کد خبر:104808
پ
کود کشاورزی
روستا گزارش می‌دهد:

تاثیر بحران اوکراین بر کودهای شیمیایی

بحران اوکراین باعث بروز کمبود کود برای کشاورزان شده است.

بحران اوکراین باعث بروز کمبود کود برای کشاورزان شده است.

 

*** صادرات کود روسیه به جهان

 

به گزارش روستا، با افزایش قیمت‌ها همزمان با بحران اوکراین، کشاورزان جهانی جنوب در تلاش برای یافتن کود هستند در حالی که شرکت‌های بزرگ تجارت کشاورزی دارای ذخایر کود هستند، کشاورزان کوچک در هند، برزیل و آفریقای جنوبی در کوتاه‌مدت بالا و خشک شده‌اند.
یک کشاورز گندم در هند، صاحب یک شرکت نیشکر در برزیل و یک تولید کننده غلات در آفریقای جنوبی. هزاران مایل از هم دور، این سه مرد با چالش مشابهی روبرو هستند و آن محافظت از درآمد خود در برابر کمبود کود ناشی از جنگ در اوکراین می‌باشد.

در حالی که این درگیری وارد دومین ماه خود می شود، اثرات آن توسط کشاورزان در سراسر جهان احساس می شود، به طوری که قیمت بین المللی مواد مغذی اصلی خاک از روسیه و بلاروس در ماه گذشته به بالاترین حد خود رسید.

روسیه  در ۲۴ عملیات ویژه نظامی در اوکراین را آغاز کرد با توجه به اینکه این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کود در جهان است.

به‌عنوان مثال، روسیه و بلاروس مجموعا بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

اقدام نظامی روسیه و تحریم‌های اعمال شده توسط دولت‌های غربی در واکنش به آن، قیمت نفت خام و گاز طبیعی را افزایش داده، حمل‌ونقل جهانی را مختل کرده و بر عرضه و هزینه کود برای کشاورزان کشورهای در حال توسعه تأثیر گذاشته است.

در حالی که شرکت‌های بزرگ تجارت کشاورزی دارای ذخایر کود هستند، کشاورزان کوچک در هند، برزیل و آفریقای جنوبی در کوتاه‌مدت بالا و خشک مانده‌اند، زیرا بسیاری بدون توجه به قیمت، اصلاً کود برای خرید پیدا نمی‌کنند.

این بحران معیشت کسانی را که از زمین زنده می‌مانند تهدید می‌کند – اما همچنین می‌تواند فرصتی برای کشاورزان باشد تا روش‌های پایدارتری برای حفظ خاک حاصلخیز خود اتخاذ کنند.

 

*** کابوس کشاورزان

 

بنا بر اعلام یکی از کشاورزان برنج و گندم در ایالت مادیا پرادش در مرکز هند؛ این برای کشاورزان کابوس بود، زیرا مجبور بودند بی‌وقفه برای خرید کود در صف بمانم.

او در تماس تلفنی با بنیاد تامسون رویترز گفت: «من در نیمه شب از خواب بیدار می شوم زیرا شخصی یک گونی اضافی دارد که در بازار سیاه می فروشند».

در برزیل، فابیو کاسترو یک مزرعه نیشکر متوسط ​​و مکانیزه به مساحت ۱۱۱۱ هکتار (۴۵۰ هکتار) در ایالت جنوب شرقی سائوپائولو دارد.

علیرغم اندازه بزرگتر عملیات او، ضربه‌ای که او با آن مواجه می شود مشابه سینگ بوده است که فقط ۴ هکتار زمین دارد.

همانطور که در هند، کشاورزان کوچک و متوسط ​​برزیل کود را فقط در صورت نیاز خریداری می کنند، نه به صورت عمده. از آنجایی که درگیری آغاز شده است، کاسترو نمی‌تواند از فروشندگان بخواهد قیمتی را اعلام کنند.

این دیگر بحث قیمت نیست – تدارکات، تحویل است.” آنها هیچ ایده ای ندارند که آیا محصولی برای تحویل دارند یا خیر.

 

*** تهدید گرسنگی

 

لازم به ذکر است، ژوئیه گذشته، شورش‌ها و غارت آفریقای جنوبی را تکان داد که با دستگیری رئیس جمهور سابق جاکوب زوما به اتهام فساد انجامید.

اما هنگامی که مادربزرگ ها و کودکان به خواربارفروشی ها یورش بردند، مشخص شد که گرسنگی نیز به هرج و مرج دامن زده است.

اکنون، کشاورزان آفریقای جنوبی هشدار می دهند که کمبود کود می تواند نتایج مشابهی داشته باشد و انتظار می رود سطح گرسنگی افزایش یابد.

بنا بر اعلام نئو ماسیتلا، رئیس ملی انجمن کشاورزان آفریقایی آفریقای جنوبی (AFASA)؛ «هزینه کود در حال حاضر ۶۰ درصد بیشتر از دو ماه پیش است.

ویکتور تبوهو، کشاورز غلات آفریقای جنوبی، اخیراً برای خرید کود از تعاونی محلی خود بازدید کرد، اما به او گفته شد که با وجود کیسه‌هایی از آن در کف مغازه قابل مشاهده نیست.

این منابع مدت‌ها توسط دیگران خریداری شده بود و کشاورزانی مانند تبوهو را نگران سویا، ذرت، لوبیا و گندم اخیراً کاشته‌شده‌اش کرده بود.

 

*** این بحران کشورها را به تلاش برای یافتن راه حل واداشته است.

 

به گزارش صنایع، گفتنی است؛  در هند، انتظار می رود که دولت در سال مالی جاری رکورد ۱٫۵۵ تریلیون روپیه (۲۰٫۶۴ میلیارد دلار) را در یارانه به کشاورزان و شرکت های تولید کود برای جلوگیری از کمبود و مقرون به صرفه نگه داشتن قیمت ها هزینه کند.

در آفریقا، بانک توسعه آفریقا (AfDB) قصد دارد یک میلیارد دلار از تسهیلات حمایتی اضطراری، وام های اعطایی و دولت های کمک کننده برای افزایش عملکرد گندم، ذرت، برنج و سویا در این قاره و جلوگیری از بحران غذایی جمع آوری کند.

در برزیل، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور راست افراطی، لایحه ای را برای اجازه استخراج معادن در زمین های بومی تحت فشار قرار داده است، که به گفته او، برزیل از نظر پتاس، ماده معدنی که یک عنصر ضروری کود است، خودکفا می شود.

رائول دو واله، مدیر WWF برزیل، گفت است که؛ این اقدام عمدتاً توسط بولسونارو برای جمع‌آوری پایگاه رأی‌دهندگانش بوده است، زیرا بعید است این لایحه به قانون تبدیل شود و مجلس سنای برزیل نیز تقریباً به طور قطع بر سر آن خواهد نشست.

 

 

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه