خبرنگار :
پ
قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری روستا خبر داد

بهره‌برداری ۸۰ درصدی پروژه‌های آب‌رسانی به عشایر ایران + فیلم

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران از بهره برداری ۸۰ درصدی پروژه‌های آب‌رسانی به مناطق عشایر نشین خبر داد.

 

*** تکمیل پروژه‌های عمرانی مناطق عشایر نشین  ایران در موضوعات متفاوت در سال ۹۷

 

به گزارش خبرگزاری روستا، قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری روستا با تبریک ایام نوروز و بهار طبیعت در گزارشی مختصر از عملکرد سازمان در سال ۹۷ اظهار داشت:

سازمان امور عشایر ایران بر اساس وظیفه ذاتی خود مسئولیت ارائه خدمات فنی مهندسی و پشتیبانی به جامعه آماری مرتبط را به عهده دارد.

 

شاهپور علایی مقدم، افزود: در همین راستا از برنامه‌های اساسی صورت گرفته می‌توان به تأمین آب، انتقال آب که مهم‌ترین مؤلفه برای بقای عشایر و ادامه به شغل دامداری است اشاره کرد.

وی مطرح کرد: تکمیل پروژه‌های عمرانی، تأمین آب، انتقال آب، نزدیک رسانی آب ازجمله بندهای خاکی، کانال‌های آب‌رسانی، انتقال آب به‌وسیله لوله و همچنین احیای پروژه‌های آبی و خاکی کوچک تا تأمین آب را ممکن کند از برنامه‌های صورت گرفته از سوی سازمان است.

 

*** آب‌رسانی روزانه ۷٫۳۰۰٫۰۰۰ لیتر به سامانه عشایری

 

علایی مقدم عنوان کرد: آب‌رسانی سیار از اقدامات مهمی است که روزانه ۷٫۳۰۰٫۰۰۰ لیتر انتقال آب را توسط تانکرهای آب‌رسانی به سامانه‌های عشایری جهت شرب دام و انسان ممکن می‌سازد.

 

*** ارائه ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال ۹۶ و ۹۷

 

وی بابیان اینکه توسعه و تحول نیازمند ابزار است و مدیر یا موسسه به جهت انجام امور محوله باید دارای ابزار باشد، مطرح کرد:

طلایی‌ترین دوران امور عشایر در بحث اختصاص تسهیلات در سال ۹۶ و ۹۷ بوده است که نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از منابع مختلف در اختیار عشایر قرارگرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: از طریق افزایش تولید گوشت قرمز، تکمیل زنجیره گوشت قرمز سر سفره مصرف‌کننده مشاهده شود اما سابق بر این امر عشایر ایران دام را به‌صورت زنده عرضه می‌کردند و این نوع عرضه بهره‌وری اقتصادی را برای عشایر به همراه نداشت.

علایی مقدم بابیان اینکه پس از تولید دام که مهم‌ترین بخش به جهت تولید گوشت قرمز است، ابراز کرد:

مبحث مرتبط به کشتارگاه، قطعه‌بندی، بسته‌بندی و برچسب‌زنی و رسیدن به سفره مصرف‌کننده که از منظر درآمد و سود حائز اهمیت بود و مغفول مانده بود.

وی اضافه کرد: در این خصوص برنامه‌ای در نظر گرفته شد تا زنجیره تولید گوشت قرمز تا پای سفره مصرف‌کننده ادامه پیدا کند و این مهم با پرداخت تسهیلات به عشایر همراه بود.

علایی مقدم با اشاره به درنظرگرفتن تسهیلات جهت سامانه عشایری ایران، گفت: با این اقدام دیگر عشایر ناچار به فروش دام‌های خود در پایان طول دوره پروار و یا در پایان طول دوره ییلاق دام به دلال یا واسطه نبودند.

وی عنوان کرد: در فرآیند در نظر گرفته‌شده از طریق تأمین اعتبارات، تشکل‌ها توانستند ورود پیداکرده و زنجیره موردنظر را کامل کنند.

 

*** جایگزینی کنستانتره با علوفه و یا جو

 

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه تحول در اصلاح دام، اصلاح نژاد و اصلاح روش تغذیه دام توفیق‌هایی را به همراه داشت، ابراز کرد:

جایگزینی کنستانتره با علوفه و یا جو که دارای بهره‌وری بالا و هزینه‌های تولید پایین است اتفاق افتاد و در بخش عشایری ایران به ازای هر ۱۲ کیلوگرم علوفه تغذیه‌ای یک کیلوگرم افزایش وزن دام زنده به دست آمد.

وی عنوان کرد: با اصلاح تغذیه و ترویج این موضوع انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی به عشایر، میانگین ضریب تبدیل علوفه به دام زنده در حال حاضر در کشور ۷ کیلوگرم به‌دست‌آمده است.

 

*** افزایش زایش در دام‌های مولد

 

علایی مقدم خاطرنشان کرد: دوقلو زایی در دام‌های عشایری ایران موضوعی بسیار مهم است که افزایش زایش در دام‌های مولد، ارتقاء معیشت و رفاه در زندگی عشایر را به همراه داشته است.

 

***، هفت برنامه سازمان در افزایش درآمد سامانه عشایری ایران

 

 وی بابیان اینکه بتوان درآمد سرانه عشایر ایران را در پایان برنامه ششم به دو برابر رساند، هفت برنامه سازمان عشایر ایران را در این زمینه یادآور شد و گفت:

تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز تا سر سفره مصرف‌کننده از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در بخش فنی سازمان است.

 

*** ارزآوری از طریق توسعه بوم­گردی و گردشگری عشایری

 

علایی مقدم افزود: تکمیل زنجیره تولید لبنیات و فراورده‌های لبنی از دیگر برنامه‌های هفتگانه ای است که تعریف‌شده است و در این زمینه توسعه بومگردی و گردشگری عشایری ایران نیز می‌تواند برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد.

وی ضمن اشاره به تنوع اقلیم در کشور، اظهار داشت: جاذبه‌های بوم گردی و توریستی مخصوصاً در بخش عشایری که دارای فرهنگ و سنتی است از اهمیت و جاذبه برای توریست‌های خارجی و گردشگران داخلی برخوردار است.

 

*** توسعه باغات در اراضی شیب‌دار عشایر ایران

 

قائم‌مقام سازمان امور عشایر گفت: با توجه به اینکه اکثر عشایر در ارتفاعات به سر می‌برند و ۳۴ میلیون هکتار از ۸۴ میلیون هکتار مرتعی که در کشور وجود دارد در اختیار عشایر است، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار را از اقدامات هفتگانه برشمرد.

 

*** ایجاد شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی و پشتیبانی عشایر

 

وی در ادامه افزود: ازجمله اقداماتی که صورت گرفته است می‌توان به ایجاد شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی و پشتیبانی عشایر ایران اشاره کرد که از این رهگذر فرزندان عشایر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند در رشته‌های مختلف عشایر را یاری رسانند.

 

*** ارائه تسهیلات به کشت گیاهان داروئی در مناطق عشایر نشین

 

علایی مقدم ضمن مطرح کردن موضوع گیاهان داروئی به‌عنوان ظرفیتی ناشناخته در بخش عشایری کشور گفت:

جمع‌آوری و کشت گیاهان دارویی در بخش عشایری از سوی سازمان با ارائه تسهیلات همراه بوده است و در این خصوص از محل صندوق توسعه ملی ۱٫۵ میلیارد دلار به بخش روستا و عشایری اختصاص داده شد.

وی در ادامه اضافه کرد: از محل ماده ۱۰ و ۱۲ که مربوط به مدیریت بحران است، تسهیلاتی کم‌بهره به عشایرایران پرداخت شد تا تحولی عظیم را در این حوزه شاهد باشیم.

 

*** درآمد ۳ برابری عشایر ایران تا پایان برنامه ششم

 

وی خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه ششم میانگین درآمد خالص عشایر که در حال حاضر ۱٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان است، ۳ برابر خواهد شد.

 

*** سهیم شدن عشایر در مالیات بر ارزش‌افزوده

 

علایی مقدم با اشاره به اینکه در سال ۹۷ عشایر در مالیات بر ارزش‌افزوده سهیم شدند، بیان کرد:

 تقریباً ۱۵۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش‌افزوده به‌کل کشور، جهت سامان‌دهی عشایر اختصاص داده‌شده است که از دستاوردهای مطرح در این حوزه است.

 

*** موافقت‌نامه‌ای ۳ جانبه در تأمین ناوگان آب‌رسانی عشایر

 

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران بابیان اینکه در تأمین و تجهیز ناوگان آب‌رسانی به عشایر ایران موافقت‌نامه‌ای ۳ جانبه مطرح است، عنوان کرد:

 از محل فاینانس ممکن شد تا ۹۰ دستگاه تانکر آب‌رسان بزرگ و ۱۲۰ دستگاه ماشین صحرایی به جهت آب‌رسانی آب شرب در کشور اختصاص پیدا کند.

 

*** افزون بر ۸۰ درصد پروژه‌های آب‌رسانی عشایر به بهره‌برداری رسیده‌اند

 

علایی مقدم با اشاره به اینکه در دهه فجر سال گذشته پروژه‌های نیمه‌تمام در بحث تأمین آب، آب‌رسانی و انتقال آب عشایر ایران وجود داشت، یادآور شد:

 اکنون افزون بر ۸۰ درصد این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند و پروژه‌های نیمه‌تمام دیگر مرتبط به عشایر هم در سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی افزود: در طول برنامه پنجم تنها یک‌بار از عشایر نام‌برده شد اما با پیگیری و نظر مساعد مجلس، دولت و هیئت‌وزیران در متن برنامه ششم و قانون و اعتبارات که بدان اشاره شد و بهره‌گیری از ظرفیت قانونی موجود در راستای منافع عشایر ایران، ارائه تسهیلات به این سامانه ممکن شد.

 

*** ۳۰۰ صندوق فعال خرد زنان عشایری در راستای تولید و اشتغال

 

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران در بحث تقویت تشکل‌ها، تعاونی‌ها و صندوق‌های خرد زنان عشایری بابیان اینکه اقدامات مؤثری انجام‌شده است، گفت:

میانگین سرمایه عشایر در نزد تعاونی‌ها نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است که درگذشته این رقم کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بود

وی اضافه کرد: عشایران سراسر کشور در تشکل عضویت دارند و در این زمینه ۲۰۳ تعاونی شهرستانی، ۲۱ اتحادیه استانی، ۱۲ اتحادیه مرکزی و حدود ۳۰۰ صندوق خرد زنان عشایری در راستای تولید و اشتغال در حال فعالیت هستند

علایی مقدم خاطرنشان کرد: عشایر ایران نماد اقتصاد مقاومتی هستند و در بحث توسعه پایدار، امنیت غذایی و حفظ کیان و تمامیت ارضی کشور در مرزها تلاش می‌کنند و کم‌ادعا اما مؤثر هستند.

 

*** تأمین ۸۶۰ هزار تن از ۹۵۰ هزار تن گوشت قرمز کشور توسط عشایر

 

وی در ادامه بابیان اینکه از ۹۵۰ هزار تن نیاز گوشت قرمز کشور، ۸۶۰ هزار تن در داخل توسط عشایر ایران تولید و بقیه از طریق واردات تأمین می‌شود، گفت:

 این آمار نشان از اهمیت عشایر در تأمین این نیاز مهم کشور دارد و به فراخور این موضوع نیاز به توجهی خاص در این حوزه را طلب می‌کند.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران مطرح کرد: عشایر ایران قشری مظلوم و زحمت‌کش هستند که با به‌کارگیری استراتژی کوچ یعنی ییلاق و قشلاق در پی آب مجازی هستند و در امتداد اقلیم حرکت می‌کنند.

 

*** تکمیل زنجیره تولیدات عشایری تا پای سفره مصرف‌کننده

 

شاهپور علایی مقدم در پاسخ به پرسش خبرنگار سروش مبنی بر اینکه برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در حوزه عشایرایران در سال آینده کدم‌اند، گفت:

تا پایان برنامه ششم درامد عشایر به جهت ۳ برابری شدن با تنوع‌بخشی به شغل‌های عشایری محقق خواهد شد و بر آن داریم با مشارکت تشکل‌ها، تکمیل زنجیره تولیدات عشایری تا سر سفره مصرف‌کننده محقق شود.

وی یادآور شد: تولید ۴ درصد فرش صادراتی و ۳۵ درصد صنایع‌دستی در اختیار عشایر است و این مهم تقویت خواهد شد

 

*** تکمیل پروژه‌های بدون استفاده و نیمه‌تمام عشایری

 

علایی مقدم اظهار داشت: تکمیل پروژه‌های بدون استفاده و نیمه‌تمام با توجه به اینکه از عدد بالایی برخوردار است به همراهی و کمک دولت و مجلس نیاز دارد.

 

*** سرشماری عشایر بعد از ۱۰ سال توسط مرکز آمار ایران

 

وی اضافه کرد: اقدام مؤثری دیگر در حوزه عشایر ایران، بحث آمار و سرشماری این جامعه آماری بعد از ۱۰ سال توسط مرکز آمار ایران است بر مبنای این سرشماری می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری را ارائه کرد.

 

*** صدور کارت هوشمند عشایری

 

علایی مقدم بابیان اینکه عشایر عمدتاً دارای دفترچه عضویت در تشکل‌ها و تعاونی‌ها هستند، گفت: صدور کارت هوشمند اقدامی دیگر در این حوزه است که سال آینده رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ عشایر ایران و ۲۳۰ هزار خانواده مرتبط حاضر در کشور توسط کارت هوشمند شناسایی می‌شوند.

وی تصریح کرد: تمام فعل‌وانفعالات و امور مرتبط عشایر ایران از گرفتن نهاده‌ها، امور بازرگانی، تسهیلات و شناسایی آن‌ها ازنظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… از طریق این کارت هوشمند بایستی انجام شود.

 

*** ۱۴۰۰۰ پروژه عشایری در دست مطالعه و اقدام

 

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران مطرح کرد: حدود ۱۴۰۰ پروژه کوچک و بزرگ در حال مطالعه و یا آغاز به کار وجود دارد که در سال ۹۸ با تخصیص بودجه و اعتبارات تکمیل خواهد شد.

 

*** تغذیه دام در محیط‌های کنترل‌شده و جیره دستی به‌صورت کنستانتره

 

علایی مقدم یادآور شد: در دو سال گذشته ۱۰ هزار تن کنستانتره دامی تغذیه می‌شد که این عدد به ۱۸۰ هزار تن رسانده شد و تا پایان برنامه ششم تغذیه دام در محیط‌های کنترل‌شده و جیره دستی به‌صورت کنستانتره انجام خواهد شد که از برنامه‌های مطرح در سال ۹۸ است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران در پایان بار دیگر توسعه صادرات محصولات عشایری ازجمله صنایع‌دستی که نشات گرفته از تفکرو فرهنگ اصیل ایرانی است و توسعه باغات و زراعت در عشایر را مهم برشمرد.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
دریافت ویدیو
ارسال دیدگاه