کد خبر:100967
پ
شیوع بیماری واگیردار

تکذیب ادعای شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها از سوی رئیس سازمان دامپزشکی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادعای شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها را تکذیب کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادعای شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها را تکذیب کرد.

 

*** تکذیب ادعای شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها

 

به گزارش خبرگزاری روستا، علیرضا رفیعی پور در رابطه با اعلام این مطلب، اظهار داشت:

سامانه (GIS) به طور مداوم در حال جمـع‌آوری، ذخیـره‌سـازی و نمایـش داده‌هـای مکانی و زمانی اسـت و تمام فعالیت‌ها و تغییرات در زمینه دام و طیور را رصد و پایش می‌کند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد:
هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها توسط این سامانه گزارش نشده است و این تلفات احتمالا موردی و به دلیل مشکلات مدیریتی در برخی از مرغداری‌ها ایجاد شده است.
وی افزود: این سامانه تمام پارامترهـای اصلـی اپیدمیولـوژی هـر بیمـاری را که تعییـن کننـده بـروز، توزیـع و تاثیـرات بیماری‌ها باشد، رصد کرده و اطلاعات آن قابل رؤیت است و این سامانه توانایی شناسایی و نمایش داده‌های مکانی و زمانی بروز بیماری‌های خطرناک مانند نیوکاسل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان در صنعت طیور کشور را دارد.
 
 

*** آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده است

 

 
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد با نظرات غیرکارشناسی خود باعث تشویش در کشور می‌شوند، بیان داشت:
واحدهایی که مدعی تلفات بالا به دلیل بیماری هستند، می‌توانند به واحد دامپزشکی مرتبط با واحد تولیدی خود مراجعه کنند تا مسئولان دامپزشکی مربوطه دلایل تلفات را بررسی و به آن‌ها اعلام کنند.
رفیعی‌پور افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده و نسبت به سال گذشته تعداد کانون‌های این بیماری کاهش چشمگیری داشته است.
 
 

*** تهیه فرآورده‌های گوشتی تنها از مراکز تأییدشده دامپزشکی

 
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص شیوع بیماری کرونا در دنیا و انتقال آن از طریق حیوان به انسان خاطرنشان کرد:
این ویروس بالغ‌بر ۱۰ سال است که بین انسان و حیوان مشترک بوده و از حیوان به انسان منتقل می‌شده اما در حال حاضر این ویروس در بدن انسان جهش ژنتیکی داشته و (۱۹COVID-) خطرناک تر از ویروس انتقال‌یافته از حیوان است.
رفیعی پور با اشاره به اینکه مردم به‌منظور رعایت بهداشت و حفظ ایمنی خود،  محصولات و فرآورده‌های گوشتی را از مراکز مجاز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنند، بیان کرد:
توصیه ما به مردم این است که همه فرآورده‌های خام دامی، گوشت قرمز، مرغ، سایر ماکیان و همچنین دام و طیور زنده و یا آبزیان را از مراکز مجاز و تأییدشده در شبکه توزیع سازمان دامپزشکی تهیه کنند.
 
 
به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان، اظهار داشت: تمام مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی هستند و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بررسی می‌شود.
 
 
 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه