کد خبر:104898
پ
پرورش+شتر+مرغ
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان:

ساماندهی ۲۰۰ واحد غیر مجاز پرورش شتر مرغ در اصفهان ضروری است

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان بر ضرورت ساماندهی ۲۰۰ واحد غیر مجاز پرورش شتر مرغ در منطقه اصفهان تاکید کرد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان بر ضرورت ساماندهی ۲۰۰ واحد غیر مجاز پرورش شتر مرغ در منطقه اصفهان تاکید کرد.

 

*** ساماندهی ۲۰۰ واحد غیر مجاز پرورش شتر مرغ

 

به گزارش روستا، علی دهقانی با بیان اینکه واحدهای غیر مجاز پرورش شترمرغ در اصفهان نیازمند ساماندهی است، اظهار داشت:

استان اصفهان دارای ۶۰ واحد مجاز پرورش شتر مرغ است که ظرفیت تولید این واحدها چهار هزار قطعه مولد و ۱۲ هزار قطعه پرواری برآورد می‌شود و حدود ۲۰۰ واحد غیرمجاز پرورش شترمرغ نیز با ظرفیت تولید ۳ هزار قطعه مولد و ۱۳ هزار قطعه پرواری در استان فعال است.

سالانه هزار و ۲۰۰ تن گوشت در واحدهای مجاز پرورش شترمرغ استان تولیدمی شود. مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان گفت: در این واحدها تاکنون برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای افزون بر هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

محصول اصلی پرورش شترمرغ پوست(چرم) و سپس گوشت( خوراکی)، پَر(مصارف تزیینی) و چربی (صنعت آرایشی) و تخم بدون نطفه است.

 

وی سرانه پایین مصرف گوشت شتر مرغ( سالانه ۵۰ گرم)، نبود صنایع تبدیلی، کمبود نقدینگی فعالان، نبود برنامه منظم صادراتی، فراز و نشیب در تامین نهاده ها، نوسان تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت و محدودیت منابع آبی استان برای توسعه صنعت شترمرغ را از چالش های این حوزه برشمرد.

 

دهقانی در ادامه تاکید کرد:

ساماندهی واحدهای غیرمجاز ضروری است و ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی شترمرغ، ایجاد کمیته های علمی و فنی در تشکل ها، برنامه ریزی مناسب برای صادرات محصولات، انسجام تشکل های مربوط به پرورش شترمرغ و فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف گوشت شترمرغ را از جمله راهکارهای توسعه این بخش است.

بیشترین واحدهای مجاز پرورش شترمرغ به ترتیب در شهرستان های کوهپایه با ۹ واحد، اصفهان چهار واحد، شاهین شهر پنج واحد، شهرضا ۴ واحد و دهاقان ۴ واحد فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، واحدهای غیرمجاز بیشتر در خمینی شهر و نجف آباد مستقر هستند.

 

به گزارش روستا، مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان در پایان، افزود:

پرورش شترمرغ دارای سه روش شامل پرواری(تولید گوشت و پوست و سایر محصولات)، مولد (تولید جوجه یکروزه و تخم نطفه دار) و روش توام(تولید جوجه پرواری) است که بیشتر واحد ها در استان در زمینه پرواری فعالیت می کنند.

سرمایه اولیه و ثابت واحدهای پرواری به ازای هر قطعه شترمرغ ۶ میلیون تومان، مولد به ازای هر قطعه ۶۵ میلیون تومان و توام( پرواری و مولد) ۱۰۰ میلیون تومان است.

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه