خبرنگار :
پ
رئیس سازمان امور عشایر ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری روستا تشریح کرد

سیاست‌های سازمان عشایر ایران در زنجیره تولید دام و گیاهان دارویی + فیلم

رئیس سازمان امور عشایر ایران سیاست‌های این سازمان در زنجیره تولید دام و گیاهان دارویی را تشریح کرد.

 

 

*** زنجیره تولید گوشت قرمز شاخص‌ترین طرحِ مورد پیگیری در سازمان عشایر ایران

 

به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس سازمان امور عشایر ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری روستا اظهار داشت:

از سیاست‌های محوری مورد بحث در سال ۹۷ در سازمان عشایر ایران، افزایش درآمد عشایر و ارتقای سطح برخورداری از شاخص‌های توسعه بوده است.

کرمعلی قندالی بابیان اینکه ۷۰ درصد اقتصاد عشایر به دام بستگی دارد، افزود:

 شاخص‌ترین طرحی که در سازمان عشایر ایران پیگیری می‌­شود، زنجیره تولید گوشت قرمز است که به استناد بند ب  ماده ۵۲ قانون احکام دائمی در سال ۹۷ تاکنون دویست تا سیصد میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای تأمین منابع سرمایه در گردش به جهت پروار حدود یک‌میلیون رأس دام تخصیص پیداکرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ درصد اعتبار در نظر گرفته‌شده جذب‌شده است، گفت:

با توجه به فرصتی که تا پایان سال برقرار است و همین‌طور زمانی که بعد از تعطیلات وجود دارد ۱۰۰ درصد جذب اعتبار برای سازمان عشایر ایران محقق خواهد شد.

 

*** فرآیند زنجیره تولید و افزایش بهره‌وری در سازمان عشایر ایران

 

وی افزود: به‌حکم فرآیند زنجیره تولید سازمان عشایر ایران اقدامات مؤثری صورت گرفته است که می­توان به افزایش بهره‌وری با اصلاح روش تغذیه اشاره کرد و همینطور مصرف علوفه برای تولید یک کیلو دام زنده که حدود ۹ تا ۱۰ کیلوگرم است اکنون به ۶ تا ۷ کیلوگرم رسیده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به زنجیره تولید گوشت قرمز عنوان کرد: با این شیوه تولید هر کیلو واحد دام زنده ۳ کیلوگرم کاهش مصرف علوفه و نهاده‌های دامی را در پی داشته است.

قندالی موضوع قابل‌تأمل دیگر را کاهش تولید دوره پروار دانست و ابراز کرد:

 از هنگام تولد بره و ارائه به بازار بین ۷ تا ۸ ماه به جهت پروار به زمان نیاز است اما تحقق این امر با اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز به ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز رسیده است و کاهشی ۴۰ تا ۵۰ روزه را در پی داشته است.

 

*** توجه به تولید گیاهان دارویی در سازمان عشایر ایران

 

وی خاطرنشان کرد: موضوع قابل‌تأمل دیگری که در سال ۹۷ از سوی سازمان عشایر ایران به آن پرداخته شد، توجه به گیاهان دارویی بود که بعضاً به‌صورت دست‌کشت و عمدتاً به‌وفور و به‌صورت طبیعی در عرصه یافت می‌شود.

وی افزود: در تولید گیاهان داروئی ظرفیتی مقبول و مطلوب در حوزه عشایری وجود دارد و می‌توان با فرآوری این امر به حاصلِ مورد اعتنایی دست پیدا کرد و در حال حاضر سازمان عشایر ایران به‌صورت پایلوت این امر را در چند استان محقق کرده است و در حال انجام است.

 

*** ظرفیت بی‌بدیل گردشگری در  سامانه عشایری

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به ظرفیت بی‌بدیل گردشگری در حوزه عشایر، گفت:

با درنظرگرفتن آداب، رسوم و روش زندگی در طبیعت زیبایِ ییلاق و قشلاق عشایر می‌توان به جذب گردشگران داخلی و خارجی به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد.

همینطور به جهت بهره بردن از ظرفیت مطرح  در گردشگری عشایر، چند استان به‌عنوان پایلوت در نظر گرفته‌شده است که با استقبال بی‌نظیری از سوی گردشگران همراه بوده است.

 قندالی بابیان اینکه در هیئت دولت کارگروهی به نام کارگروه گردشگری و صنایع‌دستی عشایر شکل پیداکرده است، افزود:

برنامه‌هایی که در حوزه عشایر در سازمان عشایر ایران در موضوعات گردشگری و صنایع‌دستی مطرح می‌شود، موردبررسی قرارگرفته و درنهایت اجرایی می‌شود.

 

***  کشت باغات در اراضی شیب‌دار

 

وی یادآور شد: کشت باغات در اراضی شیب‌دار مقوله دیگری است که در سیاست‌های وزارت کشاورزی قرار دارد و در حوزه عشایر در سازمان عشایر ایران پیگیری می‌شود

وی ضمن اشاره به بارش‌های مناسب و به‌قدر کفایتی که اتفاق افتاده است، گفت:

می­توان از ظرفیت بالقوه‌ای که در حوزه کاشت درختان مثمر وجود دارد، بهره‌وری را افزایش داد و به‌نوعی در موضوع آبخیزداری و حفاظت از منابع زیستی مؤثر بود و یاری رساند.

 

*** حدود ۴۰۰ تانکر، آب‌رسانی به عشایر را دنبال می‌کنند

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران مرمت و نگه‌داری مسیر ارتباطی عشایر را که حدود ۶۰ هزار کیلومتر است را مهم خواند و گفت: زیرساخت‌ها و خدمات رفاهی موردنیاز عشایر در مسیرهای ارتباطی آ ن ها در طول سال ۲ بار مرمت می‌شود.

قندالی تأمین آب موردنیاز عشایر و دام‌هایشان را موضوع مهم دیگر به جهت تأمل و توجه در سازمان عشایر ایران برشمرد و اظهار داشت:

با ناوگانی حدود ۴۰۰ تانکر، آب‌رسانی موردنیاز صورت می‌گیرد که این اقدام را عمدتاً تشکل‌ها عهده‌دار هستند و واحدهای مرتبط به سازمان عشایر ایران نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود: در بحث آب‌رسانی در سال ۹۷ وزیر کشور و سازمان مدیریت بحران (۹۰ میلیارد تومان) به جهت پیشبرد این امر تصویب کردند که از این مقدار ۴۷ میلیارد تومان آن تخصیص پیداکرده است و کمک مؤثری در خصوص تأمین آب موردنیاز به جهت آب‌رسانی بود.

 

*** پوشش ۲۰ هزار خانواری عشایر به سامانه خورشیدی

 

وی با اشاره به‌روزهایی فراوانی که از حیث دارا بودن نور خورشید در مناطق مشخص عشایری وجود دارد، تصریح کرد:

سیاستِ مطرح در این زمینه، بهره‌گیری از ظرفیت موجود در انرژی پاک به جهت تسهیل تأمین انرژی عشایر از مسیر تجهیز اتراقگاه‌ها به انرژی خورشیدی بوده است.

قندالی در ادامه افزود: تاکنون ۲۰ هزار خانوار به سیستم این سامانه مجهز شده‌اند و با توافقی که با وزارت نیرو ایجادشده است تا پایان برنامه ششم ۷۵ هزار خانوار خواهند توانست از این نعمت پاک و بدون هزینه بهره برند.

 

*** صندوق ملی عشایر به ۷۰ میلیارد تومان افزایش پیداکرده است

 

 رئیس سازمان امور عشایر ایران با پرداختن به مبحث صندوق توسعه بخش عشایری به نام صندوق ملی، تصریح کرد:

در سال ۹۳ سرمایه صندوق ملی عشایر ۱۹ میلیارد تومان بوده است و اکنون این مقدار به ۷۰ میلیارد تومان افزایش پیداکرده است و سهم سال ۹۷ با ۴۰ درصد افزایش به صورتی متمایز و مشخص ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

قندالی با اشاره به مبحث مالیات بر ارزش‌افزوده که عشایر برای نخستین بار در قانون برنامه ششم از آن برخوردار شدند یادآور شد: سازمان عشایر ایران تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان به جهت برخورداری عشایر از انواع خدمات اختصاص داده است و احتمال افزایش آن تا ۱۵۰ میلیارد تومان هم وجود دارد.

 

*** سازمان عشایر ایران تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت کرد

 

وی افزود: تسهیلات ارزان‌قیمت در سال ۹۷ در بخشی از بحران‌ها و خسارت‌های عشایری به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان با سود ۴ درصد و دوره برگشت ۵ ساله در نظر گرفته شد که تا سقف ۵۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ از سوی سازمان عشایر ایران به تشکل‌ها در فرآیند تولید، تأمین نهاده‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی پرداخت شد و جذب ۹۰ درصدی این مبلغ توسط تشکل‌ها درروند بهره‌وری از منابع و تأمین نهاده‌ها تأثیرگذار بود.

قندالی با اشاره به برداشت ۱٫۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات در راستای مبحث قانون اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، عنوان کرد:

تاکنون افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان مصوبه وجود دارد که ۱۳۰ میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است و تا پایان ۹۷ آنچه باقی‌مانده است محقق خواهد شد.

 

*** رسمیت دادن به راه‌های عشایری دارای اهمیت است

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران بابیان اینکه رسمیت دادن به راه‌های عشایری دارای اهمیت است و در سال‌های گذشته در این زمینه به آن‌ها تعدی شده است، اظهار داشت:

۶۶ هزار کیلومتر به‌صورت عمومی برداشت‌شده است و امسال نقشه اطلس راه‌های مشاور نیز تهیه می‌شود تا بتوان آن را با نقشه‌های کشور موزاییک کرد و به‌عنوان نقشه معارض در بحث واگذاری‌ها تلقی کرد.

 

 

*** تشکل‌ها ۲۵۰ هزار تن نهاده بین عشایر توزیع کرده‌اند

 

رئیس سازمان عشایر ایران افزود: با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصاد و تأمین نهاده‌ها وجود داشت، تشکل‌ها به‌صورت مستقیم از طریق واردات و تولیدات داخل ۲۵۰ هزار تن نهاده را خریداری کرده‌اند و بین عشایر توزیع کرده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال ۹۷، ۱۷۰ هزار تن علوفه به‌صورت کنستانتره حاصل شد و استفاده از جیره علمی که عمدتاً کنستانتره است با افزایش بهره‌وری، توسعه و ترویج این جیره علمی در میان عشایر همراه بوده است.

 

*** سال گذشته ۵۷۰ نقطه در کل کشور توسط کمپ‌های سازمان عشایری ایران پوشش داده شد

 

 

رئیس سازمان عشایر ایران بابیان اینکه سازمان عشایری ایران در ستاد ملی سفر عضویت دارد، یادآور شد:

سال گذشته کمپ‌های عشایری توسط چادرهایی برپا شد و ۵۷۰ نقطه در کل کشور توسط این کمپ‌ها پوشش داده شد که با استقبال مسافران بین‌راهی مواجه بود.

قندالی گفت: در سال ۹۷ به ناوگان ترابری استان‌های کشور ۲۳۰ دستگاه خودرو به‌صورت تانکرهای آب‌رسان و خودروهایی کمک دار به جهت ارائه خدماتی مؤثر، اضافه شد.

 

*** نذورات آسمانی در تأمین علوفه کشور مؤثر بوده است

 

رئیس سازمان عشایر ایران با اشاره به اینکه امسال از بارش‌ها و نذورات آسمانی مناسبی برخوردار بوده‌ایم، مطرح کرد:

منهای بخش محدودی از جنوب شرق کشور که آن‌هم با توجه به بارش‌های اخیر در حال پوشش پیدا کردن است توانسته در تأمین علوفه کشور مؤثر باشد.

 

 *** در نوروز امسال ۶۵۰ کمپ نوروزی را شاهد خواهیم بود

 

قندالی در پاسخ به پرسش خبرنگار روستا مبنی بر اینکه برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در نوروز کدام است، ابراز کرد:

با توجه به عضویت سازمان عشایری ایران در ستاد ملی سفر و مباحث مطرح در کمیته‌های این ستاد، از ۲۵ اسفندماه تا ۱۷ فروردین‌ماه سال ۹۸ نحوه برپایی کمپ‌ها و استانداردسازی آن‌ها برای استان‌ها ارسال شد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران اضافه کرد: توجه به مسائل بهداشتی و به‌طور خاص رعایت این موضوع بر روی محصولات توزیعی نکته‌ای است قابل اهمیت که به آن پرداخته شده است.

قندالی عنوان کرد: در سال گذشته ۵۷۰ کمپ احداث‌شده بود که امسال با افزایش ۱۰ درصدی حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ کمپ را شاهد خواهیم بود تا بتوان معرف جاذبه‌های گردشگری عشایر، آداب، رسوم، سنن، نوع استقرار گاه‌ها و سرپناه‌ها مطرح در آن‌ها بود.

 

*** ۱۵ میلیون مسافر مستعد دیدار از جاذبه های گردشگری عشایر

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران وی با اشاره به اینکه ۱۵ میلیون مسافری که در مسیر تردد می‌کنند می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری عشایر بازدید کنند، گفت:

به جهت مشاهده گردشگر و تسهیل درروند گردشگری وی از جاذبه‌های گردشگری عشایر وسیله‌های نقلیه‌ای فراهم‌شده است تا بتوانند گردشگران را به‌پای زندگی عشایر در عمق مناطقی که سکنی گزیده‌اند راهنمایی کنند.

 

*** عرضه  سالانه ۱۰ میلیون رأس دام توسط عشایر به بازار

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران با طرح این موضوع که در مبحث تولید، سالانه حدود ۱۰ میلیون رأس دام توسط عشایر به بازار عرضه می‌شود، افزود:

 حفظ و تعمیم این زنجیره تولید به سراسر کشور، افزایش تولید گوشت، میزان بهره‌وری، کاهش مدت‌زمان پروار و افزایش سطح درآمد عشایر را در پی خواهد داشت.

 

*** فعالیت‌های مرتبط به حوزه عشایر

 

قند الی با تأکید بر مشارکت مردم در سال گذشته در اجرای سیاست‌های سازمان عشایر ایران در زنجیره تولید در بحث دام، گردشگری عشایر، تولید گیاهان دارویی و سایر فعالیت‌های مرتبط به حوزه عشایر، گفت:

 تشکل‌ها ملزم به ورود به واحدهای کشاورزی از طریق کشاورزی قراردادی و ارتباط با کشاورزان شده‌اند تا از این طریق محصول را پای زمین از کشاورز خریداری کنند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در ادامه افزود: اقدام از مسیر کشاورزی قراردادی و ارتباط با کشاورزان ضمن اینکه کشاورز را از فروش نهاده‌های خود در پایان سال و برداشت مطمئن می‌کند بلکه خود تشکل‌ها نیز از این طریق می‌توانند نهاده‌های موردنیاز را تأمین کنند.

 

*** سازمان امور عشایر ایران تقویت می‌شود

 

 رئیس سازمان امور عشایر ایران، شورای عالی عشایر را ازجمله ساختارهایی عنوان کرد که قادر است دستگاه‌های دیگر را در حوزه عشایر به‌پای کار بیاورد و افزود:

سومین جلسه شورای عالی عشایر با ریاست جهانگیری با توجه به مکاتبات انجام‌شده برگزار خواهد شد.

 

*** پوشش شبکه تلفن همراه به جهت مناطق عشایرنشین

 

وی در ادامه گفت: بررسی کمک به تولید و موضوع یارانه حمل کالا ازجمله آرد، سوخت فسیلی و… که تأمین آن گران‌تر از شهر و روستا برای عشایر است و مبحث مرتبط به شبکه تلفن همراه است که وزارت ارتباطات بتواند تمام نقاط عشایری را برای پیوستن به شبکه تلفن همراه در دسترس قرار دهد ازجمله مواردی است که در شورای عالی ملی پیش‌بینی‌شده و موردبررسی قرارگرفته است و توسط سازمان عشایر ایران پیگیری می‌شود.

قندالی با اشاره به اینکه پیوستن به شبکه تلفن همراه از نیازهای اساسی ما در تمام زمینه‌ها ازجمله ترویج، آگاه‌سازی و … است، گفت: عددی که صرفاً برای کمک به عشایراز صندوق توسعه ملی پیش‌بینی‌شده است در ابتدای امر ۲۵۰ میلیارد دلار است و تصویب ان به شوراها بستگی دارد.

 

*** توانمندسازی تشکل‌ها از سوی سازمان عشایر ایران

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران بابیان اینکه بررسی ساختار تشکل‌ها و توانمندسازی آن‌ها یکی از موضوعاتی است که در سال ۹۸ به جد پیگیری خواهد شد، ابراز کرد:

 با اصلاح اساسنامه مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره‌ای جوان، تحصیل‌کرده و مطلع به تشکل‌ها راه پیدا خواهند کرد و ورود افراد فاقد مدرک تحصیلی لیسانس نمی‌توانند به‌عنوان مدیرعامل منصوب شوند و در سطح هیئت‌مدیره هم بایستی حداقل مدرک تحصیلی کاردانی مربوطه باشد.

 

*** ارتباط سازمان عشایر ایران با نهادها و مؤسسات مالی در زنجیره تولید

 

قندالی از ارتباط سازمان عشایر ایران با نهادها و مؤسسات مالی در زنجیره تولید خبر داد و گفت:

بر اساس داده‌های موجود تا به امروز تقریباً نزدیک به ۲۲۰ میلیارد تومان توسط مردم به سرمایه ایشان در تشکل‌ها اضافه‌شده است و این عدد در سال ۹۸ به ۲۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید و ۳۰ میلیارد دیگر افزایش خواهد یافت تا بتوان از ظرفیت موجود در مباحث بازرگانی، تجاری و موردنیاز عشایر بهره برد.

 

*** تصویب ۳ طرح در شورای عالی عشایر

 

وی خاطرنشان کرد: ۳ طرح مصوب در شورای عالی عشایر مطرح‌شده است که اجرای آن از ابتدای سال ۹۷ آغازشده است، طرح ویژه خدمات فرهنگی آموزشی، طرح ویژه خدمات فرهنگی مذهبی و طرح ویژه بهداشتی و درمانی طرح‌های مذکور است که به دستگاه‌ها ابلاغ‌شده است و پیگیری انجام وظایف و خدمات دستگاه‌ها نسبت به عشایر صورت می‌گیرد.

 

*** پوشش بیمه اجتماعی ۷۳ هزار نفری خانوار عشایری

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران ضمن اشاره به بیمه اجتماعی عشایر که از مباحث اساسی خدمات سازمان است، گفت:

تاکنون ۷۲ تا ۷۳ هزار خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرارگرفته‌اند و افق این موضوع در برنامه ششم تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰۰ درصد جامعه عشایری است.

 

 

*** تاکنون ۵۰۰ هزار رأس دام بیمه‌شده‌اند

 

قندالی بابیان اینکه بر اساس بند ۳ ماده ۳۹ بیمه. دام اجباری شده است و در سعی سازمان عشایر ایران در برنامه ششم بر این بوده است که تفاهم‌نامه بیمه مسئولیت محصولات کشاورزی اتفاق بیفتد و کارگزاری‌ها را تشکل‌ها به عهده بگیرند، افزود:

 از زمان انعقاد تفاهم‌نامه مطرح که حدود دو ماه از آن می‌گذرد تاکنون ۵۰۰ هزار رأس دام بیمه‌شده‌اند که نشان از توجه جدی به این مقوله بوده است و حداقل باید در یک سال آینده ۵۰ درصد دام‌ها دارای پوشش بیمه‌ای شوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران از مژده‌ای برای عشایر خبر داد و گفت: در سال ۹۸ عشایر در اعتباری بیش از یک میلیارد دلاری سهیم خواهند شد که در ابتدا بخشی از آن به جهت آب‌رسانی مناطق روستایی بود و با تلاشی که در این زمینه انجام شد عشایر نیزار این حوزه قرار گرفتند.

 

*** ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی را سال آینده شاهد خواهیم بود

 

وی در ادامه مطرح کرد: برآورد می‌شود در سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل صرفاً به جهت تأمین آب، آب‌رسانی و تکمیل شبکه‌ها اختصاص پیدا کند و با تحقق این امر می‌توان ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی را در بحث آب‌های آشامیدنی سالم شاهد بود.

 

*** ورود تشکل‌ها به گشت فرا سرزمینی

 

رئیس سازمان عشایر ایران در ادامه گفت: موضوع دیگری که دنبال می‌شود گشت فرا سرزمینی و ورود تشکل‌ها به گشت فرا سرزمینی است تا محصول و نهادها را با ورود به کشور مبدأ از طریق کشاورزی قراردادی باقیمتی ارزان‌تر محصولات را به مردم برسانند.

 

*** سال آینده در حوزه بهره‌وری و افزایش تولید اقدامات مؤثری رقم خواهد خورد

 

به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس سازمان امور عشایر ایران در پایان تأکید کرد:

در سال آینده در حوزه بهره‌وری و افزایش تولید اقدامات مؤثری رقم خواهد خورد و تحریم‌ها فرصتی مناسب را برای عشایر به لحاظ مقاوم‌سازی خود و انجام فعالیت‌ها و خلاقیت‌های نو ایجاد کرد که موجب پیگیری مسائل با یقین و اقتدار بیشتر خواهد شد.

 

در ادامه می‌توانید فیلم مشروح این گفت‌و گو را ملاحضه نمایید.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
دریافت ویدیو
دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
ارسال دیدگاه