کد خبر:106024
پ
۱۴۰۰۰۹۲۱۱۵۲۰۱۰۱۲۱۲۴۲۵۸۰۱۴
مدیرعامل بیمه اجتماعی روستاییان:

افزایش یک میلیون نفر بیمه شده فعال در یک سال آینده

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از افزایش یک میلیون نفر بیمه شده فعال در یک سال آینده خبر داد.

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از افزایش یک میلیون نفر بیمه شده فعال در یک سال آینده خبر داد.

 

*** افزایش یک میلیون نفر بیمه شده فعال در یک سال آینده

 

به گزارش روستا، بیت‌اله برقراری شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت:

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بر اساس فرامین امامان انقلاب و بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی شکل گرفته و هدف آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی به جامعه هدف خود است.

 

وی ادامه داد: برآورد ما از جمعیت هدف این صندوق به صورت آمار ناخالص حدود ۳۰ میلیون نفر از روستاییان، کشاورزان ساکن و غیر ساکن در شهر، عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است که این آمار یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

 

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور بیان کرد: در این صندوق حداقل سن ورود ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال است و اگر افراد زیر ۱۸ سال و بالا ۵۰ سال حذف شوند آمار خالص حدود ۱۰ میلیون نفر است که مشمول بیمه هدف این صندوق هستند.

 

وی در ارتباط با تاسیس این صندوق عنوان کرد: این صندوق در سال ۱۳۸۴ تشکیل شده و مولود نظام مقدس اسلامی است و برگرفته از قانون ساختار شکل گرفته است.

برقراری با اشاره به تعداد افراد بیمه شده در این صندوق تصریح کرد: در مدت حدود ۱۷ سال از عمر صندوق، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال و بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیمه شده وجود دارند که شامل فعال و غیرفعال هستند.

 

وی افزود: ما تا تحت پوشش قرار دادن کامل جامعه هدف خود بیش از ۷ میلیون نفر فاصله داریم که باید تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند و این جمعیت بزرگی است.

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور از آغاز اقدامی جهادی در راستا جذب افراد بیشتری از جامعه هدف این صندوق خبر داد و گفت: بر اساس نگاه انقلابی و جهادی، اقدامی تحولی را شروع کردیم تا ظرف مدت یک سال، یک میلیون نفر بیمه شده فعال جذب کنیم که این معادل تقریبا ۱۰ سال کار گذشته است.

 

وی ادامه داد: این اقدام تحولی با همین نیروی انسانی و منابع فعلی در حال انجام است و نشان از این دارد که اقدام تحولی ظرف مدت یک سال قابل انجام است.

برقراری با اشاره به اقدامات استان اصفهان در این باره عنوان کرد: استان اصفهان تا این لحظه به عنوان برترین و موفق‌ترین استان در اقدام تحولی است و بسیار امیدواریم که در تحقق جذب سهمیه تکلیفی خود که ۲۸ هزار نفر است موفق باشد.

 

وی تصریح کرد: ما هرچه بیشتر جامعه هدف خود را تحت پوشش قرار دهیم در راستای اجرای عدالت اجتماعی گام برمی‌داریم که از اهداف نظام جمهوری اسلامی و عوامل تاکید شده توسط امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب است و در بیانیه گام دوم نیز به آن اشاره شده است؛ ما موظفیم در راستای اهداف ولی امر خود گام‌های اساسی برداریم تا امر ولایت در جامعه تحقق پیدا کند.

 

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور افزود: یکی از مولفه‌های تحقق عدالت اجتماعی گسترش چتر بیمه‌ای به ویژه در جامعه‌ روستاییان، کشاورزان و عشایر است.

 

وی در ارتباط با نقش جامعه هدف این صندوق در توسعه کشور بیان کرد: کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان کشور و کسانی که در توسعه اقتصادی و فرهنگی نقش دارند و امنیت غذای وابسته به آنها است، هرچه تولیدات با کیفیت‌تر داشته باشند و به سمت درآمدزایی پیش بروند موجب شکوفا شدن اقتصاد می‌شوند.

 

برقراری ادامه داد: ساکنان روستا‌ها با فعالیت خود در چرخه اقتصادی کشور حضور دارند و اگر توسعه روستایی انجام شود منجر به توسعه اقتصادی نیز خواهد شد‌. عشایر کشور نیز نقش موثری در توسعه اقتصاد کشور دارند و میراث‌داران فرهنگی کشور و از ذخایر انقلاب هستند؛ فقط از جامعه عشایری ۱۱ هزار شهید تقدیم انقلاب شده است‌.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر چتر بیمه‌ای در این جوامع گسترش یابد و آنها امنیت و آینده خود را تضمین شده بدانند با انگیزه مضاعف در توسعه و آبادانی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور در ارتباط با نقش رسانه‌ها در جذب جامعه هدف این صندوق گفت: بیمه کارگری، کارمندی و کارفرمایی یک بیمه اجباری است اما بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یک بیمه اختیاری است و این صندوق با تبیین اصحاب رسانه و تلاش ما برای افزایش کیفیت و تبلیغات در جهت آگاه‌سازی، شاهد افزایش استقبال جامعه هدف خواهد بود.

 

وی با اشاره به وضعیت این صندوق در اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان دارای جامعه هدف ۳۱۲ هزار نفری است و الان حدود ۹۷ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است؛ حدود ۱۰ هزار نفر بازنشسته نیز تحت پوشش صندوق در استان اصفهان هستند که این آمار رو به افزایش است‌.

 

برقراری افزود: استان اصفهان علی‌رغم وضعیت خشکسالی توانسته است رتبه نخست را در تحقق سهمیه تکمیلی کسب کند.

 

وی با اشاره به شرایط و خدمات این صندوق عنوان کرد: در این صندوق علاوه‌ بر خدمات بیمه‌ای، نقل‌وانتقالات نیز طبق قانون انجام می‌شود و کسانی که سابقه بیمه دارند می‌توانند منتقل کنند یا از این صندوق به صندوق دیگر بروند.

 

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور افزود: جامعه هدف این بیمه روستاییان، عشایر، کشاورزان ساکن و غیرساکن در شهر و شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر هستند که می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند و کارگزاران ما نیز خدمات بیمه را به آنها ارائه می‌دهند.

 

 وی در ارتباط با میزان حق بیمه این صندوق گفت: افراد می‌توانند با حداقل ۵۰ هزار تومان و حداکثر ۱۳۳ هزار تومان در ماه حق بیمه خود را پرداخت کنند و نیز می‌توانند این مبلغ را به صورت اقساطی نیز پرداخت کنند.

 

برقراری در ارتباط با میزان حمایت دولت تصریح کرد: دولت دو برابر حق بیمه را به افراد پرداخت می‌کند و چون سهم قانونی دولت دو برابر است کارفرمای اصلی این صندوق دولت است و جزو صندوق‌های تابع وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

 

وی با اشاره به اشتباه برخی افراد مبنی بر جابه‌جایی این صندوق با صندوق کشاورزی بیان کرد: صندوق کشاورزی برای محصولات کشاورزی است اما صندوق ما افراد را بیمه می‌کند و کشاورزان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور عنوان کرد: این صندوق اساسنامه‌ای دارد که توسط هیئت وزیران تصویب شده است و طبق آن افراد شاغل در صندوق به دو شکل هستند؛ کارمندان و یا کارگزاران که هیچ وابستگی به صندوق ندارند و کارمزد دریافت می‌کنند.

 

وی با اشاره به تامین بودجه این صندوق گفت: بودجه صندوق توسط هیئت امنا به تصویب می‌رسد که رئیس این هیئت، وزیر کار است؛ این بودجه شامل حقوق مستمری‌بگیران، افزایش حقوق آنها و هزینه‌‌های جاری صندوق است.

 

برقراری در ارتباط با بودجه سال جاری این صندوق عنوان کرد: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده برای این صندوق است و تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان از آن تخصیص داده شده است.

 

وی افزود: این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته و با توجه به تخصیص ۱۰۰ درصدی سال گذشته امیدواریم که امسال نیز شاهد این اتفاق باشیم.

 

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور در ارتباط با چگونگی پرداخت مستمری به بازنشستگان بیان کرد: سطوح درآمدی وجود دارد که میزان درآمد جامعه هدف را مشخص می‌کند؛ به عنوان مثال سطح یک در سال جاری شامل افرادی است که یک میلیون تومان درآمد دارند و اگر آنها ۵ درصد درآمد خود را به عنوان حق بیمه در نظر بگیرد، حداقل میزان حق بیمه را پرداخت کرده‌اند که ۵۰ هزار تومان است.

 

وی ادامه داد: این سطوح به ترتیب تا سطح ۸ پیش می‌رود؛ این سطح شامل افرادی است که دو میلیون و ۶۶۰ هزار تومان درآمد دارند و ۵ درصد درآمد آنها حداکثر میزان حق بیمه یعنی ۱۳۳ هزار تومان است.

 

برقراری افزود: افراد متناسب با سطحی که حق بیمه پرداخت می‌کنند مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند و حداقل آن برای افراد دارای ۳۰ سال سابقه یک میلیون تومان و حداکثر آن دو میلیون ۶۶۰ هزار تومان است که شامل افزایش سالانه نیز می‌شود.

 

وی با اشاره به دلایل تفاوت مستمری این صندوق با سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: پرداخت مستمری‌ها کاملا مبتنی بر محاسبات علمی است در این صندوق افراد با میزان کمتری نسبت به تامین اجتماعی بیمه می‌شوند و به همین دلیل مستمری کمتری دریافت می‌کنند.

 

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور در ارتباط با وجود بحران در این صندوق بیان کرد: صندوق‌های بزرگ کشور به دلایل متعددی دچار بحران شده‌اند اما این صندوق به علت جوان بودن چالش ندارد و نسبت مستمری‌بگیران به پرداخت‌کنندگان حق بیمه یک به ۱۰ است و با این شرایط بحرانی وجود ندارد اما باید با کارشناسی و مبتنی بر محاسبات علمی برای آینده صندوق برنامه‌ریزی کرد.

 

وی افزود: اگر به صورت صحیح حرکت کنیم و مبنای ما محاسبات علمی باشد چالشی به وجود نخواهد آمد و در حال حاضر نیز افق پنج سال پیش رو روشن است و با دقت و پیش‌بینی‌های درست می‌توان صندوق را از بحران‌ها نجات داد؛ منابع و مصارف صندوق باید مشخص باشد و تعادل را بین آنها رعایت کنیم تا دچار مشکلات اقتصادی نشویم.

 

برقراری با اشاره به تفاوت بیمه‌شدگان فعال این صندوق با سایر افراد تحت پوشش گفت: برخی بیمه‌شدگان پس از مدتی ارتباط خود را قطع کرده‌اند و این افراد علی‌رغم اینکه جزو بیمه شدگان به شمار می‌روند اما فعال نیستند؛ صندوق با طرحی تحت عنوان “نگه‌داشت” به دنبال بررسی دلایل قطع ارتباط این افراد است و بر اساس ضوابط پیگیری می‌شود.

 

وی در ارتباط با تعداد دفاتر کارگزاری در سطح کشور عنوان کرد: یک هزار و ۸۰۰ کارگزاری در کل کشور وجود دارد و این تعداد با پراکندگی مناسب به طور موثر عمل می‌کنند اما اگر در نقطه‌ای احساس شود که به کارگذاری جدیدی نیاز است از طریق شورای فنی نسبت به این امر اقدام می‌کنیم.

 

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور افزود: ما برنامه‌های متعددی برای تقویت کارگزاری‌ها داریم که مستلزم کارشناسی است و در طی آن پراکندگی و تعداد کارگزاری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ باید توجه داشت که عملکرد صحیح این دفاتر نقش موثری در جذب جامعه هدف صندوق دارد.

 

وی با اشاره به بیمه کشاورزان ساکن در شهرها گفت: برخی کشاورزان که در شهر ساکن هستند و محصولات مشخصی را تولید می‌کنند می‌توانند به عنوان کشاورزان غیر ساکن بیمه شوند‌.

 

برقراری در ارتباط با زمان پرداخت حقوق مستمری بگیران این صندوق بیان کرد: مستمری افراد بازنشسته به موقع پرداخت می‌شود و هیچگونه تاخیری در آن وجود ندارد.

 

وی با اشاره به تعداد بازنشستگان تحت پوشش این صندوق عنوان کرد: هر ساله حدود ۱۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش بازنشسته می‌شوند و در سال‌های آینده با توجه به افزایش سن صندوق شاهد پیک تعداد بازنشستگان خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه