کد خبر:93529
پ
اعلایی مقدم
در پنجمین هماییش روز ملی روستا و عشایر انجام شد:

بازدید قائم مقام سازمان امور عشایر از غرفه خبرگزاری روستا

قائم مقام سازمان امور عشایر در بازدید از غرفه خبرگزاری روستا با تاکید بر اینکه این رسانه باید چشم و گوش عشایر و روستاییان باشد، از برنامه‌های این سازمان برای افزایش دو برابری درآمد خالص عشایر تا پایان برنامه ششم خبر داد.

قائم مقام سازمان امور عشایر در بازدید از غرفه خبرگزاری روستا با تاکید بر اینکه این رسانه باید چشم و گوش عشایر و روستاییان باشد، از برنامه‌های این سازمان برای افزایش دو برابری درآمد خالص عشایر تا پایان برنامه ششم خبر داد.

 

 

*** پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر

 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، علایی مقدم، قائم‌مقام و معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر کشور در حاشیه پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری روستا ، اظهار داشت:

 

روز ملی روستا و عشایر را به همه تلاش‌گران و زحمت کشان عرصه کار و تلاش و تولید، یعنی روستاییان و عشایر عزیز تبریک عرض می‌کنیم و امیدوارم با برنامه‌ریزی درست و پشتیبانی دولت، تحول عظیمی را در اقتصاد، معیشت و اشتغال روستاییان و عشایر داشته باشیم.

 

وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش روز ملی روستا و عشایر، گفت:

 

همایش امروز یک همایش بسیار خوب در راستای ارتقای جایگاه و منزلت و قدردانی از روستاییان و عشایر عزیز بود که به همت معاونت توسعه روستایی و سازمان امور عشایر و سایر دستگاه‌های وابسته برگزار شد.

 

 

 

 

*** معرفی برنامه‌های سازمان امور عشایر در همایش

 

در این همایش توانمندی‌های عشایر معرفی شد و برنامه‌ها و سیاست‌هایی که توسط کارشناسان سازمان امور عشایر تدوین شده بود، در کارگروه‌های مختلف و در پنل‌های تخصصی ارائه شد.

 

*** خدمات دولت برای عشایر

 

علایی مقدم با اشاره به توجه ویژه دولت به امور عشایر، تصریح کرد:

در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم تحول عظیمی را در بخش عشایری داشتیم و تمام توان و تمام تلاش ما این بوده که بتوانیم در راستای ارتقای معیشت عشایر کارهای مثبتی را انجام دهیم.

 

اختصاص تسهیلات کم بهره و همچنین استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ساماندهی امور عشایر از مسائل بسیار مهمی بوده که با عنایت ویژه دولت و مصوبه هیات وزیران و مصوبه مجلس انجام گرفت.

 

 

 

 

*** توجه ویژه به عشایر در برنامه ششم توسعه

 

قائم‌مقام و معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر با تاکید بر اینکه در گذشته به عشایر توجه چندانی نمی‌شد، گفت:

در برنامه پنجم فقط یکبار از عشایر نامبرده شده بود، اما با عنایت‌های ویژه فراکسیون عشایری مجلس و نمایندگان محترم و توجه ویژه دولت، ۱۷ بار در برنامه ششم از عشایر نامبرده شده است و ۱۷ سند و حکم قانونی برای ساماندهی به عشایر تدوین شده است.

 

*** افزایش دوبرابری درآمد عشایر

 

علایی مقدم در ادامه افزود: در راستای تنوع بخشی به شغل‌های عشایری و افزایش حداقل دوبرابری درآمد آن‌ها در افق برنامه ششم، ۷ برنامه در سازمان امور عشایر تعریف شده است که از جمله آن‌ها، تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز تا سر سفره مصرف‌کننده، تکمیل زنجیره تولید محصولات و فراورده‌های لبنی سر سفره مردم، توسعه بوم‌گردی و گردشگری، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و توسعه کشت گیاهان دارویی از برنامه‌های خوب و کارشناسی شده سازمان امور عشایر ایران است.

 

*** اجرای ۷ برنامه برای عشایر

 

علایی مقدم در خصوص اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این برنامه‌ها، اظهار داشت:

اعتبارات و تسهیلات برای اجرای این ۷ برنامه از محل تسهیلات ۱٫۵ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: کار جدیدی که در بخش عشایری قرار است انجام شود، راه اندازی شرکت‌های فنی مهندسی، خدمات و پشتیبانی عشایر است که تا فرزندان فارغ التحصیل عشایر بتوانند در قالب شرکت‌ها، به حوزه عشایری خدمات ارائه دهند.

 

*** ظرفیت‌های جامعه عشایری

 

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر با اشاره به اینکه عشایر از لحاظ اقتصادی در جایگاه خوبی هستند، اظهار کرد:

در حال حاضر عشایر، ۲۵ درصد گوشت قرمز را تولید می‌کنند؛ در امنیت غذایی و امنیت کشور نقش دارند؛ بیش از ۳۴ میلیون هکتار از مراتع کشور در اختیار عشایر است و ۳۵ درصد از صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش صادراتی را عشایر تولید کرده و در ۱۵ هزار سامانه کشور پراکنده شده‌اند.

 

علایی مقدم افزود: جامعه عشایری کم توقع و با کمترین مزاحمت بیشترین اثرگذاری را در زنجیره‌های تولید از جمله گوشت و فراورده‌های لبنی و صنایع دستی دارند.

 

وی درآمد خالص خانوارهای عشایری را یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد، تا پایان برنامه ششم شاهد افزایش دوبرابری در درآمد خالص عشایر باشیم.

 

*** خبرگزاری روستا ، چشم و گوش و زبان عشایر

 

به گزارش خبرگزاری روستا، قائم‌مقام و معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر در پایان با قدردانی از فعالیت‌های خبرگزاری روستا، خاطرنشان کرد:

از درگاه خداوند متعال برای خبرگزاری روستا آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم رسالتی که خبرگزاری روستا دارد، بتوانند به عنوان چشم و گوش و زبان عشایر عمل کند؛ هم نقاط قوت و هم عملکردها را منعکس کند و اگر گاها مشکلات و نقصی وجود داشته باشد، اطلاع رسانی کند و با همکاری دوجانبه با سازمان امور عشایر بتواند در راستای رسالت اطلاع رسانی برای عشایر توفیق روز افزون داشته باشد؛ از همه عزیزان فعال در خبرگزاری روستا صمیمانه تشکر کرده و توفیقات روزافزون آن‌ها را از خداوند مسئلت دارم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه