کد خبر:105110
پ
ساداتی نزاد
وزیر جهاد کشاورزی:

آغاز واریز وجه برای حمایت از تولید/ استقبال تولیدکنندگان و کشاورزان از حذف ارز ترجیحی

وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان استقبال تولیدکنندگان و کشاورزان از حذف ارز ترجیحی از آغاز واریز وجه برای حمایت از تولید خبر داد.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان استقبال تولیدکنندگان و کشاورزان از حذف ارز ترجیحی از آغاز واریز وجه برای حمایت از تولید خبر داد.

 

*** مدیریت ارز ترجیحی

 

به گزارش روستا، سید جواد ساداتی نژاد در نشست امروز صبح (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت) با نمایندگان با اشاره به مدیریت ارز ترجیحی، بیان کرد:

این قانون قرار بود از سال گذشته و ابتدای دولت اجرایی شود، در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۸ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی قرار داده شده بود که در زمان تحویل دولت، این اعتبار توسط دولت قبل تمام شده بود.

حذف ارز ترجیحی و اصلاح قیمت‌ها کار بسیار سختی است و هر شخصی با اشتیاق به سراغ آن نمی‌رفت، اما این اقدام در کنار داشتن عوارض‌هایی، پیامدهای بسیار خوبی نیز دارد.

از همان ابتدای دولت و آغاز برنامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح قیمت‌ها، ۱۳۰۰ جلسه با تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف درخصوص ارز ترجیحی برگزار کردم و هیچ شخصی در حوزه ما نبود که در این مورد تفهیم نشده باشد.

در شهرستان‌ها، شخصاً با همه اصناف در تمام حوزه‌ها جلساتی را برگزار و قرار بود، بحث حذف ارز ترجیحی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شود.

 

*** استقبال کشاورزان و تولیدکنندگان از حذف ارز ترجیحی

 

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص برگزاری جلسات با اتحادیه‌ها، اظهار کرد:

از حدود ۲ هفته پیش نیز روزی ۴ جلسه با اتحادیه‌ها برگزار کردم و اینگونه نبود که دامدار و کشاورز و اصناف ندانند، قرار است چه اتفاقی بیفتد.

همچنین حدود یک ماه پیش به اصناف اعلام شد برای نهاده‌ها در سامانه نیمایی ثبت نام کنند.

اصناف، کشاورزان و تولیدکنندگان از حذف ارز ترجیحی استقبال کردند، زیرا تخصیص این ارز هیچ سودی برای آنها تاکنون نداشته است و حتماً حوزه کشاورزی و تولید از حذف این ارز بهره‌مند خواهد شد.

 

*** اثرات حذف ارز ترجیحی

 

وی پیرامون اثرات مثبت حذف ارز ترجیحی، تشریح کرد:

برای کمک به تولید، سرمایه در گردش را نیز برای اصناف و تولیدکنندگان قرار دادیم و با هماهنگی شورای پول و اعتبار، موضوع سقف برداشت‌ها و چک‌های برگشتی را تغییر دادیم.

حذف ارز ترجیحی موجب رقابت سالم میان تولیدکنندگان شده و آنها مجبور به ارتقای کیفیت محصولاتشان خواهند شد و از این پس در بازارگاه هر محصولی که کیفیت بالاتری دارد به فروش خواهد رفت.

*** ابلاغ قانون الگوی کشت تا شهریور ماه

 

ساداتی‌نژاد همچنین با اشاره به قانون الگوی کشت، بیان کرد:

طبق قانون باید ما الگوی کشت را تا شهریور ماه ابلاغ کنیم که این کار انجام خواهد شد، البته در کنار این موضوع ما کشاورزی قراردادی را از سال گذشته در کشور آغاز کرده‌ایم، بر این اساس ۲۵۰ هزار هکتار به موجب کشت قراردادی سال گذشته زیر کشت گندم رفت و برای سال جاری نیز ۲۰۰ هزار هکتار دیگر به زیر کشت خواهد رفت.

همچنین ۴۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان‌های شمالی به زیر کشت رفته و ما توانسته‌ایم از طریق این مدل کشاورزی از تولید داخل حمایت کنیم.

افزایش نرخ خرید گندم نیز توسط دولت موجب تشویق کشاورزان به کشت این محصول شده و ما تاکنون برای حمایت از کشاورزان ۱۰۰ هزار تن محصول کشت قراردادی سویا را خریداری کرده‌ایم.

 

*** ارائه کالابرگ الکترونیکی از ۲ ماه آینده

 

به گزارش روستا، وزیر جهاد کشاورزی در پایان ضمن تاکید بر اینکه نگاه و حرکت ما در بحث حذف ارز ترجیحی، حمایت از تولید است، اظهار کرد:

به دلیل مشکلات سخت افزاری بانک مرکزی اعلام شد که ارائه کالابرگ الکترونیکی از دو ماه آینده آغاز خواهد شد، بر این اساس برای حمایت از تولید و رفع دغدغه معیشتی مردم، واریز وجه را آغاز کرده‌ایم و بعد از رفع مشکلات زیرساختی، کالابرگ الکترونیکی به مردم ارائه خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه