کد خبر:102937
پ
تصویب طرح جامع ریلی تهران
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور:

بازسازی بیش از ۱۶۳ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سیل پایان یافت

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از پایان یافتن بازسازی بیش از ۱۶۳ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سیل خبر داد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از پایان یافتن بازسازی بیش از ۱۶۳ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سیل خبر داد.

 

*** بروز سیلاب در کشور

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مهدی جمالی‌نژاد درباره سیلاب در سال های اخیر، اظهار کرد:

در پایان سال ۱۳۹۷ و آغاز سال ۱۳۹۸ بروز سیلاب در ۲۵ استان کشور باعث آب‌گرفتگی بیش از ۲۷۳ شهر و پنج هزار و ۴۰۰ روستا شد که شدت این بارش‌ها و سیلاب در پنج استان گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان و خراسان شمالی بیشتر از سایر استان‌ها بود.
بر اثر وقوع این سیل در کشور افزون‌بر ۱۶۳ هزار و ۷۷۶ تخریب شد که از این تعداد ۶۶ هزار و ۷۱۹ واحد شامل هشت هزار و ۴۵۳ واحد شهری و ۵۸ هزار و ۲۶۶ واحد روستایی نیازمند احداث مجدد بود.
همچنین مجموع واحدهای نیازمند تعمیر در کشور ۹۶ هزار و ۵۵۱ واحد بود که در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده می‌بایست کار مرمت و بازسازی آن‌ها در دستور کار قرار می‌گرفت.
دولت با مصوبات و تعیین تسهیلات و کمک‌های بلاعوض، برنامه‌ریزی برای بازسازی و نوسازی این واحدها را از فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در دستور کار قرار داد.
 
 

*** بازسازی واحدهای آسیب دیده

 
 
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه بیان داشت:
در گام نخست ۲۴ هزار میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی این واحدها تخصیص یافت و در ادامه با هدف پوشش کامل خسارت‌های وارد شده، منابع مکمل برای احداث و تعمیر واحدهای آسیب‌دیده پیش‌بینی و در هیات وزیران تصویب شد.
این منابع در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌عنوان مجری بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب‌دیده قرار گرفت و پس از ارزیابی و تشکیل پرونده با استفاده از ظرفیت بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات، اجرای پروژه‌های مربوطه و احداث واحدهای مسکونی اقدام شد.
تشکیل قرارگاه عملیاتی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده برای نخستین بار در کشور به ریاست وزیر کشور تجربه بسیار موفق و مناسبی بود که منجر به پیگیری دقیق مصوبات هیات وزیران و سایر برنامه‌های بازسازی و نوسازی شد.
خوشبختانه با برنامه‌ریزی انجام شده، واحدهای تعمیری و احداثی با مشارکت موثر مردم، دستگاه‌های اجرایی مربوطه و نهادهای انقلابی تکمیل و در اختیار خانواده‌های آسیب‌دیده قرار گرفت.
 
 

*** سیلاب سال ۹۸

 
 
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه تصریح کرد:
سیلاب سال ۱۳۹۸ همچنین به زیرساخت‌های شهری و روستایی، راه‌های مواصلاتی، شبکه‌های آب، برق و فاضلاب، میراث‌فرهنگی، مدارس و مراکز آموزشی، زمین‌های کشاورزی و خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی نیز خساراتی وارد کرد.
دولت تدبیر و امید برای ترمیم و نوسازی این تاسیسات و زیرساخت‌ها، نسبت به تامین منابع مورد نیاز اقدام کرد.
در این راستا ۱۵ هزار میلیارد ریال برای بازسازی زیرساخت‌های آب و برق، ۱۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به‌منظور بازسازی زیرساخت‌های راه، ۱۰ هزار میلیارد ریال مختص بازسازی زیرساخت‌های شهری و روستایی و همچنین افزون‌بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ویژه بازسازی و نوسازی مدارس، بناهای میراث‌فرهنگی و مراکز بهداشتی و درمانی تخصیص داد.
 
 

*** تخصیص اعتبار

 
 
به گزارش خبرگزاری روستا، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در پایان، اظهار داشت:
این اعتبارات از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه و به‌عنوان مکمل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تخصیص داده شد.
در این مدت فعالیت دستگاه‌های اجرایی برای بازسازی مراکز در قالب سامانه سجاد که وظیفه ثبت و پایش اطلاعات مراکز آسیب‌دیده را به عهده داشت مورد ارزیابی قرار گرفت.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه