کد خبر:105216
پ
۱۶۹۷۴۱۱۸۹
جدیدترین گزارش فائو از چشم انداز تولید مواد غذایی نشان می‌دهد؛

پیش‌بینی افت تولید غلات دنیا برای نخستین بار طی ۴ سال گذشته

 فائو طی گزارشی از چشم‌انداز تولید مواد غذایی جهان در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد که تولید غلات دنیا در این سال برای نخستین بار طی چهار سال گذشته و مصرف غلات برای نخستین بار طی ۲۰ سال کاهش یابد.

فائو طی گزارشی از چشم‌انداز تولید مواد غذایی جهان در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد که تولید غلات دنیا در این سال برای نخستین بار طی چهار سال گذشته و مصرف غلات برای نخستین بار طی ۲۰ سال کاهش یابد.

 

*** پیش‌بینی افت تولید غلات دنیا برای نخستین بار طی ۴ سال گذشته
 

به گزارش روستا، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد در نخستین گزارش خود از مجموعه گزارش‌های “چشم‌انداز غذایی” در سال ۲۰۲۲ نوشت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، نگرانی‌ها از بدی آب‌وهوا و تبعات فزاینده جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شود بازار مواد غذایی جهان طی این سال با انقباض مواجه شده و هزینه واردات غذای کشورها به رکوردهای جدیدی برسد. 

 

*** کاهش تولید غلات دنیا در سال ۲۰۲۲
 

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود تولید غلات دنیا در سال جاری میلادی ۱۶ میلیون تن معادل ۰.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۲۷۸۴ میلیون تن برسد. این نخستین بار طی چهار سال گذشته خواهد بود که تولید غلات دنیا کاهش خواهد یافت. در میان انواع غلات، ذرت بیشترین کاهش تولید را تجربه خواهد کرد و گندم و برنج در مراتب بعدی افت تولید قرار خواهند داشت. در عین حال تولید جو و سورگوم (ذرت خوشه‌ای) افزایش خواهد یافت. 

 

*** افت مصرف غلات در دنیا برای نخستین بار طی ۲۰ سال گذشته
 

فائو پیش‌بینی کرده است برای نخستین بار طی ۲۰ سال گذشته مصرف جهانی غلات طی امسال کاهش یابد. با کاهش استفاده از گندم و برنج به‌عنوان غذای دام و همچنین کاهش مصرف غلات در تولیدات صنعتی، کل مصرف غلات در سال ۲۰۲۲ حدود ۰.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش می‌یابد و به ۲۷۸۸ میلیون تن می‌رسد. 

مصرف غلات به‌عنوان خوراک دام در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۱.۲ درصدی نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به ۱۰۳۴ میلیون تن می‌رسد. اما مصرف غلات به‌عنوان غذای انسان طی این سال با رشد ۱ درصدی مواجه می‌شود و به ۱۱۹۱ میلیون تن می‌رسد. 

با اعمال محدودیت‌های صادراتی، انتظار می‌رود تجارت جهانی غلات طی سال ۲۰۲۲ با افت ۲.۶ درصدی مواجه شود و به ۴۶۳ میلیون تن برسد. 

فائو ذخایر غلات دنیا در پایان سال ۲۰۲۱ را ۸۵۰ میلیون تن برآورد و پیش‌بینی کرده است این رقم در پایان ۲۰۲۲ با کاهش ۰.۴ درصدی به ۸۴۷ میلیون تن بالغ شود. بیش از همه، ذخایر ذرت طی این سال کاهش خواهد یافت. ذخایر برنج و جو هم کاهش خواهد یافت اما ذخایر گندم و سورگوم احتمالاً بیشتر می‌شود. 

 

*** افت تولید جهانی گندم برای نخستین بار طی ۴ سال گذشته
 

این گزارش کل تولید جهانی گندم در سال جاری میلادی را ۷۷۱ میلیون تن پیش‌بینی کرده است که نسبت به سال قبل با کاهش ۰.۸ درصدی مواجه خواهد شد. این نخستین بار طی چهار سال گذشته خواهد بود که تولید گندم دنیا کاهش می‌یابد. درحالی‌که تولید گندم استرالیا، هند، مراکش و اوکراین کاهش می‌یابد انتظار می‌رود تولید گندم کانادا، ایران، و روسیه با افزایش مواجه شود. 

تجارت جهانی گندم تحت تاثیر افت صادرات اوکراین با کاهش ۱.۷ درصدی نسبت به سال قبل مواجه می‌شود و به ۱۸۹ میلیون تن خواهد رسید. از سوی دیگر شاهد کاهش تقاضا از سوی برخی کشورها در آسیا به‌ویژه توسط ایران و چین خواهیم بود.

 

*** ۵۱۹ میلیون تن برنج در سال ۲۰۲۲ تولید می‌شود
 

تولید برنج دنیا نیز طی سال ۲۰۲۲ با افت ۰.۳ درصدی مواجه خواهد شد و به ۵۱۹ میلیون تن خواهد رسید که البته این افت تولید، قابل توجه نیست و تنها ۱.۴ میلیون تن کمتر از سال ۲۰۲۱ است. 

با وجود افت تولید، عرضه برنج در بازار جهانی برای سومین سال متوالی افزایش خواهد یافت و با رشد ۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ به ۵۳ میلیون تن خواهد رسید. 

فائو پیش‌بینی کرده است تولید دانه‌های روغنی جهان در سال ۲۰۲۲ با افت ۲ درصدی مواجه شود و به ۶۰۴ میلیون تن برسد. 

اما تولید شکر نسبت به سال قبل ۵.۱ میلیون تن معادل ۳ درصد افزایش می‌یابد و به ۱۷۴.۶ میلیون تن خواهد رسید. با وجود افزایش تولید، عرضه شکر در بازار جهانی حدود ۲ درصد کاهش می‌یابد و به ۵۹ میلیون تن بالغ خواهد شد. 

آهنگ رشد تولید گوشت در دنیا کند می‌شود

این گزارش پیش‌بینی کرده است تولید گوشت دنیا در سال جاری میلادی ۱.۴ درصد افزایش یابد و به ۳۶۱ میلیون تن برسد که البته این رشد تولید نسبت به سال قبل بسیار کمتر است. تولید گوشت دنیا در سال پیش ۴.۵ درصد رشد کرده بود. 

تولید گوشت گاو با رشد ۱ درصدی طی امسال به ۷۳.۲ میلیون تن خواهد رسید. تولید گوشت گوسفندی نیز ۱ درصد رشد می‌کند و به ۱۶.۶ میلیون تن می‌رسد. تولید گوشت ماکیان با رشد ۰.۸ درصدی بالغ بر ۱۳۸.۸ میلیون تن خواهد شد. 

 

*** سرانه مصرف سالانه ۱۱۷.۸ کیلو شیر در دنیا
 

بر این اساس تولید جهانی شیر با رشد ۱ درصدی در سال ۲۰۲۲ مواجه می‌شود و به ۹۳۷ میلیون تن خواهد رسید. در صورت تحقق این پیش‌بینی، پنجمین سال متوالی خواهد بود که تولید شیر دنیا افزایش می‌یابد. با این حال تجارت جهانی لبنیات ۰.۴ درصد طی امسال کاهش خواهد یافت و به ۸۸ میلیون تن بالغ خواهد شد. 

سرانه مصرف شیر در دنیا طی سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۱۷.۸ کیلو بوده است که انتظار می‌رود این رقم در سال جاری بدون تغییر باقی بماند. همچنین بر اساس پیش‌بینی فائو، تولید جهانی ماهی طی امسال با رشد ۱.۵ درصدی مواجه خواهد شد و به ۱۸۴.۶ میلیون تن خواهد رسید.

 

نویسنده:علی سیفی

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه