کد خبر:102545
پ
مرغ
خبرگزاری روستا گزارش می‌دهد:

هنر تحریم‌ها و بحران ۲۴ ساله مرغ در ایران

بحران مدیریت مرغ نه داستان امروز و فقط این دولت که روایت یک چالش حداقل ۲۴ ساله در عرصه مدیریت اقتصادی و سیاست‌گذاری در کشور است.

بحران مدیریت مرغ نه داستان امروز و فقط این دولت که روایت یک چالش حداقل ۲۴ ساله در عرصه مدیریت اقتصادی و سیاست‌گذاری در کشور است.

 

*** بحران ۲۴ ساله مرغ در ایران

 

به گزارش خبرگزاری روستا، این ایام که موضوع مرغ به یک چالش سیاست‌گذاری در کشور و بحران در منازل ایرانیان تبدیل شده است، مهم است که توجه داشته باشیم

بحران مدیریت مرغ نه داستان امروز و فقط این دولت که روایت یک چالش حداقل ۲۴ ساله در عرصه مدیریت اقتصادی و سیاست گذاری در کشور است.

سال ۷۷ ( دولت سید محمد خاتمی )، سال ۹۰ ( دولت محمود احمدی نژاد ) و اسفندماه ۹۹ ( دولت حسن روحانی ) ایامی هستند که مستند می‌توان ادعا کرد کشور با بحرانی بنام قیمت مرغ روبرو بوده است.

 

*** نشانه اثرگذاری تحریم‌ها

 

ریچارد نفیو که از او به عنوان معمار تحریم‌ها علیه ایران در دوران اوباما نام می‌برند در کتاب هنر تحریم‌ها به موضوع بحران مرغ در ایران در سال ۲۰۱۲ اشاره می‌کند و می‌نویسد:

برنامه تحریم‌های آمریکا نتایج دیده نشده و حاشیه‌ای نیز بوجود آورد … که اصلا مورد هدف آمریکایی‌ها نبودند.

برای مثال افزایش مر‌غ در سال ۲۰۱۲ از این دست مسائل بود.

آمریکا هیچ تحریمی علیه واردات مر‌غ ایران وضع نکرده بود اما قیمت م‍رغ در سال ۲۰۱۲ .. بالا رفت.

افزایش قیمت مر‌غ درست در ایام تعطیلات در ایران بوجود آمد که در آن مرغ اهمیت بسیار بالایی دارد.

 

*** بحران مرغ روایت یک ناکارمدی و سو مدیریت طولانی است

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مشخص است که موضوع مر‌غ در سال ۲۰۱۲ ( ۱۳۹۰-۱۳۹۱) آنقدر بحرانی بوده است که نفیو در کتاب خود از آن به عنوان یک نشانه اثرگذاری تحریم‌ها یاد می‌کند.

مهم است که اشاره شود بررسی صحت ادعای نفیو این خصوص موضوع این یادداشت نیست بلکه هدف این است که تاکید شود بحران مر‌غ روایت یک ناکارمدی و سو مدیریت طولانی است که در سه دهه گذشته در همه دولت‌ها نمود داشته است.

در ادبیات سیاست‌گذاری مسائل بدخیم (Wicked problem) به مسائلی اطلاق می‌شوند که قاعده توقف ندارند.

آیا بحران مرغ را باید به عنوان یک مساله بغرنج سیاستی برشمرد؟

پاسخ این سوال روشن نیست اما آنچه روشن است این است که حداقل ۲۴ سال است موضوعی به نام قیمت مرغ یک بحران در ساحت سیاست‌گذاری و مدیریت کشور است و دولت‌ها و جریانات مختلف در مواجه و مدیریت آن ناکام بوده‌اند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه