد نیاز را به هم می ریزد و از سوی دیگر این شرایط فراهم می شود که کشاورزان کودها را ارزان خریداری و به صورت آزاد بفروشند. در حقیقت موضوع مهم در رابطه با کودها بحث آلودگی خاک، عناصر سنگین، و همچنین این است که خاک از موادی بیش از حد دارد که به گیاه و محصول صدمه می زند.

 

به گزارش روستا، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود در پایان، بیان داشت:

با توجه به اینکه فسفر زرد نبود الان کود گران شده است و جالب اینکه حالا به جای اینکه بیاییم از کشاورز حمایت کنیم دولت روی واردات عوارض گذاشته است.

*اینکه گفته می شود به دلیل محدودیت های صادراتی کود از روسیه، قیمتها بالا رفته چقدر صحت دارد؟
چندان دخیل نیست. چون کودهای کشاورزی غالبا از چین، هند و اروپا به بازارهای جهانی ارسال می شود.

البته روسیه یکسری کودهای نیتراته دارد که در آن مورد تاثیر دارد اما در مورد کلیه کودهای بحث محدودیت های صادراتی روسیه موثر نیست.

با این وجود به دلیل اینکه مواد اولیه کم شده انواع کودهای کشاورزی گران شده است.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه