کد خبر:101840
پ
سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده
خبرگزاری روستا گزارش می‌دهد:

نتایج سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور اول آبان اعلام می شود

همزمان با نکوداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی در مراسمی با حضور مسئولین کشوری سامانه ثبت پایه جمعیت عشایر کوچنده کشور رونمایی و نتایج اولین سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور اعلام می شود.

همزمان با نکوداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی در مراسمی با حضور مسئولین کشوری سامانه ثبت پایه جمعیت عشایر کوچنده کشور رونمایی و نتایج اولین سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور اعلام می شود.

 

*** اعلام نتایج سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، این مراسم ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه اول آبان ماه با رعایت پروتکلهای بهداشتی با حضور رئیس سازمان امور عشایر ایران، رئیس مرکز آمار ایران و جمعی از مدیران این دو سازمان و مسئولین کشوری در سالن اجتماعات مرکز آمار ایران برگزار می شود.

این برای اولین بار است که سرشماری جمعیت عشایری کشور به صورت ثبتی مبنا انجام می شود که به گفته مسئولین مرکز آمار ایران و سازمان امور عشایر، با این نوع سرشماری بیش از ۲۸ میلیارد تومان صرفه جویی نسبت به سرشماری به شیوه سنتی و مراجعه چهره چهره به افراد صورت گرفته است.

جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران و مهندس کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران در مراسم اعلام نتایج سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور سخنرانی خواهند کرد و پس از آن “سامانه ثبت جمعیت عشایر کوچنده کشور” رونمایی خواهد شد.

تا کنون سه بار به صورت رسمی در سالهای ۱۳۶۶، ۱۳۷۷ و ۱۳۸۷ جمعیت عشایر کوچنده کشور توسط مرکز آمار ایران با همکاری سازمان امور عشایر ایران سرشماری شده اند.

در آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۸۷، جمعیت عشایر کوچنده ایران یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۳۹۸ نفر در قالب ۲۱۲ هزار و ۷۷۲ خانوار، ۱۰۴ ایل، ۵۵۲ طایفه مستقل و ۱۹۸۴۰ رده ایلی ثبت شده است.

 

*** تاریخچه روز آمار و برنامه ریزی

 

آمار و اطلاعات یکی از اجزای اصلی و ضروری برای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری‌ها و ارزیابی عملکردهای سطوح مختلف مدیریت می‌باشد. سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و کارشناسان برای تدوین راهبردها، سیاستگذاری و تعیین خط‌مشی، برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی و هدایت برنامه‌ها و نیز فعالان اقتصادی برای شناسایی جایگاه و وضعیت کشور از نظر اقتصادی، به داده‌های آماری نیاز دارند. همچنین ارائه تصویر روشن و گویا از گذشته تا حال، پیش‌بینی وضعیت آینده و برطرف نمودن نقاط ضعف موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مستلزم وجود داده‌های آماری دقیق، جامع و به روز است.

به طور کلی داده‌های آماری بنیادی‌ترین اصل برای برنامه‌ریزی است و برنامه‌ریزی اساسی‌ترین ویژگی برای مدیریت قلمداد می‌شود. سه حلقه آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت از حلقه‌های توسعه به شمار می‌آیند و میزان توسعه یافتگی کشورها با کیفیت آمار و بهنگام بودن اطلاعات تولید شده، ارتباطی تنگاتنگ دارد.

از این رو با توجه به اهمیت آمار در سطح خرد و کلان و ضرورت شناساندن جایگاه آمار در میان مردم و مسئولین و همچنین ارتقاء سواد، آگاهی و فرهنگ آماری در سطح جامعه، روز اول آبان، به عنوان “روز آمار و برنامه‌ریزی” در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

نامگذاری این روز در اول آبان به دلیل شروع اجرای سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن در آن تاریخ است. مرکز آمار ایران نیز با هدف شناساندن این موضوع که آمار “پایه و اساس برنامه‌ریزی، توسعه و پیشرفت است” تلاش‌های گسترده‌ای را تا کنون انجام داده است.

 

*** همایش گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی

 

مرکز آمار ایران از سال ۱۳۷۸ همه‌ساله همایش گرامیداشت “روز آمار و برنامه‌ریزی” را به عنوان یک رویکرد برای تحقق اهداف و راهبردهای نظام آماری کشور و نشان دادن اهمیت نقش آمار، آگاه‌سازی مدیران دستگاه‌های اجرایی نسبت به ضرورت استفاده از آمار در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود و ارتقای سواد و آگاهی آماری در سطوح مختلف جامعه برگزار می‌نماید. روز آمار، فرصت تقدیر و بزرگداشت از سهم علم آمار و آمارشناسان در توسعه جامعه نیز است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تأیید این موضوع که تولید آمار، شاخص و نماگرهای قابل اعتماد و به موقع درباره سطح پیشرفت کشورها برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه سیاستی و پایش پیاده‌سازی اهداف توسعه‌ای، امری ضروری است، ۲۰ اکتبر ۲۰۱۰ (۲۸ مهرماه) را به عنوان روز جهانی آمار با شعار “خدمت، حرفه‌گری و صداقت” اعلام نمود که آن روز برابر با ۲۸ مهرماه ۱۳۸۹ و تقریبا مصادف با روز آمار در ایران است.

 

*** روز جهانی آمار

 

به گزارش خبرگزاری روستا، روز جهانی آمار هر پنج سال یکبار توسط کشورها و سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای جشن گرفته می‌شود. تا کنون دو دوره گرامیداشت روز جهانی آمار (۲۰۱۰ و ۲۰۱۵) برگزار شده است. شعار روز جهانی آمار در سال ۲۰۱۵ “داده‌های بهتر، زندگی بهتر” تعیین شده بود. شعار روز جهانی آمار برای سال ۲۰۲۰ “به هم پیوستن گیتی با داده‌هایی که می‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم” می‌باشد.

 

خبرنگار:حانیه پیشگوی
انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه